Hei! Jeg har et barn på snart 3 år, og venter enda en liten nå i desember, disse har to forskjellige fedre.
3 åringen skal være hos meg på lillejulaften, så da tenker jeg det er naturlig å feire jul den dagen med henne, men samboer/ barnefar til den nye har «fast» arrangement hos et familiemedlem hver lillejulaften og sier han skal reise dit den dagen, og jeg blir da sittende alene med begge barna, dette blir vår første jul sammen med en liten baby og jeg syntes det sårer at han heller skal reise bort (det er frivillig) den dagen hvor begge barna er hjemme hos oss. Han mener at vi heller bør dra på grøtfesten til familien hans i steden for å «feire jul» med 3 åringen på lillejulaften, noe jeg er HELT uenig i. Er jeg egoistisk her? Det er jo sånn det blir når 3 åringen har annen hver jul og nyttår hos meg og sin far..
Forstår jeg det rett, du ønsker altså å feire jul som om det var julaften på lille julaften med 3-åringen? Så da skal både du og 3-åringen feire julaften to ganger, med pakker og det hele?
Jeg tenker ikke at du er egoistisk som vil dette, men samtidig tenker jeg ikke at din samboer er egoistisk heller. Bare at han lar deg jo litt i stikken siden dere har en nyfødt hjemme, og han burde prioritere deg og den nyfødte i perioden rett etter fødsel. Men likevel ser det ikke ut til at det er det du er skuffet over, du er skuffet over at han ikke prioriterer "dobbeljul" med 3-åringen.
Ingen av dere er egoistiske, men dere vil to ulike ting. Og det er ikke noe rett og galt her. Han virker ikke å være imot å feire med deg og barna, bare at han ønsker å feire med sin familie også, på den måten de har for tradisjon å gjøre. Ettersom dette virker å være en årlig tradisjon, så må jeg spørre: hva gjorde dere ifjor? Var dere med på denne lillejulaften-grøtkvelden? Har dere gjort dette i alle år, som par? Har dere på noe tidspunkt da diskutert i hvor lang tid det lar seg gjøre å holde på denne tradisjonen?
Jeg vet om mange som feirer jul hver for seg, selv om de er kjærester. At de reiser til hver sin respektive familie for å feire. For noen er dette naturlig. For meg virker det rart, men jeg har skjønt at for noen så er dette måten de alltid gjør det på. Da er kanskje ikke tanken på å være borte fra deg og barna på lille julaften så fremmed for han, for det er kanskje slik han har gjorrt det i alle år: feiret med sin familie uavhengig av kjæresteforhold. Dette er deres første felles barn, og kanskje hans første barn også? Da vil jeg tro at han ikke har skjønt det helt ennå, at det ikke har sunket inn, det at han nå har familie på to ulike steder: hans søsken/foreldre på den ene kanten, og hans eget barn på den andre kanten. Når det synker inn, så vil jeg tro at han vil stille seg annerledes til saken og ikke være okay med at du og barna feirer et sted i julen uten han.
Her høres det uansett ut som dere må gå inn for et kompromiss. Dersom du er i form til julefeiring med storfamilie med en nyfødt (og DET vil jeg tro ikke alle barselmødre er, så forklar han gjerne litt om tingenes tilstand her), så kan dere alle feire lille julaften sammen med hans familie og spise grøt der eller hva dere nå gjør. Gitt at de ikke bor for langt borte slik at dette ikke krever full oppakning og overnatting. Og så feirer du heller litt jul med 3-åringen på formiddagen før dere drar. Man kan åpne pakker på morgenen også, amerikansk stil

Siden dette ser ut til å bli en fast ordning med annet hver år med 3-åring på lille julaften, så lag deres egen tradisjon på hvordan dere vil feire den.
Men snakk med mannen om litt fornuft når det kommer til tiden med nyfødt hjemme. Det at han "stikker av" fra deg som nettopp har født, med eneansvar en nyfødt, er ikke innafor. Men det handler da ikke om at det kræsjer med feiring med 3-åringen (her tenker jeg dere burde lage kompromisser). Men at akkurat i år, hvor du skal føde i desember, så må dere se an formen din og ikke minst formen til den lille, og la dette være det som avgjør om dere reiser vekk og feirer med storfamilie eller ikke.
Forresten så er jeg barn av skilte foreldre selv, og vi feiret aldri "dobbel" jul. Men vi hadde hele julen enten hos den ene eller andre forelderen da. Hele skoleferien altså, inkl. nyttår. Så var aldri noe dobbelt opp med hverken det ene eller det andre, og jeg tenker derfor at det høres litt voldsomt ut med 2 julefeiringer. Skjønner at det er sårt for deg, at du gjerne vil åpne pakker og ha jul med 3-åringen, men for barnets del tror jeg ikke det er like viktig eller meningsfult. Jeg tror barnet vil ha like stor glede av en pakkeåpning på morgenen, og så en familiegrøtspisefeiring med stepappaen sin familie. Ikke glem at en slik tradisjon også gir barnet ditt muligheten til å bli kjent med, og knytte bånd med, sviger-besteforeldre og sviger-onkler og tanter osv. Personer som kan bli viktige støttespillere for 3-åringen også, og ikke bare for det nye barnet. Dessuten er det fint for søskenene å delta på felles juletradisjoner, selv om det blir annet hvert år, og ikke minst at de har den "samme" familien. Sånn tenker jeg. 3-åringen vil på et vis få et ekstra sett med besteforeldre, noe som jeg bare ser på som positivt.