Uff sambo har blitt matforgiftet! Råd? *oppdaterrt*

ORIGINAL: JeanetteR

Symptomer på matforgiftning er kvalme, oppkast, diaré, hodepine, utmattelse, redusert allmenntilstand. Kraftige symptomer varer vanligvis under 1 døgn, men full restitusjon kan ta opptil tre døgn. Inkubasjonstiden er mellom 1-8 timer sånn ca. Behandlingen av matforgiftning er væsketilførsel i små mengder. Han vil spy det opp igjen med en gang, men det viktigste er at det er noe å spy opp og at han ikke blir dehydrert. Få i han kun vann de første 12 timene, så kan du tenke på å gi han mer næring i drikken, som f.eks 50/50 eplejuice og farris. Imodium kan hjelpe om han har diarè.

Det jeg syns er rart, er at bare han har blitt dårlig når dere spiste samme mat, uansett hvor lite du spiste, så er jo toksinbakterien der. Kanskje det er Noro-viruset?

han har akkuart de symtomene, han følte seg stinn etter middag, fikk hodepine etter ett par timer, ble så kjempedålig å fikk diare, for å så begynne å kaste opp igjen og igjen og igjen uten stopp.. nå kommer det begge veier og han er slapp og har veldig dårlig allmentilstand, men ingen feber. Var inne til han i sted og da skalv han over hele kroppen så han fikk en dyne på seg.. stakkaren ligger på badegulvet nå og er helt slått ut[:(]

men dette noro viruset? hva erd et og hva slags symtomer har det viruset?

Jeg trur det er matforgiftning, jeg har ikke kastet opp eller noe, men førler meg helt ærlig småkvalm men det kan være tilfedlig...

ORIGINAL: Tove81

ORIGINAL: JeanetteR

Symptomer på matforgiftning er kvalme, oppkast, diaré, hodepine, utmattelse, redusert allmenntilstand. Kraftige symptomer varer vanligvis under 1 døgn, men full restitusjon kan ta opptil tre døgn. Inkubasjonstiden er mellom 1-8 timer sånn ca. Behandlingen av matforgiftning er væsketilførsel i små mengder. Han vil spy det opp igjen med en gang, men det viktigste er at det er noe å spy opp og at han ikke blir dehydrert. Få i han kun vann de første 12 timene, så kan du tenke på å gi han mer næring i drikken, som f.eks 50/50 eplejuice og farris. Imodium kan hjelpe om han har diarè.

Det jeg syns er rart, er at bare han har blitt dårlig når dere spiste samme mat, uansett hvor lite du spiste, så er jo toksinbakterien der. Kanskje det er Noro-viruset?

han har akkuart de symtomene, han følte seg stinn etter middag, fikk hodepine etter ett par timer, ble så kjempedålig å fikk diare, for å så begynne å kaste opp igjen og igjen og igjen uten stopp.. nå kommer det begge veier og han er slapp og har veldig dårlig allmentilstand, men ingen feber. Var inne til han i sted og da skalv han over hele kroppen så han fikk en dyne på seg.. stakkaren ligger på badegulvet nå og er helt slått ut[:(]

men dette noro viruset? hva erd et og hva slags symtomer har det viruset?

Jeg trur det er matforgiftning, jeg har ikke kastet opp eller noe, men førler meg helt ærlig småkvalm men det kan være tilfedlig...

Symptomer
Viruset gir klassiske omgangssyke-symptomer: Kvalme, oppkast, vondt i magen, smerter i musklene, diaré og feber. Dersom du vil ha en helt sikker diagnose må legen din sende inn en avføringsprøve senest 3 døgn etter at du har blitt syk. De fleste tilfellene i Norge blir imidlertid diagnostiserte etter hva pasienten forteller, og ikke etter en avføringsprøve.

Huff, stakkars mannen din[&o] God bedring til han!

