Type maling

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Ja, driver og forsker.
Hvilken maling vil dere anbefale til vegger, når den tid kommer? Jotun, butinox, andre alternativer..?:)

Spurte 4åringen hvilke farger hun syns var fine, og hun pekte ut vårløv (gulgrønn) , sophisticated blue (mørk blå) og whispering red (ganske rød farge) :hilarious: håper på å kunne plukke ut noen alternativer selv, som hun kan velge fra.
 
Ja, driver og forsker.
Hvilken maling vil dere anbefale til vegger, når den tid kommer? Jotun, butinox, andre alternativer..?:)

Spurte 4åringen hvilke farger hun syns var fine, og hun pekte ut vårløv (gulgrønn) , sophisticated blue (mørk blå) og whispering red (ganske rød farge) :hilarious: håper på å kunne plukke ut noen alternativer selv, som hun kan velge fra.
Jeg har prøvd litt forskjellig både dyre og billige typer, men kan ikke si at jeg merker de store forskjellene på gipsvegger... Har god erfaring med jotun på panel.
 
Jeg har prøvd litt forskjellig både dyre og billige typer, men kan ikke si at jeg merker de store forskjellene på gipsvegger... Har god erfaring med jotun på panel.
Vi har ikke panel eller gips, kanskje en vesentlig ting å ta med :p
Vi har fjernet tapet så vi står igjen med sponplatene. Dette skal vi da sparkle, pusse, grunne. Deretter tapetsere med overmalbar tapet. Så hovedsaklig er det maling på tapet:p

Jeg heller nok mot jotun egentlig, men kan nok hende det er fordi det er det jeg kjenner mest på navnet :shy:
 
Vi har vært fornøyd med disse:
- Butinox Interiør Stue & Sov matt (billig og fin)
- Jotun Lady Wonderwall matt (dyrere, men skal tåle vask veldig godt)


Vi valgte den som skulle være mere slitesterk på kjøkkenet, men kan ikke si at vi merker noen forskjell sånn egentlig. Utseendemessiger de like og de var også helt like å jobbe med. Virker som butinox også tåler at man vasker veggen uten at det blir skjolder, men det er begrenset hvor mye vi har måttet vaske på vanlige vegger. På kjøkkenet har vi skrubbet veggene flekkvis uten at malingen har blitt stygg, så vår erfaring er at Wonderwall i alle fall holder det den lover :)
 
Vi har malt nesten alle vegger inne i Jotun Sens. Trygt for både små og store, og ser ikke noe forskjell på veggene vs andre typer fra Jotun vi har brukt tidligere.
 
På barnerom vil Lady Wonderwall være er godt valg, den tåler en del og er grei å jobbe med. Har malt en del gips- og sponplater med wonderwall i en utleiedel, nettopp pga holdbarhet (tåler vask og røff behandling). Obs bygg har ofte kampanje på maling, så om du kan se det an i noen Iker kan du fort spare noen hundrelapper.

Om finish er viktigere har vi god erfaring med Jotun Lady pure colour. Den blir veldig matt (fint i litt dypere fargetoner). Har også god erfaring med butinox interiør stue, gang & sov. Den tørker litt saktere enn en del andre og da er det lettere å få fint resultat. Ser for øvrig at butinox har en egen interiør barnerom-maling.
Har ikke brukt Flügger så mye, men de er gode på maling og har gode rabatter og egne handledager for blant annet OBOS-medlemmer.

I korte trekk: er slitestyrke viktigst: wonderwall eller butinox barnerom.
Er finish viktigst: Lady pure colour.
 
På soverom bruker jeg helst jotun sens, ellers i huset har vi som regel brukt jotun vegg 10 eller annen maling som har vært på tilbud, men mest fornøyd med jotun, syns butinox sin har vært litt mer flytende. Ofte tilbud på obs bygg og monter. Vi har malt på kryssfiner med glassfiberstrie, kryssfiner med glassfiberstrie som har blitt helsparklet og vanlige gipsvegger.
 
Back
Topp