Ufarlig å sende ettåringer i barnehagen



MammatilEven <3 skrev:


Juliette skrev:


MammatilEven <3 skrev:
Her tenker mange på foreldrenes behov, og ikke barnets behov ser jeg... Mye synsing rundt noe folk ikke vet noe om egentlig...


Og hva sikter du til da?

 Jeg sikter til de som mener at barn har VONDT av å gå i bhg, de som sier barnet har BEST av å gå hjemme med foreldrene, de som sier at barnet er alt for UNGT...

Jeg sier ikke hva som er rett og galt, men det virker som mange ikke kan forklare hvorfor de mener eller sier dette.
Men nå var jo dette en diskusjon på hva DU som enkeltperson mener om dette da, så det er vel lov å synse da.


Skjønner:) Litt vanskelig å synse på forskning, men i andre sammenhenger er det jo greit. Nå er jo også forskningen ift tema sprikende, men det blir liksom noe annet enn å syns vilt og uhemmet som det gjøres her
 


Bizarre skrev:

Ja, jeg vet det...
Jeg tok litt hardt i der :D
Men det er da massevis av unger som starter i barnehage før de er 1år også!
Hva som får meg til å tro at 2åringer har det bedre hos besteforeldre enn i barnehage?
Må jeg virkelig svare på det?
Jeg vil si at det først og fremst er vitkig å knytte realasjoner til foreldre, besteforeldre og den nærmeste familien.
De får tidsnok tid til å bli kjent med andre barn og voksne når de evt. senere begynner i barnahage, skole osv osv
Og angående læring, er folk så uvitende og dumme idag at de ikke har kapasitet til å lære barna sine disse tingene uten hjelp av en pedagog???

Nei, jeg har ikke flere barn :)
Hvorfor skulle det utgjøre noen forskjell?
Har det seg sånn at jeg ikke aaaaner hva jeg snakker om siden jeg ikke har vert igjennom det før og vet hva jeg vil støte på av utfordringer når det kommer til å oppdra sønnen min selv?


Du vet det at i dagens Norge er det VELDIG mange som ikke bor i nærheten av besteforeldre og nærmeste familie? Eneste vi har av nær familie er svigerforeldrene mine, men de er for skrøpelige til å ta seg av småbarn. Svigermor surrer alt for mye til at vi kan slippe dem løs som barnevakt med mindre ungene sover. Broren min og ekskona hans bodde i Oslo da de fikk førstemann og uten så mye som en eneste nær slektning i nærheten, da far er fra Vestlandet og mor er fra Nord-Norge.

Studier viser forresten at barnehagebarn klarer seg best her i verden, men det er jo enkelte her som ikke stoler på forskning og studier, såeh.

Minsten vår begynte i barnehagen i august nå, dagen før han fyllte 1 år. Han stortrives der. Og jo, han viser glede av å få være sammen med andre små. Han har så absolutt utbytte av å være sammen med de i barnehagen, akkurat som han stråler når han får være med storebror å leke. Han har ikke lange dager, leveres som regel en gang mellom 9.30 og 10.00 og hentes 15.30, da fordi de spiser frukt kl 15.00, ellers hadde jeg hentet ham 15.00, tidligere går ikke da han som regel sover fram til de spiser frukt. Han har full plass men vi har han hjemme 1-2 dager i uken allikevel. Barnehagen våre unger går i er ikke veldig stor, og avdelingen til minstemann har 10 barn og er ikke bråkete og uoversiktlig. Han er dessuten minstemann i hele barnehagen og får mer enn nok oppmerksomhet. Han er hele barnehagens maskot. Alle de ansatte gledet seg til han skulle begynne. De synest også det er fint å ha ham der for, som vi får høre hver gang han hentes, han er så blid og fornøyd.

