Tynne barn

Kutt ut lettprodukter. Ekstra olje og smør i mat. Lett å få inn ekstra kalorier via drikke, feks juice. Det finnes også juicer på apotek med ekstra næring og kalorier. Nøtter har mye kalorier men metter lite.

Begynne med dessert etter middag - forholdsvis sunne altså. Fruktsalat med vanniljekesam ol.

Takktakk, ja jeg tenkte også litt på det at vi trenger veiledning. Blir litt misunnelig på de som har barns som spiser "alt" :p

Vår har vært altetende til nå, 18 mndr gsmmel, men begynt å "tulle" litt med maten nå. Men han veier bare 8 kg, så vi styrer en del med maten likevel :o

Smoothies pleier jo å slå an hos barn. Om du tilsetter en eggeplomme og en ss rapsolje får han i seg ekstra kcal og det sunne fettet som ikke legger seg på innsiden av årene;) En ss rapsolje inneholder nesten 100 kcal, gode, sunne fettkcal. Har erfaring med energirike smoothies til dårlige kreftpasienter. Eggeplomme og olje gjør susen, smaker ingenting:)

Kutt ut lettprodukter. Ekstra olje og smør i mat. Lett å få inn ekstra kalorier via drikke, feks juice. Det finnes også juicer på apotek med ekstra næring og kalorier. Nøtter har mye kalorier men metter lite.

Begynne med dessert etter middag - forholdsvis sunne altså. Fruktsalat med vanniljekesam ol.
Har aldri brukt lettprodukt, bruker smør i matlaging, men han spiser det ikke på brødet. Nøtter, frukt og dessert vil han ikke spise. Skal prøve den juicen :)

Smoothies pleier jo å slå an hos barn. Om du tilsetter en eggeplomme og en ss rapsolje får han i seg ekstra kcal og det sunne fettet som ikke legger seg på innsiden av årene;) En ss rapsolje inneholder nesten 100 kcal, gode, sunne fettkcal. Har erfaring med energirike smoothies til dårlige kreftpasienter. Eggeplomme og olje gjør susen, smaker ingenting:)
Jeg har prøvd å lage mange forskjellige smoothie, men det går ikke. Det eneste han har spist har vært de til baby, fra ellas kitchen. Det skal vi handle inn litt av. Har du en helt nøyaktig oppskrift på smoothie du vil dele? Kan jo hende jeg bare lager dårlig mat og smoothie :p

Her har vi en som får smør på brødskivene, drikker h-melk og litt ekstra olje eller smør på middagen. Vi prøver det en periode. Jeg ville ikke gitt sjokoladepålegg og lignenende for å få i han mer kcal.
Smør spiser han ikke, men h-melk kan jeg prøve. Bruker ikke nugatti for flere kcal i seg selv, men for at han kanskje spiser to brødskiver istedet for 3/4 brødskive. Har godt, grovt hjemmelaget brød, så det er en del mer mat i en ekstra skive

Du har en sånn som mine. Bare til sammenligning har jeg en jente på 4,5 år nå på 13 kilo. Kommer hun seg opp til 20 før skolestart blir jeg overrasket.

Uansett, hun har to tynne søsken også. Og de har det vært veldig synlig vektnedgang på på våren. Rett og slett fordi de har vokst i høyden og trenger litt tid til å utligne etterpå.

Jeg syns ikke du trenger å fete opp maten mer, og nutelka for å få en småspist til å spise mer kan bli til en liten felle det også. Hvordan får du han til å spise sunt etterpå igjen?

Ta en tur til helsesøster og sjekk at kurven er ok, og stress ned er mitt råd.

Du har en sånn som mine. Bare til sammenligning har jeg en jente på 4,5 år nå på 13 kilo. Kommer hun seg opp til 20 før skolestart blir jeg overrasket.

Uansett, hun har to tynne søsken også. Og de har det vært veldig synlig vektnedgang på på våren. Rett og slett fordi de har vokst i høyden og trenger litt tid til å utligne etterpå.

Jeg syns ikke du trenger å fete opp maten mer, og nutelka for å få en småspist til å spise mer kan bli til en liten felle det også. Hvordan får du han til å spise sunt etterpå igjen?

