Ubrukelig på jobb

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Jeg er 14+6, og føler heldigvis at kvalmen har gitt seg foruten noen bølger innimellom. Da kvalmen var som verst, var jeg sykemeldt 50 prosent noen uker, og jeg hadde full forståelse for at jeg ikke klarte å prestere så veldig de resterende 50 prosentene heller.

Selv om sykemelding satt veldig langt inne, var det en god løsning når jeg var så kvalm. Det var direkte noe som hindret meg i arbeidshverdagen, og som gjorde at jeg trengte mye hvile.

Nå har som sagt dette gitt seg, men jeg føler meg fortsatt helt totalt ubrukelig på jobben min som journalist. Hodet kjennes ut som en ihjel kokt potet. Ting går sakte, jeg får ingen mestringsfølelse etc. Det føles ut som at jeg absolutt ikke har noe å bidra med på jobb i det hele tatt.

Jeg føler meg ikke spesielt trøtt på grunn av svangerskapet, men tidvis mer slapp og tiltaksløs.

Nå har jeg hjemmekontor på grunn av pandemien, og vet ikke om det er det eller svangerskapet som gjør meg så ubrukelig på jobb, men jeg kjenner jeg sliter veldig med det. Har en veldig snill sjef, og får tilrettelagt så godt jeg trenger - men føles ikke ut som at noe hjelper for at jeg skal være mer tilstede i arbeidshverdagen.

Er det noen som har noen råd? Noen som opplever det samme? Er dette vanlig under svangerskapet? Må man bare ta seg selv i nakkeskinnet og skjerpe seg så godt det er mulig?

Huff kjenner meg veldig igjen i dette. :woot:

Jeg jobber ikke i dette svangerskapet (thank lord) :hilarious:

Meeeen holder på å skrive bachelor nå. Og den skal leveres inn om bare 2 uker. Ligger latterlig langt bak. Har sååå mye å gjøre disse to ukene at jeg pleier heller å sovne av utmattelse enn å faktisk være effektiv. Må virkelig skjerpe meg nå. Men aner ikke hvor jeg skal hente kreftene fra :(

Rådet mitt er vel bare å lytte til kroppen. Sov mye om natten og strukturere dagen sin litt bedre. Huff. Lettere sagt enn gjort.
Går der ikke kan man få sykemelding også over en kort periode for å hente seg mer inn :happy:

Jobber også som journalist. Har det akkurat likt!

redaktøren er dessverre ikke like snill og medfølende. I tillegg lekker vedkommende som en sil, så har ikke fortalt noe. Har dermed vært borte fra jobb i én måned, men neste uke er det påan igjen.

Har dessverre ingen råd da jeg er midt oppi dette selv :p men håper at det går seg til etterhvert. I mitt tilfelle kan det være generell mistrivsel. Hater jobben.

Meen.. Har du tatt vlodprøver og sjekket jern etc? Blir verre for meg hvis jeg glemmer de. Har hatt jernmangel lenge.

Jeg har det likt:greet025 Har ikke egentlig ikke noen gode råd annet enn å prøve å senke kravene. Desember og januar er årets mest hektiske måneder på jobb for min del, så det er hardt! Fungerer ikke som vanlig, selv om jeg ikke er kvalm mer så trenger jeg flere pauser i løpet av dagen. Hjemmekontor er fint sånn sett. Jeg ligger litt bak deg i løypa, akkurat bikka tolv uker, så har ikke fortalt noe til jobben enda. Gleder meg til det er ute, men vil ha TUL først for å være sikker.

Skjønner deg godt. Tror det er viktig å senke kravene til seg selv. Er selv i full jobb som lærer og tre barn hjemme, og jeg presser meg nok alt for hardt. Og det gjør alt bare verre. Så råder ingen til å gjøre det samme som meg :p

Dette er gjenkjennelig her også. Får du i deg mat og frisk luft da?

Ja, jeg spiser greit og er aktiv minst 30 minutter hver dag enten det er tur, styrketrening, yoga etc. Så mye mer aktivitet enn det føler jeg ikke er helt realistisk akkurat nå siden formen fortsatt er ganske varierende..

