Ufrivillig lyd hos 5åring

mari1976

Elsker forumet
Jeg har en gutt på 5 år som lager ufrivillig "hmm" lyd. Noen som vet om det er relativt vanlig i denne alderen eller om vi bør gjøre noe med det? Værst er det når han ser på tv. I dag kom det lyd ca hvert 2-4 sek. Han har det litt sånn av og til i perioder, men nå er det blitt mye værre siste dagene.....
 
Her slår jeg ned på ulyder av den typen før det får blitt en vane. Min bror holdt på sånn da vi var små og det tok år før han klarte å stoppe med det. Vil ikke at mini skal gjøre det samme...
 
Her slår jeg ned på ulyder av den typen før det får blitt en vane. Min bror holdt på sånn da vi var små og det tok år før han klarte å stoppe med det. Vil ikke at mini skal gjøre det samme...

Huff da. Dette hørtes ikke bra ut. Jeg tror det begynte med en forkjølelse, da han var irritert i halsen etterpå og kremtet for å få bort slim. Nå har han riktignok hostet litt i det siste, men det virker egentlig ikke som om halsen er irritert nå.....
 
Jeg har en gutt på 5 år som lager ufrivillig "hmm" lyd. Noen som vet om det er relativt vanlig i denne alderen eller om vi bør gjøre noe med det? Værst er det når han ser på tv. I dag kom det lyd ca hvert 2-4 sek. Han har det litt sånn av og til i perioder, men nå er det blitt mye værre siste dagene.....
Skal jeg være ærlig med deg, så høres det ut som tics. Dette starter ofte i 5-års alder. I mitt tilfelle er det ledsaget av Tourettes Syndrom. Det starter nesten alltid med ufrivillige lyder i hals/nese. Som f.eks. "hmmm". Men det kan og være forbigående. Etterhvert kan det være kremting, snøfting, ekstra trykk på enkelte bokstaver, hele ord etc. Tourettes er sjelden som det man ser på tv. Det er 5% av tilfellene som skriker på den måten. Selv har jeg banneord som tics, men aldri høylytt. Fortsetter det så ville jeg tatt tak i det :) Tourettes består alltid av både vokale og motoriske tics. De vokale endrer seg fra tid til annen, og varer sjelden mer enn noen måneder før det kommer en ny lyd. Øyeblunking er ofte det første man ser motorisk. Sier ikke at det er dette, men synes du skal sjekke det ut om det vedvarer. Mange har feil bilde av Tourettes.
 
Nei det er ikke så vanlig. Det kan nok forekomme i perioder at unger gjør sånt, men det er nok stor sannsynlighet for at det er snakk om tics...
 
Her slår jeg ned på ulyder av den typen før det får blitt en vane. Min bror holdt på sånn da vi var små og det tok år før han klarte å stoppe med det. Vil ikke at mini skal gjøre det samme...
Om dette er er en vane kan jeg forstå deg, men i mitt tilfelle var det ingen vane. Jeg svarte med at jeg ikke visste at jeg gjorde det, i mange år. Før jeg til slutt fikk beskjed av en psykolog som 13-åring at jeg hadde Tourettes syndrom. Da hadde jeg blitt slått hardt ned på, og det som føltes som mobbing både av mine foreldre og andre rundt meg. Jeg fikk kjeft for mine "uvaner" i mange år, før de fant ut at det faktisk var utenfor min kontroll...
 
Om dette er er en vane kan jeg forstå deg, men i mitt tilfelle var det ingen vane. Jeg svarte med at jeg ikke visste at jeg gjorde det, i mange år. Før jeg til slutt fikk beskjed av en psykolog som 13-åring at jeg hadde Tourettes syndrom. Da hadde jeg blitt slått hardt ned på, og det som føltes som mobbing både av mine foreldre og andre rundt meg. Jeg fikk kjeft for mine "uvaner" i mange år, før de fant ut at det faktisk var utenfor min kontroll...

