Uff sambo har blitt matforgiftet! Råd? *oppdaterrt*

Tove81

Elsker forumet
Ja overskrifta sier vel seg selv, stakkaren er kjempedårlig og har tatt med seg dyna på do og ligger der nå! Klarer ikke å få i seg noe som helst, alt kommer rett opp igjen! Så har dere noen tips? Syns jo så synd i han men aner ikke hvordan jeg kan hjelpe! [:(]

-----------------------------------------------------------------------------------------

ringte akkuart legevakta og ble satt rett over til alarmsentralen, så fikk snakke med noen der. Ble enige at vi skulle se situasjonen litt ann, de var litt usikker om de skulle hente han eller ikke, så de kom fram at vi skulle se det litt ann. Mistanke om matforgiftning, men de var litt redd for at det kan skyldes andre ting siden at jeg ikke er dårlig.. så skulle ringe tilbake om noen timer for å da ta en vurdering om han skal inn eller ikke. dette blir i alle fall en laaaaaang natt ja og blir nok ikke noe jobbing på meg i morgen nei..

Uff stakkars.. fikk matforgiftning da jeg var 9, husker det som om det var i går for å si det slik[&:]
Det aller viktigste er å få i seg væske!! Håper han slipper å plages så lenge! :)

ORIGINAL: Karmosin

Uff stakkars.. fikk matforgiftning da jeg var 9, husker det som om det var i går for å si det slik[&:]
Det aller viktigste er å få i seg væske!! Håper han slipper å plages så lenge! :)

Får ikke i seg noe, det kommer rett opp igjen med en gang... En slurk og 20 ganger mere kommer rett opp igjen [&:]

Hmm... Hørt om en blanding som skal være godt når man har spysjuka da... blande farris og eplejuice halvt om halvt.
Eple som har fått ligge litt så det har blitt brunt skal visst roe magen. Blåbær skal også være godt for magen.
Knekkebrød eller flatbrød siden det er så tørt og kan hjelpe til med å binde magen litt.

Jeg synes salt potetgull hjelper når jeg er veldig dårlig i magen og kvalm. Det roer ned magen og jeg får i meg salt. Har man kastet opp mye så mister jo kroppen en del salt og forskjellige mineraler så da kan man føle seg bedre om man får i seg noe med salt i. Der er farris veldig bra da. [:)]

God bedring til stakkars samboeren din.

Farris og eplemos, ca 50-50, helst litt mer av farrisen enn av eplemosten. Ellers er det vel ritz kjeks eller marie kjeks, hvis han MÅ ha noe tørt! Men han bør ikke irritere magen for mye, så helst drikke, og bare en munnfull om gangen.

Han må nok bare spy seg ferdig - når kroppen er kvitt det som ikke er bra så blir han veldig fort fin igjen! Vann må han prøve å drikke, men gi ham i shotglass, da kan han ikke drikke for masse om gangen. Vente minst femten minutter mellom hver gang han får drikke et shotglass med vann. Vet hvordan det er - jeg hallusinerte som pokker da jeg ble matforgiftet, og høøøøy feber. Men det var over på noen få timer. 

Det beste er å bare drikke små slurker med vann sånn at han har noe å kaste opp. Magen skal tømmes og da er det bedre at det er noe der. Fryktelig når det pågår, det vet jeg alt om[:'(][:'(] blei matforgifta selv før jul..

Masse go bedring til mannen din!

Han klarer ikke å drikke det heller.. Ligger bare slapp på gulvet på badet og orker ikke reise seg en gang! uff ekkelt når han ble så akutt dårlig da! Jeg blir så rådløs og fortvila!

gi han med sugerør... Eller ring legevakt å spør om råd. Er han så dårlig at du ikke får kontakt ringer du 113!

ORIGINAL: fru_vann123

Hvis han er så dårlig at du ikke får kontakt med ham ringer du 113. De kan hjelpe deg.