Skjønner deg godt. Tror det er viktig å senke kravene til seg selv. Er selv i full jobb som lærer og tre barn hjemme, og jeg presser meg nok alt for hardt. Og det gjør alt bare verre. Så råder ingen til å gjøre det samme som meg :p

Tror jeg hadde kapitulert hvis jeg skulle gjort det du gjør :eek: Det er merkelig hvordan man alltid kan gi andre gode råd, men ikke følge dem selv. Er veldig vanskelig å roe ned tempoet, så forstår at du ikke klarer det helt. Men husk å ta vare på deg selv du også :Heartred

Jeg har det likt:greet025 Har ikke egentlig ikke noen gode råd annet enn å prøve å senke kravene. Desember og januar er årets mest hektiske måneder på jobb for min del, så det er hardt! Fungerer ikke som vanlig, selv om jeg ikke er kvalm mer så trenger jeg flere pauser i løpet av dagen. Hjemmekontor er fint sånn sett. Jeg ligger litt bak deg i løypa, akkurat bikka tolv uker, så har ikke fortalt noe til jobben enda. Gleder meg til det er ute, men vil ha TUL først for å være sikker.

Høres ut som at du har det travelt. På en måte kan jo det være fint, men dumt når man kjenner at man bare blir mer sliten og utkjørt av det. Jobber du kun på hjemmekontor?

Kan også tenke meg at det blir veldig godt for deg når TUL er overstått og du kan fortelle. Jeg fortalte sjefen min nesten så fort som jeg fikk to streker, og det har vært veldig godt!:Heartred

Jobber også som journalist. Har det akkurat likt!

redaktøren er dessverre ikke like snill og medfølende. I tillegg lekker vedkommende som en sil, så har ikke fortalt noe. Har dermed vært borte fra jobb i én måned, men neste uke er det påan igjen.

Har dessverre ingen råd da jeg er midt oppi dette selv :p men håper at det går seg til etterhvert. I mitt tilfelle kan det være generell mistrivsel. Hater jobben.

Meen.. Har du tatt vlodprøver og sjekket jern etc? Blir verre for meg hvis jeg glemmer de. Har hatt jernmangel lenge.

Det høres ikke noe kjekt ut. Er det lokalavis du jobber i? Jobbet selv i lokalavis for en liten stund siden, og veldig glad for at jeg ikke ble gravid under min forrige leder. Det hadde nok reist blodtrykket og mistrivselen min veldig. Det høres kanskje dumt ut, men et tips når det gjelder å mistrives på jobb kan være å gå virkelig inn for og snu tankegangen litt. Nå er min nærmeste leder en mellomleder, og det er veldig godt at all info og dialog ikke går rett til redaktør som øverste leder.

Jeg opplevde dette med mistrivsel selv en periode i min gamle jobb, og det påvirket hverdagen min så ekstremt negativt - samtidig som jeg visste at jeg ikke bare kunne si opp og skaffe ny jobb siden #journalistyrket. Da så jeg at den eneste midlertidige løsningen var at jeg tok ansvar over mitt eget liv og trivsel, så jeg bestemte meg for å ha dager hvor jeg kun fikk ha fokus på alt jeg likte på jobb, og hva jeg var takknemlig for.

Det funket helt ekstremt bra faktisk. Er fortsatt overrasket, og jeg endte til slutt opp med ny jobb - men denne teknikken fungerte hvertfall veldig godt for meg. :hello2

Men - for å svare på spørsmålet ditt så har jeg målt jern, og det er lavt - men ikke så lavt at jeg ikke trenger å begynne på jern før uke 18/20..

Jeg hadde det helt likt i mitt første svangerskap. Nå er jeg fortsatt 100% sykemeldt i uke 14 med kvalme og utmattethet etter 10 kg ned. Følte hjernen var helt grøt og klarte ikke tenke på noe annet enn babyen. Hjalp jo ikke med en meget aktiv frøken døgnet rundt fra uke 17 som stadig stjal oppmerksomheten.
Bare å innfinne seg og godta at fra man blir gravid og til ungen er 2-3 år så er det unntakstilstand for de aller fleste. Det hjelper litt for meg til å være litt rausere med meg selv ❤️ Jobben går ingen steder, så prøv å vær god med deg selv, hvil masse og gjør mest av det du vil og har lyst til, ikke det du må

Høres ut som at du har det travelt. På en måte kan jo det være fint, men dumt når man kjenner at man bare blir mer sliten og utkjørt av det. Jobber du kun på hjemmekontor?

