Uenig om julefeiring

Minimoor

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg har et barn på snart 3 år, og venter enda en liten nå i desember, disse har to forskjellige fedre.
3 åringen skal være hos meg på lillejulaften, så da tenker jeg det er naturlig å feire jul den dagen med henne, men samboer/ barnefar til den nye har «fast» arrangement hos et familiemedlem hver lillejulaften og sier han skal reise dit den dagen, og jeg blir da sittende alene med begge barna, dette blir vår første jul sammen med en liten baby og jeg syntes det sårer at han heller skal reise bort (det er frivillig) den dagen hvor begge barna er hjemme hos oss. Han mener at vi heller bør dra på grøtfesten til familien hans i steden for å «feire jul» med 3 åringen på lillejulaften, noe jeg er HELT uenig i. Er jeg egoistisk her? Det er jo sånn det blir når 3 åringen har annen hver jul og nyttår hos meg og sin far..

Jeg har også annenhver jul med det eldste barnet mitt, og jeg er likevel uenig med deg. Jeg ville heller ikke synes det var greit at faren til mitt eldste barn feiret jul dagen før den egentlige jula, og heldigvis er han enig med meg. Den av oss som ikke har barnet på julaften feirer jul senere, f.eks. i romjula.

Men, det er jo egentlig helt irrelevant hva alle andre mener, det er dere som må komme til enighet. Jeg tipper du også er ganske påvirket av hormoner og da er det lett å "sette seg fast" i det man opprinnelig hadde sett for seg. Når i desember har du termin? Jeg fødte min første helt i begynnelsen av desember og var i jula samme år fremdeles ganske omtåket og fjern. Jeg husker ærlig talt ingenting av julaften, annet enn det jeg kan se på bilder. Det kan kanskje lønne seg for deg å tenke at denne jula blir litt så som så uansett.

Jeg ville tatt med barna på feiring av lille julaften hos samboeren din sin familie, dersom du og baby er i form til det. Dersom dere ikke er i form syns jeg samboeren din også bør være hjemme.

Juleaften er den 24. uansett om man ikke har barnet eller ei. Og jeg er selv vokst opp med skilte foreldre og feiret som vanlig den 24 og når jeg/vi kom til den andre, spiste vi god middag og åpnet pakkene var den siden av familien. (Foreldre var ikke veldig gode venner, så pakker ble ikke sendt med til den andre) Ble ikke lagd en ekstra juleaften og det gikk helt fint. Aldri noe problem.

Jeg hadde blitt med samboer på grøtfest, med begge barna. Kanskje 3 åringen kan få åpne en pakke den 23 evnt, men jeg hadde ventet til ho kom hjem igjen. Det er noe med den ventetiden. Så koselig med grøtfest med hele familien hans tenker jeg da :D

Hva med å bare åpne pakkene til 3 åringen lille juleaften? Har hatt barn annenhver jul i mange år. Han å jeg har åpnet hans pakker enten før han drar eller når han kommer hjem. Med litt pepperkaker og kos uten julematen. En på 3 år bryr seg ikke om maten ☺️ pakkene som er spennede☺️ så kan jo åpne de på morgen formiddag lillejulaften før dere drar bort. Lage en hyggelig stund ut av det ☺️

Jeg vet om 2 familier som jeg er nær som har annenhver jul med barnet sitt. Den ene lager ikke ekstra julaften, men heller åpner gaver da barnet er tilbake. Den andre lager julaften den 23 med barnet og åpner gaver og har jul da, men faren til barnet praktiserer akuratt det samme.

men hvordan vil dere praktisere dette da det minste barnet blir større? Droppe jul den 24 de årene dere ikke har eldste eller skal da minste barnet feire 2 julaftner?
Hadde dere hatt 1 barn ville nok dette vært enklere, men her er det flere ting å tenke på tror jeg. Han vil gjerne holde sine tradisjoner, du vil ha en koslig stund med eldste, hvordan blir dette da minste blir større?