Ta en tur til helsesøster og sjekk at kurven er ok, og stress ned er mitt råd.
Han liker også f.eks leverpostei, og spiser det forde om han får nugatti, det blir bare mindre av det. Noe særlig sunnere enn det har han aldri spist. Btw, fisk, kjøtt og kylling spiser han...
Godt å høre det da, så slipper jeg være bekymret, takk for rådet :)

Jeg har ei frøken på rundt 127 cm og 20 kg. Spiser svært lite, matpakken kommer hjem urørt omtrent, frokost er et ork, middagen pirker hun bare i (med mindre det er pannekaker eller fiskeboller) og kveldsmat orker hun ikke. Vi kan ikke "presse" i henne mat heller, da får hun hjertebank og er under utredning for det. Hun har tatt utallige blodprøver, men de finner ingen ting.
Anbefaler deg å kontakte helsesøster og evt fastlege så får dere oppfølging og hjelp! Vi har god dialog med begge, og de snakker også sammen slik at vi slipper å gjenfortelle alt hele tiden:)

Jeg har ei jente som er litt tynn. Hs anbefalte godt med pålegg på brødskivene og litt ekstra smør e.l. i maten. Jeg merker godt at hun spiser mindre hvis det blir for travelt rundt matbordet, noe det dessverre ofte blir for tiden (jeg er alene med jenta mi og mini på åtte måneder til de fleste frokoster). Matro og koselig samtale mens vi spiser, mat hun liker (gjerne fiskeboller, kjøttkaker, pasta o.l.) og ekstra kalorier er vår løsning. Si gjerne ifra hvis du får noen gode tips fra lege/hs! :)

Edit: Peanøttsmør (gjerne sukkerfritt) har mye kalorier hvis du er på utkikk etter noe mange barn liker med mer kalorier i. :)

Gutten min er ganske tynn. Er 7 år og veier 23 kg. Vi gir sjokoladepålegg på skiva. Ikke til hvert måltid men ofte en -2 ganger om dagen.. Varrierer.. Ikke pga kaloriene men for å få han til å spise mer. Og det virker her.

Jeg har prøvd å lage mange forskjellige smoothie, men det går ikke. Det eneste han har spist har vært de til baby, fra ellas kitchen. Det skal vi handle inn litt av. Har du en helt nøyaktig oppskrift på smoothie du vil dele? Kan jo hende jeg bare lager dårlig mat og smoothie :p
Huff, nei, det går jo på en slump, vettu... Men om du ser hvilke frukter som er i de han liker, kan du kanskje lage med dem? Da jenta mi var lita lagde jeg mye av lett kokte pærer og epler. Jordbær og mango, som vi tenker smaker deilig og friskt, kan kanskje bli for "mye" smak..? Nå bare gjetter jeg, altså, men man må kanskje tenke seg litt ut av sitt eget hode... Lett kokte pærer og epler er også veldig lett å få most helt slik at det ikke er en klump igjen. Ellers tenker jeg det er flott at han liker de fra Ellas kitchen, da! Kanskje du kan lure litt olje ned i posen med ei sprøyte? Huff, det er en tålmodighetsprøve, men man må liksom bare fortsette å prøve. Du får også kjøpt squeeze poser på ebay, om han synes det er "morsommere" å spise av pose.

Takk for gode råd, må teste ut alt! Nå har han fått omgangssyken, håper han slipper lettere unna enn han gjorde når han var mindre, for nå har han ikke så mye å tære av..o_O

Elste jenta her er også veldig tynn. du ser godt bein og muskler i kroppen. Hun er 7 og 19 kg. hun er undervektig i følge Hs og sykehuset. Men hun har alltid vært det og følger kurven sin fint. Fått beskjed om at hun trenger ikke lettprodukter, og kan gjærne få ekstra smør på brødskiva. Men stresser ikke med det, er bare sånn hun er. Alltid vært småspist. Men gir henne ikke sjokopålegg for å få henne til å spise mer, da vil vi bare komme inn i en vond sirkel hvor hun iallefall ikke vil ha noe annet.

Back
Topp