Kan også tenke meg at det blir veldig godt for deg når TUL er overstått og du kan fortelle. Jeg fortalte sjefen min nesten så fort som jeg fikk to streker, og det har vært veldig godt!:Heartred

Vet heldigvis at det pleier å roe seg i midten av februar, så skal klare meg dit :) Vi har 100 prosent hjemmekontor nå, gleder meg til det åpner mer opp og jeg kan se kollegaer igjen! Skal egentlig på TUL på fredag, men har vært syk siden lørdag, så ser ut som det utgår. Så sjefen får vente litt til:happy090 Sikkert veldig lurt å være åpen fra start, da trenger man iaf ikke føle så mye på at man er litt redusert på jobben.

Det høres ikke noe kjekt ut. Er det lokalavis du jobber i? Jobbet selv i lokalavis for en liten stund siden, og veldig glad for at jeg ikke ble gravid under min forrige leder. Det hadde nok reist blodtrykket og mistrivselen min veldig. Det høres kanskje dumt ut, men et tips når det gjelder å mistrives på jobb kan være å gå virkelig inn for og snu tankegangen litt. Nå er min nærmeste leder en mellomleder, og det er veldig godt at all info og dialog ikke går rett til redaktør som øverste leder.

Jeg opplevde dette med mistrivsel selv en periode i min gamle jobb, og det påvirket hverdagen min så ekstremt negativt - samtidig som jeg visste at jeg ikke bare kunne si opp og skaffe ny jobb siden #journalistyrket. Da så jeg at den eneste midlertidige løsningen var at jeg tok ansvar over mitt eget liv og trivsel, så jeg bestemte meg for å ha dager hvor jeg kun fikk ha fokus på alt jeg likte på jobb, og hva jeg var takknemlig for.

Det funket helt ekstremt bra faktisk. Er fortsatt overrasket, og jeg endte til slutt opp med ny jobb - men denne teknikken fungerte hvertfall veldig godt for meg. :hello2

Men - for å svare på spørsmålet ditt så har jeg målt jern, og det er lavt - men ikke så lavt at jeg ikke trenger å begynne på jern før uke 18/20..

Ikke akkurat lokalavis nei. Har prøvd utallige ganger, og dukker opp på jobb og virkelig prøvd. Passer rett og slett ikke som journalist, og har vært i jobbsøk lenge. Vet at jeg kunne enkelt fått jobb i andre medier, da jeg har en etterspurt kompetanse, men ønsker å jobbe i et annet felt :)

hmm.. da er det kanskje bare gravidhjerne :D

Synes det er vanskelig å lytte til kroppen :bag: det går greit nå siden vi har redusert åpningstid i bhg, men neste uke er det kanskje tilbake til normalt. Og det blie tungt. Blir jo fortsatt 8 timers dager, men nå er det mer voksen tetthet og tror egentlig det hjelper. Synd det ikke er sånn hele veien men men...

Skal på kontroll neste uke, da er jeg 16 uker, kanakje jeg burde slakke bare fordi jeg bærer 2? Har vært snakk om sykemelding fra uke 20 så :bag:

Synes det er vanskelig å lytte til kroppen :bag: det går greit nå siden vi har redusert åpningstid i bhg, men neste uke er det kanskje tilbake til normalt. Og det blie tungt. Blir jo fortsatt 8 timers dager, men nå er det mer voksen tetthet og tror egentlig det hjelper. Synd det ikke er sånn hele veien men men...

Skal på kontroll neste uke, da er jeg 16 uker, kanakje jeg burde slakke bare fordi jeg bærer 2? Har vært snakk om sykemelding fra uke 20 så :bag:

Så synd at det er så mange av oss som ikke lytter til kroppen og behovene våre. Tenker spesielt det er viktig når man bærer to - det er jo en helt enorm jobb! ❤️ Kanskje det er noe å prate om på neste kontrollen din?

Så synd at det er så mange av oss som ikke lytter til kroppen og behovene våre. Tenker spesielt det er viktig når man bærer to - det er jo en helt enorm jobb! ❤️ Kanskje det er noe å prate om på neste kontrollen din?

Ja tenkte jeg skulle høre om hva de tenker når jeg er på neste kontroll. Har uansett vurdert om jeg skulle ha ordnet legetime og ordnet en sykemelding eller sånn, så jeg bare jobber 80 eller 60. Heldigvis bare en uke til neste kontroll hvertfall, da får jeg bedre peiling!

Back
Topp