Jeg hadde nok dratt på grøtfest i familien og holdt jul 24. med minsten - åpne gaver med treåringen når hun kommer hjem. Det virker mest logisk for meg :)

Hei! Jeg har et barn på snart 3 år, og venter enda en liten nå i desember, disse har to forskjellige fedre.
3 åringen skal være hos meg på lillejulaften, så da tenker jeg det er naturlig å feire jul den dagen med henne, men samboer/ barnefar til den nye har «fast» arrangement hos et familiemedlem hver lillejulaften og sier han skal reise dit den dagen, og jeg blir da sittende alene med begge barna, dette blir vår første jul sammen med en liten baby og jeg syntes det sårer at han heller skal reise bort (det er frivillig) den dagen hvor begge barna er hjemme hos oss. Han mener at vi heller bør dra på grøtfesten til familien hans i steden for å «feire jul» med 3 åringen på lillejulaften, noe jeg er HELT uenig i. Er jeg egoistisk her? Det er jo sånn det blir når 3 åringen har annen hver jul og nyttår hos meg og sin far..

Forstår jeg det rett, du ønsker altså å feire jul som om det var julaften på lille julaften med 3-åringen? Så da skal både du og 3-åringen feire julaften to ganger, med pakker og det hele?

Jeg tenker ikke at du er egoistisk som vil dette, men samtidig tenker jeg ikke at din samboer er egoistisk heller. Bare at han lar deg jo litt i stikken siden dere har en nyfødt hjemme, og han burde prioritere deg og den nyfødte i perioden rett etter fødsel. Men likevel ser det ikke ut til at det er det du er skuffet over, du er skuffet over at han ikke prioriterer "dobbeljul" med 3-åringen.

Ingen av dere er egoistiske, men dere vil to ulike ting. Og det er ikke noe rett og galt her. Han virker ikke å være imot å feire med deg og barna, bare at han ønsker å feire med sin familie også, på den måten de har for tradisjon å gjøre. Ettersom dette virker å være en årlig tradisjon, så må jeg spørre: hva gjorde dere ifjor? Var dere med på denne lillejulaften-grøtkvelden? Har dere gjort dette i alle år, som par? Har dere på noe tidspunkt da diskutert i hvor lang tid det lar seg gjøre å holde på denne tradisjonen?

Jeg vet om mange som feirer jul hver for seg, selv om de er kjærester. At de reiser til hver sin respektive familie for å feire. For noen er dette naturlig. For meg virker det rart, men jeg har skjønt at for noen så er dette måten de alltid gjør det på. Da er kanskje ikke tanken på å være borte fra deg og barna på lille julaften så fremmed for han, for det er kanskje slik han har gjorrt det i alle år: feiret med sin familie uavhengig av kjæresteforhold. Dette er deres første felles barn, og kanskje hans første barn også? Da vil jeg tro at han ikke har skjønt det helt ennå, at det ikke har sunket inn, det at han nå har familie på to ulike steder: hans søsken/foreldre på den ene kanten, og hans eget barn på den andre kanten. Når det synker inn, så vil jeg tro at han vil stille seg annerledes til saken og ikke være okay med at du og barna feirer et sted i julen uten han.

Her høres det uansett ut som dere må gå inn for et kompromiss. Dersom du er i form til julefeiring med storfamilie med en nyfødt (og DET vil jeg tro ikke alle barselmødre er, så forklar han gjerne litt om tingenes tilstand her), så kan dere alle feire lille julaften sammen med hans familie og spise grøt der eller hva dere nå gjør. Gitt at de ikke bor for langt borte slik at dette ikke krever full oppakning og overnatting. Og så feirer du heller litt jul med 3-åringen på formiddagen før dere drar. Man kan åpne pakker på morgenen også, amerikansk stil ;) Siden dette ser ut til å bli en fast ordning med annet hver år med 3-åring på lille julaften, så lag deres egen tradisjon på hvordan dere vil feire den.