Noro-viruset er ikke noe mer skummelt og fancy enn en temmelig hissig omgangssjuke. Man spyr og er dårlig til kroppen har fått ordnet opp i det. Så uansett om det er noro-virus eller matforgiftning er det nok veldig lite å gjøre med annet enn å passe på at han ikke blir dehydrert og bare vente til det går over av seg selv.

ORIGINAL: Wenkem

eller Noro viruset.... Slo ut mannen min på et blunk!

Var det første jeg tenkte siden dere har spist samme mat! NB!!! Noro viruset er fryktelig hissig og ekstremt smittsomt, så hvis det er det han har fått vil iallefall ikke legevakten ha han inn (hvis ikke det er livstruende og han ikke har fått i seg noe væske på 48 (?) timer tror jeg det var). - Og hold Lukas unna han!!! [&:]

Det fikk sambo på denne tiden i fjor! Da var han dårlig da!!! Herregud jeg har aldri sett han så dårlig!! Det kom ut alle veier på samme tid, og han var helt fortvilet. Drakk han vann kom det opp igjen med en gang! Huff og huff!! Jeg var bare så sykt overlykkelig at jeg slapp unna!! Han var frisk igjen i løpet av 48 timer ca.

Det beste din kjære kan gjøre er å ikke gjøre så veldig mye, hvis han finner en god sovestilling - helst på badet i nærheten av do, bør han bare prøve å slappe av så godt som han kan og bare la kroppen ta seg av viruset/ matforgiftningen. Kanskje prøve å drikke litt sukkervann eller spise noe salt (salt binder vann i kroppen) God bedring til han! [:)]

oppdatert i HI

Ser du har snakket med AMK nå, det gjorde vi også den gangen min kjære fikk noro viruset (men som sagt så vil ikke legevakten ha inn pasienter med dette viruset siden det egentlig er helt ufarlig  - men hissig og ekstremt smittsomt). Men vi fikk nå uansett en ambulanse tilsendt til slutt for han var så utmattet etter over 1 døgn med spying og driting + at jeg var høygravid på dette tidspunktet så de ville sjekke han for sikkerhetsskyld (og roe ned meg..hehe) [;)]

Men det går fort over skal du se! Er bare veldig intenst når det står på! [:)] God bedring igjen - og du, bare gå og legg deg! Han overlever en natt på dassen! [:)] [;)]

Off!

Eg fekk salmonella sommeren 2009, spydde og dreid ud alt, trodde eg sgo dø!
Hadde nærmere 41 i feber, varte i mangen dager.
Det va sånn littlå blei te. Det går tydeligvis an å drida ud  p-pille effekten.
Sga aldri mer spisa kylling i utlandet!!!

Håpe han bler fort bedre, du får dulla masse med an!

ORIGINAL: komli87

Off!

Eg fekk salmonella sommeren 2009, spydde og dreid ud alt, trodde eg sgo dø!
Hadde nærmere 41 i feber, varte i mangen dager.
Det va sånn littlå blei te. Det går tydeligvis an å drida ud  p-pille effekten.
Sga aldri mer spisa kylling i utlandet!!!

Håpe han bler fort bedre, du får dulla masse med an!

Hahahaha!! Men gud, så romantisk! [8D] Tenk at det kan komme noe så vakkert ut av litt sprutbæsj! [:D]

God bedring til samboeren din, Tove! Hørtes fryktelig ut, men det er heldigvis sånt som går over like fort som det kommer. Håper han er bedre i dag! [:)]

Joda trur det går bedre, men han er veldig slapp og dehydrert, men har i det minste ikke kastet opp på noen timer. Stakkaren tilbringte hele natta på badegulvet i natt.. Ble lite søvn på meg, så det var en trøtt strømpe som måtte opp med Lukas i morrest, men ble hedlgvis ikke oppringt for jobb, så fikk tatt igjen litt søvn nå[:)]

Trur det verste er overstått, så nå prøver jeg litt og litt å få i han små mengder med vann og se om han klarer å holde på vannet.. Tusen takk for alle råd og tips og ikke minst god bedring ønskinger [:)]

Back
Topp