Tvinge i bhg??

Nemie

Forumet er livet
VIP
Når jeg hentet storebror i barnehagen på fredag var det veldig varmt og de aller fleste barna gikk i kortarma. I hvertfall ingen barn som hadde på seg parkdress i den varmen! Vel alle utenom mitt barn som satt i sandkassen med parkdress.. Jeg ble mildt sagt litt sjokkert og så fort jeg fikk tatt av han dressen spurte jeg de ansatte om hvorfor han satt og kokte i denne varmen. Fikk da til svar at han ikke ville ta den av og at de ikke kunne da tvinge han til det!

Jeg ble satt ut og fikk ikke svart så mye..

Hva tenker dere?? Han er 4 år.

Jeg har vært borti at unger ikke vil kle av seg, men jeg har bare sluttet å spørre om de vil kle av seg, jeg bare napper av jakker eller dresser og luer. Er mange grunner til at de ikke vil feks de er så opptatt av å leke at de ikke har "tid". Men det er helt klart vi voksne som har ansvar for at de er rett kledd til en hver tid og da kan vi ikke gi en 4-åring valget om for mye eller for lite klær

Ville ikke? Æh...
Jeg har en regel som sier at jentungen får gå i stort sett hva ho vil, så lenge ho ikke er for varm eller for kald. Det handler ikke om å tvinge syns jeg, men å bestemme noe for barnas beste.

Ofte er det sånn, at de ikke vil ha av seg votter, luer, parkdresser, støvler osv.. Noen ganger slipper de, er jo ikke skadelig med støvler selv om det kommer sol, men om han sitter og koker i parkdressen så må de bare bestemme over han.

Det gjør jeg med mine barn, også gjør jeg det med barna der jeg jobber i bhg. Man må formulere seg litt annerledes til barn, ikke spørre dem om alt :P

Samtidig så bør de begynne å kjenne litt selv også når han er 4 år, var han våt av svette? Eller satt han der det var skygge? Kanskje rått i jorda, så han ikke ble så varm?

Når han er fire år tenker jeg at han i utgangspunktet burde være stor nok til å kjenne etter om det er for varmt til å ha dress, spesielt når han får tilbudet om å ta den av og ikke vil. Regner ikke med at det var så varmt at det var helseskadelig og at ditt barn var slapt og medtatt av varmen.

Når han er fire år tenker jeg at han i utgangspunktet burde være stor nok til å kjenne etter om det er for varmt til å ha dress, spesielt når han får tilbudet om å ta den av og ikke vil. Regner ikke med at det var så varmt at det var helseskadelig og at ditt barn var slapt og medtatt av varmen.
Enig. Om et barn aboslutt nekter å ta av dressen så synes jeg faktisk ikke man kan tvinge de til det heller. så lenge man ikke koker i dressen

Har en gutt selv jeg som ikke vil kle av seg når han først har fått på seg klærne. Så lenge han ikke koker og at det går utover helsa lar jeg han bare være og syns det er greit at de gjør det i bhg også. Vet vor vrang og vanskelig han blir dersom vi prøver å få han til å gjøre noe han ikke vil, så da får han heller kjenne at det blir ubehagelig når det blir for varmt. I 4års alderen tenker jeg at de egentlig burde greie å styre dette ganske bra, så da sjns jeg det er greit at de får bestemme det selv.

Hadde ikke orket å gjøre noe sak ut av det.
Hadde gutten svetta og hatt det ubehagelig vil jeg tro han hadde sagt ifra eller kledd av seg selv.

Ville ikke? Æh...
Jeg har en regel som sier at jentungen får gå i stort sett hva ho vil, så lenge ho ikke er for varm eller for kald. Det handler ikke om å tvinge syns jeg, men å bestemme noe for barnas beste.

Heilt enig. Har og funne min gutt på 3 med parkdress i 20 graders varme. De voksne gikk i singletter. Eg ga klar melding om ka eg synst om det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Helt enig!

Enig.

Sent from my iPhone using BV Forum

En 4 åring skal begynne å lære seg det å kle seg riktig. Det skal passes på at de ikke fryser og blir syke, men når de ikke vil ta av seg en parkdress i varmen så syns jeg de skal få lov til å beholde den på- og erfare hvor varm man blir da(så lenge det ikke er sommer/fare for overoppheting).
Jeg har henta et par ganger og sett min jente som akkurat har blitt 5 år i regntøy og støvler når sola skinner og det er varmt!!! Men når de ansatte forteller meg at hun ønsker å gå slik selv så er jo det helt greit, da får hun bare svette da:P
Derimot syna jeg ikke det er noe gøy å se min 3 åring løpe barbeint. Vet hun tar av seg sko og sokker hele tida, men er for bakkekaldt nå til å la dem løpe slik. Der syns jeg de skal være strengere.
Altså: barbeint om sommeren er supert, men nå er det for kaldt

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Tenker at han er gammel nok til å gi beskjed når det blir for varmt. Greit å lære det og. Hadde ikke brukt tid på å tvinge av en fireåring klær.

Tenker ikke at det er greit å bruke tvang uansett, men med riktig ordlegging hadde den dressen nok kommet av ganske fort ;) Og ja - han var gjennomsvett.

Back
Topp