Tyngdedyne/ris dyne?

Madel188

Forelsket i forumet
Marsboerne 20 18
❤Januarlykke 2022❤
Hei!

Jeg har hørt at det å bruke tyngdedyne på barn kan være med å roe dem ned. Er det noen som har noen erfaringer om dette? Evt noe kunnskap om det? Er det bra eller dårlig? Funker det? Hvor får man kjøpt?

Kan legge til at barnet er 10 mnd gammel og har svært vanskelig med å roe seg ned på kvelden. Han er i 6 gir fra han står opp til han sovner for natta, men vi bruker laaaaaang tid på legging og det er ikke noen koselig affære for noen :/ han turner, klatrer og kaster ting ut av sengen på en svært høylydt måte. Virker som om han prøver å sove, men ikke får det til.

Dersom noen har noen andre tips taes de imot med STOR takk! For her i huset er legging et mareritt ;(
 
Ikke egen erfaring, men det kan iallefall ikke gjøre noen skade å prøve. Det er jo anbefalt i forhold til søvnproblemer hos både voksne og barn og jeg har snakket med flere psykologer som anbefaler dette. Vet de selger til voksne på Clas Ohlson iallefall, cura pearl heter de der.
 
Barn skal ha så lite, og så lette ting i sengen som mulig. Nattpose kan funke, men noe annet ville jeg absolutt ikke anbefalt. Prøv heller å endre rutinene, og samsove f.eks.
 
høres digg ut da! hvor mye koster noe sånt? Ville kanskje prøvd sovebamse først med white noise som ikke er så dyrt. Det har hatt god effekt på mine små.

Kom over en artikkel om white noise på https://nyfodt.no/bamse-med-hvit-stoy/
Det har vi prøvd, men av en eller annen grunn blir han mer giret av det. Han trenger at det er helt stille uten noen stimuli. Prøvde white noise app når han var baby og bamse med hjertelyd nå, men ikke funket noen av gangene:/

En sånn pose koster 1700 kr for 6mnd -2 år. Så spørsmålet er om det er verst pengene.
 
Ikke egen erfaring, men det kan iallefall ikke gjøre noen skade å prøve. Det er jo anbefalt i forhold til søvnproblemer hos både voksne og barn og jeg har snakket med flere psykologer som anbefaler dette. Vet de selger til voksne på Clas Ohlson iallefall, cura pearl heter de der.
Takk for svar :)
 
Litt sånn halvveis. Har dere brukt det? Erfaringer?
Vi har nattpose. Nå skal det sies at han er blitt veldig sterk og ruller seg blant annet på mage med posen likevel. Vi har en turne-baby,og begynte med pose da ha var 6 mnd. Vi prøvde å kutte den ut her tidligere,men vel vanskelig fordi han da ikke klarte å sovne, men bare ville reise seg og stå i senga og rope etter oss og prøve å ta alt han kunne nå. Med posen klarer han å roe seg ned. Da vi begynte med pose ble han nok litt irritert, men han resignerte liksom litt med den turningen sin,og fikk sove. Når han er vant med den, har han roet seg hver kveld. Nå våkner han ofte i løpet av natta noen ganger,og da løsner vi festene på posen så han kan røre seg litt. For oss var pose redningen for både hans og vår søvn. Du har en eldre baby,og kan kanskje være vanskeligere å få vant pose? Vet ikke,men hadde vurdert å prøve det.
 
Barn skal ha så lite, og så lette ting i sengen som mulig. Nattpose kan funke, men noe annet ville jeg absolutt ikke anbefalt. Prøv heller å endre rutinene, og samsove f.eks.
Samsoving er helt uaktuelt! Han sover i egen seng på eget rom og har gjort det siden han var 4.mnd. tror ikke samsoving vil løse noen problemer dessverre :(

Hvorfor skal de ha så lite i sengen? Trodde det var for små babyer? Han er jo 10 mnd, så han snur seg jo så ikke ha blir liggende med ansiktet inn i noe. Og en tyngdepose er som en nattpose.
 
Litt sånn halvveis. Har dere brukt det? Erfaringer?
Vi begynte fast med det for 5 mnd siden. Da var han 11 mnd. Vi sleit veldig med å få han til å sovne om kvelden( og forsåvidt ellers også:rolleyes:), så kom jeg på at jeg hadde en nattpose liggende. Tredde på han den og la han i senga og han lagde ikke en lyd. Slik har det vært etter det, bortsett fra når det er sykdom og andre ting som plager han.
 
