Uenig om navnet!

AinaPaina

September 2013 <3
Hjelp! Vår første jente valgte vi å kalle opp igjen etter min mormor ettersom at det var det eneste navnet vi begge to likte og kunne bli enige om.

Nå når vi venter nr. 2 mener han at det er hans tur til å kalle opp fra hans familie, og det navnet er NILS! Jeg har ikke så veldig lyst til å bruke det navnet, men jeg tør ikke si noe ettersom at han også heter det (nils-petter).. Han vet hva jeg synes men mener at jeg ikke kan bestemme det fordi barna også har mitt etternavn sist.. vil ikke trampe på han men har veldig lyst til å bruke et annet navn fordi min onkel heter Nils og han er ikke så kul for å si det sån :p tilbakemeldinger fra min familie er "vi kan ikke velge navnet for dere, men vi kommer til å bruke litt tid på å svelge det om dere velger Nils"... Hva gjør jeg..?

ps: håper ingen nilser føler seg truffet..

Hmm... den er vanskelig. Det kan bli et skikkelig sårt tema, om man lar det gnage lenge nok..

Personlig kunne jeg aldri gått med på et navn som jeg ikke likte. Det er tross alt navnet på noe det mest fantastiske man har, ikke en avtale om at man skal kjøpe indisk take-out etter å ha hatt kinesisk. Ganske overdrevet, men du skjønner hva jeg mener. Det burde være noe som klinger fint i begges ører. Jeg kan absolutt forstå at han har behov for å bestemme litt denne gangen, med tanke på at frøkna deres er oppkalt etter noen fra din side og har deres etternavn. Men han liker vel navnet hennes? Det burde jo være et krav.. at du liker navnet fra hans side.

Hmm... den er vanskelig. Det kan bli et skikkelig sårt tema, om man lar det gnage lenge nok..

Personlig kunne jeg aldri gått med på et navn som jeg ikke likte. Det er tross alt navnet på noe det mest fantastiske man har, ikke en avtale om at man skal kjøpe indisk take-out etter å ha hatt kinesisk. Ganske overdrevet, men du skjønner hva jeg mener. Det burde være noe som klinger fint i begges ører. Jeg kan absolutt forstå at han har behov for å bestemme litt denne gangen, med tanke på at frøkna deres er oppkalt etter noen fra din side og har deres etternavn. Men han liker vel navnet hennes? Det burde jo være et krav.. at du liker navnet fra hans side.

Det var han som fåreslo navnet sist, men det synes ikke han teller fordi det er fra min familie.. Ja han liker det veldig godt og vi er fornøyde med det begge to.. Men synes dette er et kjempe dillemma for han ønsker så sterkt å kalle barnet for Nils men det har jeg veldig problemer med :(:(

Har du fortalt han at du er uenig og ikke vil bruke det navnet? Han burde jo tenke litt på deg også. Greit nok at han skulle bestemme, men han kan ikke velge et navn som du overhode ikke vil ha. Det er ikke snilt "/ jeg hadde blitt veldig såra om det var meg !

Hadde litt samme greia her med minstemann.. mannen min ville oppkalle sønnen etter sin far som gikk bort.. han hette Jan. Å d sleit eg litt m i begynnelsen, men vi vart enige om at vi kunne finne ut ett dobbelt navn. Så d vart Jan-Erik <3 litt gammelt navn, men nå elsker eg d! Passer perfekt til lillegutt <3

Har du fortalt han at du er uenig og ikke vil bruke det navnet? Han burde jo tenke litt på deg også. Greit nok at han skulle bestemme, men han kan ikke velge et navn som du overhode ikke vil ha. Det er ikke snilt "/ jeg hadde blitt veldig såra om det var meg !

Ja det har jeg fortalt, men han mener det ikke har noe å si og vil ikke høre noe om det...

Hadde litt samme greia her med minstemann.. mannen min ville oppkalle sønnen etter sin far som gikk bort.. han hette Jan. Å d sleit eg litt m i begynnelsen, men vi vart enige om at vi kunne finne ut ett dobbelt navn. Så d vart Jan-Erik <3 litt gammelt navn, men nå elsker eg d! Passer perfekt til lillegutt <3

Ja det må i så fall bli et slikt kompromiss. Men synes Nils uansett blir litt domminerende og finner heller ikke noe navn jeg liker å kombinere det med.

Kanskje jeg får prøve det og.. Uff, føler meg litt rådvill og tilsidesatt.. håper håper håper vi kommer til enighet til slutt :(

Det er trist når det blir sånn. Håper virkelig dere blir enige. For det navnet er jo noe du skal være stolt av :)
Masse lykke til ! Hold meg oppdatert da :)

Kunne aldri gått med på å kalle ungen min for det. Får være nok at far heter Nils.... Tror jeg hadde brukt det som unskyldning om det var et ømtålig emne, og sagt at han fikk ha litt mer fantasi enn som så...

Seriøst, han kan da ikke kalle ungen Nils om han selv heter Nils-Petter! Kalle opp etter seg selv? Det gjør man bare ikke!

Kunne aldri gått med på å kalle ungen min for det. Får være nok at far heter Nils.... Tror jeg hadde brukt det som unskyldning om det var et ømtålig emne, og sagt at han fikk ha litt mer fantasi enn som så...

Enig! ;) let etter et mer brukanes navn lenger bak i slekta! Klem og lykke til :)

Tatt ut av sammenhengen her, så synes jeg Nils er et flott navn :) Jeg liker navn som ikke er poppis, navn som er enkle, sterke og norske :) Tror Nils er et svært uvanlig navn for tiden, og det synes jeg er positivt :)

Jeg hadde vondt for å svelge at min bror som heter Theo kalte sin datter for Thea, men det er rart hva som blir helt naturlig etterhvert :)

Jeg hadde satt ned foten helt dersom jeg virkelig ikke likte et navn. Han kan da ikke bare si at han ikke vil høre noe om det.

Hva med å ta et navn som passer til jenta deres sitt navn da?

Her er det samme greiene. Familien hans har et slektsnavn som han vil holde på, det er et fint navn men det passer ikke til en baby. Vi har gjort det sånn at jeg får velge et mellomnavn og da har jeg valgt et som er litt mer "moderne" så det blir en fin kombinasjon, jo mer jeg sier det jo mer liker jeg det :-)

Må dere kalle direkte opp?? Kan dere ikke feks bruke første bokstav eller noe??

Back
Topp