Uheldig med for mye frukt?

Siljemh

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Jeg spiser utrolig mye frukt for tiden, kan gjerne spise ett eple, en appelsin, en kiwi og druer på samme dag. Begrenser banan til en halv om dagen da jeg blir forstoppet om jeg spiser for mye av det. Dette blir jo veldig mye fruktsukker og jeg lurer på om det kan være med på å utvikle svangerskapsdiabetes eller at ungen blir veldig stor? Er veldig flink å holde meg unna sukker ellers, kun på lørdager jeg spiser litt snacks men det skjer ikke hver helg.

5 om dagen er 3 grønnsaker og 1 frukt, nettopp pga fruktsukkeret ;-) men.. tror ikke du skal bekymre deg Bkno1454472; det Skal VELDIG mye frukt til for at det skal være grunnen til at du får svangerskapsdiabetes ☺ det er også mange gunstige næringstoffer i frukt, deriblant vitaminer og fiber.. så alt i alt er det nok bra for både deg og den lille i magen!

Jeg spiser også mye frukt. Tenker heller at jeg får i meg mye vitaminer og antioksidanter ;-)
Spiser variert kost utenom.. Og desverre hekta på sjokolade :-O

Dette er 3 svangerskap. Førstemann veide 2600gr, andre 3600gr.. De fikk samme matinntaket fra min side, så tror ikke ene og alene at en påvirker vekta til babyen med bare 'en' ting, for å si det sånn..
(Men jeg er ikke 'fagfolk', bare tenker utifra mine barn :-) )

Samme her.. Og i tillegg også hekta på sjokolade, noe jeg nesten aldri spiste før graviditeten. Man blir jo fort bekymret, men med bare frukt synes du skal slappe av. For der skal det mye til for at du faktisk får sv.d. Du får spørre legen/jordmor om du er bekymret, og i såfall ta ekstra prøver for å utelukke det.
Selv tok jeg prøver i går og skal på kontroll neste uke. Får se hva legen sier.. ( får fra før store unger 4+kg).

det er ikke lurt å spise for mye druer:) spes ikke før urinlevering på kontroll.

Takk for svar! Prøvde å google men da fant jeg veldig sprikende svar, fra folk som skrev at ungene ble kjempe svære av det til at det ikke er skadelig :p Skal spørre jordmoren neste gang og prøve å holde meg unna for mye druer og banan hvertfall, leste at det var verst for blodsukkeret :) Symfysemålenen mine er helt normalen så om ungen var stor ville det vel gitt utslag på større symfysemål?

Jeg spiser 1 banan, 1 eple og på kvelden 1 appelsin +/eller kiwi, evt litt bær, for å ikke glemme et glass appelsinjuice morgen.

Med god samvittighet
Man må se an det totale kostholdet man har og fysisk aktivitet.

Jeg spiser ikke godteri eller mat med raske karbohydrater/ferdigmat, masse grønnsaker til middag og knasker par gulrøtter også ila dagen.

Lagt på meg lite 4,5 kg og merker at jeg må spise mer nå pg økt matlyst, men frukten beholder jeg

Unner meg forresten 4 små biter mørkeste sjokoladen nesten hver dag også.

Kos deg

Jeg spiser 1 banan, 1 eple og på kvelden 1 appelsin +/eller kiwi, evt litt bær, for å ikke glemme et glass appelsinjuice morgen.

Med god samvittighet
Man må se an det totale kostholdet man har og fysisk aktivitet.

Jeg spiser ikke godteri eller mat med raske karbohydrater/ferdigmat, masse grønnsaker til middag og knasker par gulrøtter også ila dagen.

Lagt på meg lite 4,5 kg og merker at jeg må spise mer nå pg økt matlyst, men frukten beholder jeg

Unner meg forresten 4 små biter mørkeste sjokoladen nesten hver dag også.

Kos deg

Takk for svar :) Jeg spiser å veldig lite raske karbohydrater, spiser ikke brød og bruker fullkornprodukter der det finnes. Har grønnsaker til middagen stort sett daglig og knasker både gulrøtter og kålrabi flere ganger i uka. Har lagt på meg 4 kg så langt så bekymrer meg ikke for min egen vekt, det slo meg bare plutselig at kanskje ungen ble veldig stor eller om jeg kunne få sv.skaps diabetes av all fruktsukkeret :)

Heller hella innpå med frukt enn store mengder med sjokolade, meinar eg :)

Last edited:
Åh, frukt <3 Kunne spist frukt og grønnsaker hele dagen!!!
Jeg er forresten gal etter ferske dadler ( sånne man får kjøpt i 600 gr esker på coop), håper jeg ikke spiser på meg svangerskapsdiabetes :D De er jo søte som sjokolade!!

Under mitt første svangerskap spiste jeg EKSTREMT mye frukt. Mye fordi det var en av de få tinga magen ville holde på. Hadde hypermessis da og så guttungen i magen levde av meg og jeg holdt meg gående på jus, vann, frukt og yoghurt. Fikk ikke svangerskapsdiabetes og lille mann var absolutt ikke stor. Selv om han ifølge lege, gyn og jordmor fikk nok(var meg det gikk utover) Guttungen med sine 2970 slekta nok heller på sin mor som var 2650 da ho kom til. Vi kom begge til termin... så for oss hadde fryktinngytende ikkeno å si... MEN pass på tenna dine... for man får vistnok fortere hull når en er gravid.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Under mitt første svangerskap spiste jeg EKSTREMT mye frukt. Mye fordi det var en av de få tinga magen ville holde på. Hadde hypermessis da og så guttungen i magen levde av meg og jeg holdt meg gående på jus, vann, frukt og yoghurt. Fikk ikke svangerskapsdiabetes og lille mann var absolutt ikke stor. Selv om han ifølge lege, gyn og jordmor fikk nok(var meg det gikk utover) Guttungen med sine 2970 slekta nok heller på sin mor som var 2650 da ho kom til. Vi kom begge til termin... så for oss hadde fryktinngytende ikkeno å si... MEN pass på tenna dine... for man får vistnok fortere hull når en er gravid.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Du som har flere barn, har din egen eller fars fødselsvekt gjenspeilet seg i fødselsvekten til barna?
Er livredd for at barnet i magen skal slektes på sin far som var over 4600 når han ble født. Jeg selv var 2900 og 47 cm når jeg ble født.

Her gjenspeilet vekten seg på farfars side da de var 4-5 kg babyer ( men små og slanke som voksne)

Nr 1 var nemlig 4 kg akkurat og 53 cm lang 11 dager over termin

Jeg var 3.509 kg 51 cm lang termin
Mannen 3,2 kg 49 cm lang 2 uker før

Ingenting du får gjort noe ned, meste er gener ;)

Back
Topp