Storebror var hjemme med oss til han var 19 mndr., for han hadde ikke rett på barnehageplass før den tid. Fant ut i løpet av den tiden han var hjemme med oss at han hadde hatt godt av å få være i barnehagen tidligere, noe vi fikk bekreftet da han begynte der. Da han begynte hadde han halv plass og ped.leder anbefalte oss å søke full plass for ham året etter og det gjorde vi. Vi har verken familie eller venner å sosialisere småttisene med, så derfor ble det altså lite sosial omgang på storebror. Joda, det finnes åpne barnehager, men det er ikke alle her i verden som trives med å gå slike plasser. Selv sliter jeg dessuten med mye migrene og hodepine og har ofte lite energi til slikt. På grunn av erfaringene med storebror valgte vi å la lillebror få begynne nå. Ja han har blitt forkjølet etter han begynte, men det har storebror også, til tross for at det er 3 året han har begynt på nå, så forkjølet hadde lillebror blitt selv om han ikke hadde startet bhg nå. Vi er også forkjøla, såeh..

JEG mener VÅRE barn har godt av å være sammen med både pedagogisk personale og andre unger, ikke bare sammen med oss. Joda, vi hadde fint klart å lage folk av ungene selv om de ikke hadde vært i barnehage med pedagogisk personale, men ser bare på det som en fordel at de får tatt del i det som skjer der. Svigers er forrestenb enda mindre pedagogiske enn oss og har riset storebror på rompa når han har vært vanskelig, for sånn gjorde de i deres generasjon da de hadde små barn, og ikke minst da de selv var små. Jada, de har fått høre det, slapp av...  Dessuten er de jo nå da blitt så skrøpelige at de ikke får passe. Mormoren bor på andre siden av landet og har selv 100% jobb og mer til, så der hadde man ikke kunnet plassere unger om vi ikke ville ha dem i barnehagen.

Jeg mener så absolutt ikke at unger tar skade av å være hjemme med mamma/pappa til de begynner på skolen, da måtte det i såfall være noe galt med foreldrene, men de går jo glipp av litt da. Men nå viser altså studier at ungene heller ikke tar skade av å være i barnehagen fra de er 1 år. Og oppdragelsen må vi jammen meg ta oss av selv om ungene er i barnehagen, forstår ikke hvordan noen kan tro at man slutter helt å oppdra ungene bare fordi de er i barnehagen?

Er fint det da å ha så stor tro på seg selv at man bare blåser i seriøs forskning og studier, som enkelte i tråden her gjør.
 
Har man to inntekter så får man gjerne huslån.. Da utsetter man huskjøpet til barna er blitt større og begge er komt i jobb..? Enkelt og greit.. 
 


himmelskatt10 skrev:
Ja du MÅ jobbe, Du MÅ tjene penger pga det er dyrt og leve. Da mener jeg ikke aleneforeldre. De må nog jobbe, for de pengene jeg mener hjemmeværende burde få er ikke så høy som en vanlig lønn....

Du overdriver også VELDIG!!
Må ikke mange år tilbake før damene var hjemme og mennene jobbet. Samfunnet funket ypperlig da!
Grunnen til at kvinnene MÅ ut i arbeidslivet nå er som jeg har sakt flere ganger fordi det er dyrere og leve.
Gjør man noe med det trenger man jo ikke en sum i måneden dersom man vil være hjemme med barn mens mann jobber......

Visst ikke du som mor greier og sosialisere barnet ditt begynner jeg og lure litt her... Er lov og ut og treffe andre mennesker. Er lov og leke med andre. Uansett så har jeg ALDRI sakt at barnehage er noe negativt. Denne debatten er om 1 åringer...... Så la oss ikke ta en annen diskusjon....

Kleo79 skrev:
Hege, ja det er dyrt å leve. Så vi burde egentlig alle avstå fra å få barn. Da blir det etterhvert så få folk her at vi kan bruke oljefondet til å holde mødre hjemme med sine barn. Smart... Jeg skal ha min ettåring i barnehage fordi jeg må tjene penger. Jeg må kjøpe mat og klær til snuppa så hun ikke sulter og fryser. I tillegg er hun enebarn, så hun trenger sosialisering. Med barn på egen alder. Hvordan skal hun ellers lære sosiale roller og normer?





