”Karpaltunnelen" er en smal åpning mellom knoklene inne i håndleddet. En av nervene som fører informasjon mellom hjernen og hånden, går gjennom denne åpningen. Ved karpaltunnelsyndrom, også kalt canalis carpi-syndrom, blir mellomrommet av ulike årsaker trangere, og nerven kommer i klem.
Karpaltunnelsyndrom kan oppstå etter en skade i håndleddet, eller man kan få det under graviditet eller med alderen. Noen medisinske tilstander, som revmatoid artritt - ofte kalt leddgikt - og høyt stoffskifte, kan også føre til karpaltunnelsyndrom.
Karpaltunnelsyndrom gir symptomer som smerte eller nummenhet i håndleddet og hånden. Håndgrepet ditt kan være svakt, og du kan ha lett for å glippe ting du holder i hånden. Smertene kan bli verre når du repeterer en bevegelse mange ganger, eller når hånden holdes i én spesiell stilling. Å riste hånden kan gjøre at det føles bedre.(det virker ikke på meg lenger)
Karpaltunnelsyndrom kan ramme begge hendene. Da blir den hånden du bruker mest ofte verst.
Jeg har på begge hendene.
Om det ikke går over etter fødsel må man operere og det er fortsatt noen som ikke er bra etter et år engang, så jeg krysser alt jeg har, for dette er vondt. Hendene er så stive til tider at jeg ikke klarer å bøye noen av fingrene.
Venter ei lita frøken 8. Juli