Ubehandlet ull=merinoull??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Er ubehandlet ull det samme som merinoull?

Merinoull kommer jo fra merinosauer og vanlig ull fra vanlige sauer. Men om man får ubehandlet ull fra "vanlige" sauer aner jeg ikke. Jeg har kun hørt "ubehandlet ull" i forbindelse med merinoull..

Dårlig svar, ikke er svar i det hele tatt egentlig :p 

LittleMonkey skrev:
Merinoull kommer jo fra merinosauer og vanlig ull fra vanlige sauer. Men om man får ubehandlet ull fra "vanlige" sauer aner jeg ikke. Jeg har kun hørt "ubehandlet ull" i forbindelse med merinoull..

Jeg vil jo tro at hvis det er merinoull så står det vel at det er det, siden det er litt spesielt. De plager jo sauene veldig for å få ulla deres bra, var det ikke noe med at de fjernet huden rundt rompa for at de ikke skulle ødelegge pelsen der, evt. at de flådde dem levende eller noe sånt? 

toneany skrev:

LittleMonkey skrev:

Jeg vil jo tro at hvis det er merinoull så står det vel at det er det, siden det er litt spesielt. De plager jo sauene veldig for å få ulla deres bra, var det ikke noe med at de fjernet huden rundt rompa for at de ikke skulle ødelegge pelsen der, evt. at de flådde dem levende eller noe sånt? 

mener å ha lest et en del som forhandler klær har begynt å boikotte de som har marinoull fra slik oppdrett

bondekone skrev:

toneany skrev:

LittleMonkey skrev:

mener å ha lest et en del som forhandler klær har begynt å boikotte de som har marinoull fra slik oppdrett

Jepp, det er ganske mange også. Det var jo en lang tråd om dette her inne for en tid siden, hadde aldri hørt om det før da. Veldig interessant da, og merket meg at de var mot slik merino-oppdrett der vi pleier å kjøpe ull. 

"Ubehandla" ull er når klærne/ulla ikkje er innsatt med kjemikalier for å tåle røffare behandling, f.eks. maskinvask.

Plagg i ubehandla ull tåler dermed berre handvask (enkelte plagg kan tåle skånsomme ullprogram i maskin, men dette skjer "på eige ansvar"). Nøstebarn er kjent for å behandle ulla minst mulig, for å beholde mest mulig av dei gode eigenskapane. Mellom anna blir ein del av lanolinen i ulla bevart og kleda er dermed meir vatn- og smussavvisande og treng sjeldnare vask (med mindre dei blir flekkete då).

Merinoull blir vel rekna for å vere veldig fin, og dei som tar seg bryet med å lage klede i ubehandla ull velger vel oftas "det beste" i utgangspunktet. Nøstebarn - og veeeldig mange andre ullprodusentar - brukar for øvrig ikkje ull frå sauar som har blitt behandla på den måten dåke beskriver over.

Back
Topp