Nei, man MÅ ikke jobbr, man MÅ ikke tjene penger. Det holder i mange tilfeller (ikke alle selvfølgelig) med en inntekt, men det krever litt ekstra av mor og far.
Grunnen til at kvinner må ut i arbeidslivet for å jobbe nå er fordi de fleste av oss VIL det, og de fleste av oss har blitt så materialistiske at vi MÅ det for å opprettholde våre matrielle goder. Vi har klart oss fint på 1 inntekt om vi gikk inn for det. Vi kan selge en bil, vi kan flytte til billigere hus, vi kan slutte å sløse penger på butikken, vi kan kjøpe mindre av hobbyting som ikke er helt nødvendig, vi kan være flinkere til å arve og bytte tjenester.

Det er ikke som du sier mange årene siden damer var hjemme og menn jobbet. Tror du det var lett? Ting var ikke billigere før. Prisen ser kanskje sånn ut når du ser kun på pris, men tenker man på at inntekten også har forandret seg er det liten forskjell der...
Og jeg stusser på en liten ting...

Du skrev tidligere her inne at du gjør samfunnet en tjeneste ved å gå hjemme for da oppdrar du de godt og da blir de ikke drapsmenn og kriminelle (og Gud vet hva). Men for ikke mange år siden når mødre gikk hjemme... Var det ikke kriminalitet da?! Hmmmm....
 
Mangler ikke på sterke meninger i alle fall! Egentlig litt rart at så mange er så opprørt over at andre mener de vet hva som er best for sine barn, når de samtidig mener at de selv vet hva som er best for sitt eget barn...

Må bare kommentere "har ikke råd til å være hjemme for man får ikke huslån.." utsagnet jeg også. I tillegg til at de fleste ting var dyrere før (måtte jobbe menge flere timer for å får råd til å kjøpe en gitt ting eller en viss mengde mat), så var det i store deler av "gode gamle dager da mor gikk hjemme" faktisk vanskelig å få lån i det hele tatt...  snakker vi jo 50 og 60-tallet (da husmoren var idealet) fikk ikke "vanlige folk" lån, de måtte leie, eller spare til de hadde en stor del av hva leiligheten/huset kostet. Og de stod på liste leeenge i byene for å få lov til å kjøpe en nybygd OBOS-leilighet. 

Vi har det faktisk utrolig enkelt i dag. selv med lave inntekter kan vi få alt det vi strengt tatt trenger. De fleste slipper åå klare seg med bare to kjeler for å lage mat...

Får du ikke lån så er det jo mulig å leie.... Å være hjemme eller ikke handler først og fremst om egne valg.
 
Begge mine har begynt i bhg før de var et år! Det har gått kjempefint, og de har storkost seg!
Hadde jeg hatt råd til å være hjemme lenger, hadde jeg vært det, men slik er det ikke her!
 


LittleMonkey skrev:
Barnehage = stress
Ved å plassere barn tidlig i barnehage tillater og introduserer man også stress i hverdagen. Det er ikke sunt for et lite barn.. Sånn er det bare.. Farlig tror jeg ikke det er, men jeg tror absolutt det er forstyrrende til en viss grad. Nettopp dette er årsaken til at vi er blitt frarådet å ha vår datter på 22måneder i barnehage.. Hun har litt ekstra bagasje, men stress er like relevant for andre barn.

Jeg tror ikke barnehage fra 1års alder er det beste alternativet for barnet.. Barn har dessuten ikke særlig glede av hverandre ift lek før de er noe eldre, så det veier ikke opp for ulempene. Vi har vært i mye kontakt med mennesker som jobber med barn på ulike vis og som følger dem over tid. Det blir til stadighet sett personlighetsendringer etter å ha plassert barnet i barnehage.. Det trenger man ikke snakke med fagfolk for å se heller.. Har noen venner med barn på samme alder som mitt eget og som etter å ha begynt i barnehage har fått mark i ræva...
(ja, det finnes unntak og dette er kun et eksempel)

De har glede av hverandre sosialt.....
 


Dollface skrev:


himmelskatt10 skrev:
Jeg er helt enig med deg her!!

