Syns dette var satt vel mye på spissen, jeg. Jeg er helt enig i at barn ikke trenger store materielle goder for å ha det godt; man kommer langt med kjærlige og oppmerksomme foreldre med humor, godt humør, fornuftig grensesetting og en stor dose tålmodighet. Og at det biologisk sett er best å prøve å få barn mens man er i tyveårene, er det vel heller ingen tvil om.
Men derfra til å si at folk venter for lenge med å få barn fordi de skal ha mastergrad, SUV, dra på jordomseiling, au pair, to inntekter på 600,000+, osv på plass før de prøver å få barn, og at dette er grunnen til at folk blir stadig eldre før de før de får barn, syns jeg blir å forenkle årsakene vel mye.
Som jeg har sagt på forumet flere ganger før, er det ikke gitt at alle er klare for å få barn når det biologisk sett er best: 1) noen har ikke truffet den rette partneren ennå, 2) samfunnet premierer kvinner som venter til de har jobbet en stund i form av høyere lønn og høyere utbetalinger under permisjonen, 3) langt ifra alle menn er klare for å få barn så tidlig, 4) dersom man har tatt høyere utdannelse, bør man jobbe i en del år for å opparbeide relevant arbeidserfaring før man går ut i permisjon (hvis ikke risikerer man å sitte der med høyt studielån, "utdatert" studiekompetanse, manglende relevant arbeidserfaring, osv), 5) noen er ikke mentalt klare for det ansvaret det innebærer å få barn før de er 30+, osv. (Sikkert mange andre grunner også som jeg ikke kommer på i farten.)