Vi begynte fast med det for 5 mnd siden. Da var han 11 mnd. Vi sleit veldig med å få han til å sovne om kvelden( og forsåvidt ellers også:rolleyes:), så kom jeg på at jeg hadde en nattpose liggende. Tredde på han den og la han i senga og han lagde ikke en lyd. Slik har det vært etter det, bortsett fra når det er sykdom og andre ting som plager han.
Wow! Det må jeg si :p har tenkt at han kanskje var for stor til å begynne med det, men da er han tydeligvis ikke det! Da skal jeg jaggu prøve! Takk :)
 
Vi har nattpose. Nå skal det sies at han er blitt veldig sterk og ruller seg blant annet på mage med posen likevel. Vi har en turne-baby,og begynte med pose da ha var 6 mnd. Vi prøvde å kutte den ut her tidligere,men vel vanskelig fordi han da ikke klarte å sovne, men bare ville reise seg og stå i senga og rope etter oss og prøve å ta alt han kunne nå. Med posen klarer han å roe seg ned. Da vi begynte med pose ble han nok litt irritert, men han resignerte liksom litt med den turningen sin,og fikk sove. Når han er vant med den, har han roet seg hver kveld. Nå våkner han ofte i løpet av natta noen ganger,og da løsner vi festene på posen så han kan røre seg litt. For oss var pose redningen for både hans og vår søvn. Du har en eldre baby,og kan kanskje være vanskeligere å få vant pose? Vet ikke,men hadde vurdert å prøve det.
Tror kanskje det er verdt et forsøk da! Det løser jo også dyne problematikken på turnebabyen;)
 
Tror kanskje det er verdt et forsøk da! Det løser jo også dyne problematikken på turnebabyen;)
Jeg ville helt klart forsøkt over noen dager og sett hva som skjer. Det hjelper han antageligvis å roe seg når han kjenner rutinen, og så kan man jo hekte han løs når han har sovnet hvis man vil.
 
Jeg vurderte også tyngdedyne av lignende og andre årsaker. Fant dessverre ut at produsenten jeg leste om ikke anbefalte det til barn under 5 år. Leste ikke noe mer om hvorfor, eller om det gjelder alle produsenter, ville bare nevne det sånn at du kanskje sjekker opp i det før du eventuelt kjøper. :)
 
Jeg vurderte også tyngdedyne av lignende og andre årsaker. Fant dessverre ut at produsenten jeg leste om ikke anbefalte det til barn under 5 år. Leste ikke noe mer om hvorfor, eller om det gjelder alle produsenter, ville bare nevne det sånn at du kanskje sjekker opp i det før du eventuelt kjøper. :)
Da skal jeg sjekke det! Tusen takk :)
 
Vi vurderte det samme for vår snuppe, men ble redda av lilleminis.no og hennes TRYGGmetode. Hun er helsesøster og et unikum når det kommer til søvnråd og råd om babyer generelt. Det tok legging fra et 2-3 timers mareritt med turning og hylgråt, til at det nå tar alt fra 10-30 minutter med ei rolig jente som sovner med mindre og mindre hjelp.

Ellers har jeg erfaring med risdyner/puter i forbindelse med urolige demente og slagpasienter. Opplever der at det fungerer godt for noen, og ikke i det hele tatt for andre. Til barn har jeg ikke prøvd, men hadde selv planer om å kjøpe tyngdeposen (om du googler tyngdeposen kommer du inn på nettsida) til jenta vår. Hun bruler allerede nattpose, disse har innsydd en slags sixpack med ris på magen og brystet.
 
Samsoving er helt uaktuelt! Han sover i egen seng på eget rom og har gjort det siden han var 4.mnd. tror ikke samsoving vil løse noen problemer dessverre :(

Hvorfor skal de ha så lite i sengen? Trodde det var for små babyer? Han er jo 10 mnd, så han snur seg jo så ikke ha blir liggende med ansiktet inn i noe. Og en tyngdepose er som en nattpose.

Det gjelder uansett. Han klarer ikke nødvendigvis å snu seg under, eller dytte vekk en tyngdepose.
 
Back
Topp