Hadde det vert opp til meg ville jeg vert 100% hjemmeværende husmor. Jeg vil oppdra mine egene barn, og jeg vil tilbringe tid med dem.
Jeg ser bare for meg feks, jeg må ut i jobb. Jobber fra 10 til 5 feks. (butikkjobber er slik), så får jeg bare sett sønnen min en time hver dag uten om helgene. Og det er helt SYKT!!
Da går jeg heller hjemme med litt mindre i lommeboken, enn og ikke få være sammen med mine egene barn i deres oppvekst.

Jeg har selv jobbet litt i barnehage, og jeg syns synd i de 1 åringene som var der. De er alt for små. Barn trenger foreldrene sine. Og for meg er det bare så feil av regjeringen og ikke gi penger til foreldre som velger og være hjemme med sine barn. Istedefor "tvinger" de oss regelrett til og sende barna våre i barnehagen, og tar fra oss kontantstøtten. SYKT!!

Bizarre skrev:
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.




Ingen tvinger noen som helst til å gå ut i jobb eller "tar fra osss" kontantstøtten.
Det er VI som selv har valgt å leve på den måten vi gjør, å fremme likestilling, sende mamma ut i jobb og å legge opp livene våre etter to inntekter.. det er DET som gjør at barna starter i bhg når de er ett år...
Ingen fikk foreldrepenger på 60tallet... tror du de satt i trappegangene og gnålte over den tragiske regjeringen, slik vi sitter i et nettforum og bitcher fordi "mye vil ha mer"?

Det er jo ikke snakk om "mye vil ha mer"!
Vi hadde ikke klart oss på samboeren min sin lønn..hadde ikke hatt mat vi da.
Vi hadde måttet flytte,langt ut på landet, vekk fra alle kjente, og kjære!
Vi skal jo leve også, ha penger til barna!
 
hadde ingen problem med å sende twins jentene våre  i barnehagen ,men da var de jo 2  samtidig og så  hadde vi de  2 eldre søsken i samme barnehage  samtidig  og de fikk lov å hilse på hverandre på avdelingene så masse de ville .så hos oss har det vert en hel familie i barnehagen men ser jo på ungene at de har det bra og at de koser seg . har vert noen ganger de gråter når jeg går... men det går over etter noen minutter ,
 ser jo at ungene  har noe ansatte i barnehage  de har spesielt forhold til og det gjør jo godt å se at de er noen de har spesielt forhold til .
barnehagen til våre unger er så flinke ,sporty,dyktige og pedagogiske at jeg hadde aldrig vert på det nivået å lært dem så mye som de gjør i dag  i barnehagen
men jeg er heldig som har veldig sosiale unger og de stortrives i barnehagen sinn ikke alle har det jo lett som oss....

emoticon .lykken er jo å hente dem i barnehagen ...4 små som kommer lykkelig springenede i mot meg og gir meg verdens største klem ... hver dag
 
 hvis jeg skulle hatt ungene hjemme hadde de ikke fått alt de trenger...ikke pga at jeg er en dårlig mor, men at mine trenger ekstra. Elstemann hadde spesialpedagog i bhg. var på utredning på BUP. Han er nå på utredning igjen på BUP, barnevevrologen, nervoteamet, og skal inn på gengreier (sjekke at han ikke har et syndrom). mellomste har både logoped og spesialpedagog (tilsammen 4 ganger i uken) og yngste har hatt ekstra vektkontroler på hs. Hadde mine ikke vært i bhg måtte jeg dratt alle med på alt, selv på møter der bare foreldrene skal være.siden det er så mange møter, blir det vanskelig å få barnevakt til alt...en annen ting er at barnehagen lettere kan se om det er noe med yngste også...og flere med erfaring kan observere....og selv om det ikke hadde vært slik, tror jeg at mine hadde gått i barnehage for det om...gikk på babytreff med Tonje og hun storkoste seg med andre barn...

Det er ikke alltid sort og hvit men mange nyanser av grått...tror ingen barn tar skade av å gå i barnehagen, men at noen bør være hjemme lenger kan være bra for enkelte...i min sak er det best for ungene å være i barnehagen...og jeg har ingen dårlig samvitighet pga det...hver enkelt familie må se hva som er best for i sin situasjon...
 
Back
Topp