Men snakk med mannen om litt fornuft når det kommer til tiden med nyfødt hjemme. Det at han "stikker av" fra deg som nettopp har født, med eneansvar en nyfødt, er ikke innafor. Men det handler da ikke om at det kræsjer med feiring med 3-åringen (her tenker jeg dere burde lage kompromisser). Men at akkurat i år, hvor du skal føde i desember, så må dere se an formen din og ikke minst formen til den lille, og la dette være det som avgjør om dere reiser vekk og feirer med storfamilie eller ikke.

Forresten så er jeg barn av skilte foreldre selv, og vi feiret aldri "dobbel" jul. Men vi hadde hele julen enten hos den ene eller andre forelderen da. Hele skoleferien altså, inkl. nyttår. Så var aldri noe dobbelt opp med hverken det ene eller det andre, og jeg tenker derfor at det høres litt voldsomt ut med 2 julefeiringer. Skjønner at det er sårt for deg, at du gjerne vil åpne pakker og ha jul med 3-åringen, men for barnets del tror jeg ikke det er like viktig eller meningsfult. Jeg tror barnet vil ha like stor glede av en pakkeåpning på morgenen, og så en familiegrøtspisefeiring med stepappaen sin familie. Ikke glem at en slik tradisjon også gir barnet ditt muligheten til å bli kjent med, og knytte bånd med, sviger-besteforeldre og sviger-onkler og tanter osv. Personer som kan bli viktige støttespillere for 3-åringen også, og ikke bare for det nye barnet. Dessuten er det fint for søskenene å delta på felles juletradisjoner, selv om det blir annet hvert år, og ikke minst at de har den "samme" familien. Sånn tenker jeg. 3-åringen vil på et vis få et ekstra sett med besteforeldre, noe som jeg bare ser på som positivt.

Last edited:
Jeg synes dere skal bli med på arrangementet. For meg som skilsmissebarn har det aldri vært naturlig med 2 gaveåpningsdager. Julaften er jo den 24. Etterhvert fikk jeg påtvunget 2 pakkeåpningsdager av den ene forelderen som ville det, og det var helt feil og unaturlig for meg. En 3åring har vel ikke like mange meninger enda, men sånn jeg er det er det konsekvensen av å vokse opp i to hjem. Nemlig at annethvert år blir det ikke julaften med en av foreldrene. Ved mindre dere hadde feiret jula sammen.

Julaften er en dag og det er 24 desember. Ser ingen grunn til å feire flere dager.
Så jeg synes du skal bli med samboeren din

Du må jo bare se an formen din når du nettopp har fått en baby. Er det langt unna dere skal reise? Ikke alle som har orket å reise langt med en nyfødt baby.
Hvis dette er en tradisjon for samboeren din blir det jo slik hver lillejulaften framover. Kanskje dere kan starte deres egen tradisjon med grøt fest med hans familie på lillejulaften?

Ikke enkelt dette, men en må liksom tilpasse seg andres tradisjoner også.
Håper dere finner ut av det sammen

Med eldste så har han fått åpne pakker på morgenen før han har blitt kjørt opp til far på julaften. Nå er han blitt 7 år, og vi har fordelt feriene. Jula i fjor var far sin, og han var der fra fredag til onsdag. Da hadde vi middag her med foreldrene mine og gaveåpning. Han fikk vel åpne de gavene som var her, og så hadde de med seg noe. Ikke naturlig for oss å sende med mer enn en gave opp og da får søstrene hans der også fra oss, og far pleier å vente med alle gaver til han kommer opp dit om han har nyttårsdelen av ferien.

Hva med å ta med eldste på tradisjonen til samboers familie? Som nevnt lenger oppe, hva når yngste barnet også blir eldre - blir det da også 2 julefeiringer når eldste er hos far? Om du ikke tenker å sende med gavene til far - hva med enten å la eldste åpne dem på lille julaften eller i romjulen? Gavene kan vel gjerne åpnes før eller etter selskapet hos samboers familie? Kan være en like koselig tradisjon/julefeiring for eldste som at dere sitter hjemme :-). Om du ennå pga fødsel og liten baby ikke føler for å stikke ut i de største selskapene ville jeg nok hatt en samtale med samboer om at akkurat i år å laget en liten tradisjon hjemme pga baby

Back
Topp