Får kontakt med han, men han ligger å gråter på badegulvet! Han er så vannvittig dårlig sier han.. Har sluttet å drikke vann nå for å se om det da roer seg.. Men jeg har aldri sett han så dårlig før! Legevakten i åsane er stengt og han klarer ikke å sitte i taxi eller vente på legevakta i den tilstanden han er i nå.. Så jeg får bare se ann natta og se hva som skjer.. Blir nok lite søvn i natt ja..

ORIGINAL: *Mina min*

Huff, stakkars mann. Vet han kan han har blitt dårlig av?

Tja han ble dårlig etter vi spiste middag.. Vi hadde laks og rømme, begge spiste laksekotelettene men jeg spiste bare litt, Ellers så spiste bare han rømme. Så det må jo ha vært noe muffins med de laksekotelettene selv om jeg ikke er dårlig..

eller Noro viruset.... Slo ut mannen min på et blunk!

uff stakkars!! Matforgiftning er ikke noe å spøke med nei [:'(] Som fru vann skriver er det desverre ikke noe som går an å gjøre enn å la kroppen jobbe alt som vil ut - ut.
Masse god bedring til han - håper det går fort over.

Du får bare være behjelpelig med varme tepper eller kalde kluter - alt ettersom hva han har behov for.

Syns så utrolig synd i han!! Jeg har blitt matforgiftet flere ganger gjennom de siste årene, og jeg klarer enda ikke spise de produktene. Blir kvalm bare av å se på de i butikken!
Eneste som hjalp for min del var tiden.. Jeg og lå på badegulvet, grein, null krefter, satt på do med bøtte i fanget. For min del gikk det over etter 10-14timer alle tre gangene.
Sender han tusen god bedring tanker og håper han er bedre til imorgen.
Og du er utrolig snill og god som støtter han!!

Kan høres ut som Noro-virus ja hvis ikke du har blitt dårlig av å spise samme maten.
Det kan smelle ut temmelig fort og det er rimelig hissig når det slår til. Man kan bli syk av det bare få timer etter å ha blitt smittet. [&:] Var en episode med Norovirus på et hotell på gardermoen der samboeren min var. Det var masse folk i diabetesforbundet som var samlet der og veldig mange ble syke. Der ble det jo litt ekstra dramatikk fordi det var masse mennesker med diabetes som måtte få i seg noe for å holde blodsukkeret oppe.

Jeg håper det går bra med stakkars samboeren din og at du slipper å bli smittet hvis det er Noro-viruset som plager han.

kanskje du kan spørre han om han vet hva han er blitt dårlig av..
Forskjellen på at viste om jeg var blitt matforgiftet eller hadde omgansyken, var at de gangene jeg blei matforgiftet viste eg akkurat hva matvarer som hadde gjort det..

Symptomer på matforgiftning er kvalme, oppkast, diaré, hodepine, utmattelse, redusert allmenntilstand. Kraftige symptomer varer vanligvis under 1 døgn, men full restitusjon kan ta opptil tre døgn. Inkubasjonstiden er mellom 1-8 timer sånn ca. Behandlingen av matforgiftning er væsketilførsel i små mengder. Han vil spy det opp igjen med en gang, men det viktigste er at det er noe å spy opp og at han ikke blir dehydrert. Få i han kun vann de første 12 timene, så kan du tenke på å gi han mer næring i drikken, som f.eks 50/50 eplejuice og farris. Imodium kan hjelpe om han har diarè.

Det jeg syns er rart, er at bare han har blitt dårlig når dere spiste samme mat, uansett hvor lite du spiste, så er jo toksinbakterien der. Kanskje det er Noro-viruset?

ORIGINAL: blondi83

kanskje du kan spørre han om han vet hva han er blitt dårlig av..
Forskjellen på at viste om jeg var blitt matforgiftet eller hadde omgansyken, var at de gangene jeg blei matforgiftet viste eg akkurat hva matvarer som hadde gjort det..

Det kjenner jeg meg igjen i! Ble matforgiftet selv, på overtid (!) da jeg var gravid, og i det jeg ble dårlig skjønte jeg med en gang hva det var som gjorde det.

All sympati til samboeren din Tove! Ha godt med drikke tilgjengelig, så får du ringe legevakten i byn hvis det blir for galt. De kan gi råd.

Back
Topp