Det er vel litt det jeg er redd for og. At dette ikke er en uvane og derfor utenfor hans kontroll. Men det er vel uansett utenfor hans kontroll tror jeg, for han sier at han ikke vet at han gjør det. Vi får se om det blir bedre. Han er en gutt med mye lyd som alltid har laget lyd når han f.eks spiser. Dette har vi jobbet litt med og det har blitt mye bedre. Men spiselyden er mer bevisst virker det som. Vi får se om lyden forsvinner igjen om noen uker, hvis ikke får vi bestille time hos legen for å se om noe feiler han.
 
Villa ha sjekket det. Greit å ha en knagg å henge det på. Gutten vår har nettop fått diagnosen Tics, han har sånne Hmm lyder noenganger, pluss gjentatte munn/kjeve bevegelser og kniping med øynene.
 
Er det ikke sånn at de må uansett ha ufrivillige bevegelser også for å få tourettes diagnosen?
 
Å nei. Får håper det ikke er det, men det er vel uansett ikke den værste diagnosen å få :)
 
Høres ut som tics. Kjenner en som gjør akkurat det samme og hun kan ikker noe for det. Det er helt ubevisst. Mange vokser det av seg da :)
 
Er det ikke sånn at de må uansett ha ufrivillige bevegelser også for å få tourettes diagnosen?
For å få diagnosen Tourettes så må man ofte ha både vokale og motoriske tics. Veldig også sees det også OCD og tvangshandlinger, men det kommer gjerne senere. Det er ikke slik at man får diagnosen ved at man lager en lyd :)
 
Det er vel litt det jeg er redd for og. At dette ikke er en uvane og derfor utenfor hans kontroll. Men det er vel uansett utenfor hans kontroll tror jeg, for han sier at han ikke vet at han gjør det. Vi får se om det blir bedre. Han er en gutt med mye lyd som alltid har laget lyd når han f.eks spiser. Dette har vi jobbet litt med og det har blitt mye bedre. Men spiselyden er mer bevisst virker det som. Vi får se om lyden forsvinner igjen om noen uker, hvis ikke får vi bestille time hos legen for å se om noe feiler han.
Høres fornuftig ut :) Det kan være greit å ta tak i tidlig, om det skulle være noe. Finnes flere grunner til tics, men det du beskriver høres veldig kjent ut for min del. De kan utrede og følge litt opp eventuelt. Kan hende det forsvinner også, noen har tics i perioder, uten at det er noe :) Om det fortsetter og dere lurer, så ta kontakt med legen, som mest sannsynlig henviser til BUP eller liknende. Godt dere er oppmerksomme synes jeg :)
 
Nei det må de ikke hs
Veldig ofte så stilles diagnosen på både motoriske tics og vokale tics ved Tourettes. Og ofte er det også et flertall av forskjellige vokale tics, mens det kanskje bare er 1 eller få motoriske :)
 
Å nei. Får håper det ikke er det, men det er vel uansett ikke den værste diagnosen å få :)
Jeg kan trøste deg med at det absolutt ikke er det verste. Noen utfordringer, men det går an å leve med :) Veldig sjelden man går rundt å roper ting etc. Etterhvert som man blir eldre finner man måte å roe ned på også, så kommer det kanskje mer hjemme og mindre ute. Hvertfall min erfaring. Det kan være slitsomt, og det kan komme i anfall, men det som vises på tv er ekstreme tilfeller. Ofte så sitter det mest i hodet i form av OCD. Det er nok de største utfordringen. Men for all del, det trenger jo ikke å være dette :) Bare ren informasjon fra min side.
 
Jeg ser det på barna til samboern at de har både kortere og lengre perioder med lyder og fakter. Tror det for det meste går over av seg selv. Kansje det går fortere om du gjør ham oppmerksom på det? :)
 
Jeg ser det på barna til samboern at de har både kortere og lengre perioder med lyder og fakter. Tror det for det meste går over av seg selv. Kansje det går fortere om du gjør ham oppmerksom på det? :)

Han vet om det for vi snakket om det i går og vi har snakket om det før når han har gjort det. I går da vi snakket om det, ble det helt sykt mye, mens i dag er det litt mindre igjen. Tror jeg skal la være å mase mer om det, så ser vi hva som skjer. Håper det forsvinner snart igjen.
 
Back
Topp