Ujevn folikkel vekst erfaringer?

Jeg hadde ujevn follikelvekst på første forsøk, men på forsøk to og tre satte de meg på prepping med Progynova (østrogen) en uke før mens, og det har hjulpet veldig på at de vokser likt. Det hemmer visst eggstokkene fra at noen follikler "tjuvstarter" veksten før syklusstart, slik at de starter å vokse samtidig. Jeg må stimulere lengre (4-5 dager lengre), men det er verd det når man får flere blastoer. Tror det er noe de i hovedsak tilbyr oss med lav amh, men det an jo være verdt å sjekke det ut for alle med ujevn vekst. :happy:
Ble nyskjerrig på denne. Hvordan preppa du med Progynova? er det den beryktede nesesprayen? Er veldig ny på dette, så jeg fikk bare beskjed fra klinikken min om å begynne rett på sprøyter; Fostimon og Ganirelix. Fått beskjed ved to ultralyder at folliklene vokser ujevnt, så usikker på hvor mange vi får ut i morgen på vegguttaket. Hele prosessen har vært såpass utmattende at jeg neste gang tenker å gjøre alt jeg kan for å så ut flest mulig egg per uttak.

hm ja, det e knskje lurere. Skal forhøre med hu og melatonin, den har jeg heller ikke turt å ta hehe
Det skal være helt uproblematisk. Jeg fikk anbefalt det av fertilitetslegen, og dobbeltsjekket det fordi jeg tar det tidvis på grunn av innsovningsproblemer. Det er faktisk flere forskningsartikler som viser til at melatonin er bra for fertilitet. Jeg har tatt det frem til kvelden før innsett. Alt mellom 1mg-3mg.

Ble nyskjerrig på denne. Hvordan preppa du med Progynova? er det den beryktede nesesprayen? Er veldig ny på dette, så jeg fikk bare beskjed fra klinikken min om å begynne rett på sprøyter; Fostimon og Ganirelix. Fått beskjed ved to ultralyder at folliklene vokser ujevnt, så usikker på hvor mange vi får ut i morgen på vegguttaket. Hele prosessen har vært såpass utmattende at jeg neste gang tenker å gjøre alt jeg kan for å så ut flest mulig egg per uttak.
Jeg tok Progynova 8 dager før forventet mens, det viktigste er at du har hatt eggløsning når du begynner på dem. Men det vanligste er 7 dager. Og du kan ta de opptil 10 dager. Det er bare vanskelig å treffe 7 dager før mens for oss med ujevn syklus, så det er godt å vite at man har slitt slingringsmonn. Det er orale tabletter.

Jeg hadde best uttelling på dem før stimulering med Meriofert. Hadde mindre suksess før stimulering med Elonva og Pergoveris.

Veldig ujevnt for meg også. Når de skulle hente ut eggene hadde jeg 27 modne. Av de så var det største på 25 mm og den minste 7 mm. De hentet bare ut 11 egg av 27, resten var for små. Av de 11 var det berre 8 som vet modne. Endte med 7 befruktet og 1 som klarte seg til blastocyst. Her ble det totalfrys pga. Fare for overstimulering. Gikk forresten på Ganirelix og nå står det helt stille. Haha, ei til, men husker ikke.

Jeg hadde ujevn vekst i mitt foreløpige eneste forsøk, der var det tydelig at den ene eggstokken hadde jobbet fortere enn de andre. De fikk kun hentet ut fra den ene. Forsto det også slik at de vil endre på medisinene til neste for å få jevnere vekst, blant annet ved østrogentilskudd før stimulering. Forsto det som at dette var ganske vanlig, og ikke noe dramatisk - kunne også endre seg veldig fra syklus til syklus.

Jeg hadde ujevn vekst i mitt foreløpige eneste forsøk, der var det tydelig at den ene eggstokken hadde jobbet fortere enn de andre. De fikk kun hentet ut fra den ene. Forsto det også slik at de vil endre på medisinene til neste for å få jevnere vekst, blant annet ved østrogentilskudd før stimulering. Forsto det som at dette var ganske vanlig, og ikke noe dramatisk - kunne også endre seg veldig fra syklus til syklus.
Så bra at de tar tak i det med en gang! Jeg har hatt tre uttak med ujevn vekst, og det er først nå de vurderer å gi meg østrogentilskudd :dead: Jeg angrer skikkelig på at jeg ikke har vært mer «på» og at jeg bare har lyttet til alt de har sagt og godtatt.

Progynova er tabletter, jeg tok en morgen og en kveld i 7 dager før forventet mens, og sluttet ved blødning. Jeg har som sagt lav amh og ikke så mange egg ut, så da er det ekstra viktig at de vokser jevnt!

Så bra at de tar tak i det med en gang! Jeg har hatt tre uttak med ujevn vekst, og det er først nå de vurderer å gi meg østrogentilskudd :dead: Jeg angrer skikkelig på at jeg ikke har vært mer «på» og at jeg bare har lyttet til alt de har sagt og godtatt.
Ikke sant? Jeg sitter ofte også med AHH, hvorfor har jeg ikke finnet ut av dette selv tildigare. Men det e jo sånt at vi tar de beste avgjørelsene med den infoen vi har på det tidspunktet, ikke sant...Ingen sier jo at forresten det e baturlig del av ivf prosessen og sitte på forums og prøve å finne råd og forslag fra andre i lignende situasjon. Helt sykt egentlig, hvor mye man må kunne selv om dette. Men håper at østrogenstøtte fikser veksten for deg!

Ikke sant? Jeg sitter ofte også med AHH, hvorfor har jeg ikke finnet ut av dette selv tildigare. Men det e jo sånt at vi tar de beste avgjørelsene med den infoen vi har på det tidspunktet, ikke sant...Ingen sier jo at forresten det e baturlig del av ivf prosessen og sitte på forums og prøve å finne råd og forslag fra andre i lignende situasjon. Helt sykt egentlig, hvor mye man må kunne selv om dette. Men håper at østrogenstøtte fikser veksten for deg!
Det er helt sykt, ja. Og helt tilfeldig at jeg meldte meg inn her - men all informasjon jeg har fått og lest, har jeg enten funnet her eller blitt tipset om her. Det tok noen runder før jeg virkelig skjønte at jeg måtte lese meg opp selv, men nå kommer jeg forberedt med notisbok til hver legetime:bored: Stakkars leger… men jeg synes de tross alt tar det bra. Har stort sett fått ros for å spørre, være nysgjerrig og interessert:joyful:

Progynova er tabletter, jeg tok en morgen og en kveld i 7 dager før forventet mens, og sluttet ved blødning. Jeg har som sagt lav amh og ikke så mange egg ut, så da er det ekstra viktig at de vokser jevnt!
Jeg skal absolutt legge dette på minnet og spørre dem om det neste gang! Så glad for å bli fortalt denne infoen!❤️

Back
Topp