Tvillingpermisjon

Ja, ikke godt å si.

Tvillingforeldreforeningen skrev dette:

Det er mange spørsmål om nye regler for flerlingeforeldre og vi har fått dette svaret fra Barne- og likestillingsdepartementet idag:

Regjering fremmet 10. april 2018 en lovproposisjon for Stortinget med forslag om å utvide stønadsperioden med foreldrepenger for flerlingforeldre. Regjeringen foreslår at endringene gis virkning for fødsler og omsorgsovertakelser med sikte på adopsjon som skjer fra og med 1. juli 2018. Med de nye forslagene vil det være én regel som gjelder for tvillingforeldre og én regel som gjelder for foreldre som får tre eller flere barn.
Ekstra uker til tvillingforeldre
Regjeringen foreslår å gi tvillingforeldre 17 uker ekstra stønadsdager ved 100 prosent uttak (85 stønadsdager). Ved 80 prosent uttak er det foreslått 21 uker ekstra stønadsdager (105 stønadsdager). Det utbetales foreldrepenger for fem dager per uke.
Foreldrene kan ta ut de ekstra ukene samtidig. Muligheten for samtidig uttak er begrenset til den ekstra stønadsperioden tvillingforeldre har rett til. Samtidig uttak kan deles opp i perioder eller tas sammenhengende. Dette innebærer at begge foreldrene kan være hjemme og motta foreldrepenger i 17/21 uker rett etter fødsel.
Foreldrene kan etter forslaget også velge å forlenge stønadsperioden med de ekstra ukene. I et slikt tilfelle vil foreldrene motta foreldrepenger i totalt 66 uker ved 100 prosent uttak eller 80 uker ved 80 prosent uttak. Foreldrene kan selv velge om de ekstra ukene skal fordeles dem imellom eller at kun den ene forelderen skal ta ut disse.

Dobbel stønadsperiode til foreldre som får tre eller flere barn i samme fødsel eller som adopterer tre eller flere barn
Regjeringen foreslår å gi dobbel stønadsperiode med foreldrepenger til foreldre som får tre eller flere barn i samme fødsel, eller som adopterer tre eller flere barn. Stønadsperioden er foreslått utvidet med 46 uker (230) stønadsdager) ved 100 prosent uttak. Ved 80 prosent uttak er det foreslått 56 uker ekstra (280 stønadsdager).
Foreldrene kan ta ut de ekstra ukene samtidig. Det betyr at både mor og far kan være hjemme og motta foreldrepenger i 46/56 uker. Foreldrene kan etter forslaget også velge å forlenge stønadsperioden. I et slikt tilfelle vil foreldrene motta foreldrepenger totalt i 95 uker ved 100 prosent dekningsgrad eller 115 uker ved 80 prosent dekningsgrad. Foreldrene kan selv velge om de ekstra ukene skal fordeles dem imellom eller om kun den ene forelderen skal ta ut disse.

Forslaget skal behandles i Stortinget 6 juni - først etter dette får vi endelig svar.
 
Ja, ikke godt å si.

Tvillingforeldreforeningen skrev dette:
Ja leste det også igår. Nav skrev også på sine sider i går at det ikke var vedtatt, så noe har tydeligvis skjedd i ettermiddag. Tipper det stormer på telefonen til nav i morgen :p
 
NAV Foreldrepenger idag:

Planlegg og søk etter nye regler

Lovforslaget som nå er fremmet har kommet etter en oppfordring fra Stortinget. Dette er grunnen til at vi har gått ut med informasjonen her og på nav.no før endelig vedtak: https://fb.st/ix7tra

Siden loven ikke blir behandlet i Stortinget før tidligst 06.juni, og lovendringen er ment å tre i kraft fra 01.juli, har vi i NAV valgt å ta hensyn til dere som har termin rundt denne datoen. På den måten får dere planlagt fordelingen av permisjonen allerede nå. Våre søknadsskjemaer og foreldrepengeplanleggeren vil bli oppdatert etter de nye reglene i løpet av kort tid.

Endringene er foreslått slik:

Mødre- og fedrekvoten blir utvidet til 15 uker. Den samlede stønadsperioden utvides ikke, slik at utvidelsen av kvotene tas av fellesperioden. Det betyr at perioden foreldrene kan dele blir på 16 eller 26 uker, avhengig av om de velger dekningsgrad med 100 eller 80 prosent.

Forslaget innebærer også at det ved fødsel eller samtidig adopsjon av to barn, gis 17 uker ekstra ved 100 prosent dekningsgrad og 21 uker ekstra ved 80 prosent dekningsgrad.
Ved fødsel eller samtidig adopsjon av tre barn eller flere, gis foreldrene 46 uker ekstra ved 100 prosent dekningsgrad og 56 uker ekstra ved 80 prosent dekningsgrad.

Begge endringene vil ha virkning for fødsler eller omsorgsovertagelser som skjer 1. juli 2018 og senere.

Det er fødselstidspunktet som er avgjørende og ikke termindato.
 
3. August, men planlagt KS i midten av juli :D så har god sjans å få dem i juli :)
 
Hva med de som føder før 1. Juli? (Håper ikke jeg gjør det, det er alt for tidlig!)
 
De søker etter nåværende regler :)
Jeg fikk beskjed om å.søke etter nye regler. Selv om jeg garantert føder før juli. Har termin 5.juli, og blir satt i gang i uke 38. Så dårlig timing det der [emoji14]
 
Jeg fikk beskjed om å.søke etter nye regler. Selv om jeg garantert føder før juli. Har termin 5.juli, og blir satt i gang i uke 38. Så dårlig timing det der [emoji14]
What ?? Det er jo barn FØDT etter 1. Juli det gjelder for :p så rart å si du skal det når de garantert kommer før
 
Og ja. Dårlig timing :p uff... Jeg håper bare de holder seg der til juli, men er så mange så føder så tidlig, så vet jo ikke.
 
Og ja. Dårlig timing :p uff... Jeg håper bare de holder seg der til juli, men er så mange så føder så tidlig, så vet jo ikke.
Jeg har et par uker lenger enn deg å gå på da, men kjenner en liten nervøsitet for om de kan komme før 1.juli likevel:p
 
What ?? Det er jo barn FØDT etter 1. Juli det gjelder for [emoji14] så rart å si du skal det når de garantert kommer før
Ja, merkelig. Men virker som om mange har fått forskjellig svar fra nav. Søker bare jeg, og så får vi se hva som skjer. :) må bare skaffe meg en terminbekreftelse først :)
 
Jeg har et par uker lenger enn deg å gå på da, men kjenner en liten nervøsitet for om de kan komme før 1.juli likevel:p
Jepp! Fordelen med å få før 1. Juli er jo at jeg får lenger permisjon . Så jeg trøster med det ;) vi skal uansett klare å trikse det til at pappaen blur hjemme de første 4 mnd :)
 
Jepp! Fordelen med å få før 1. Juli er jo at jeg får lenger permisjon . Så jeg trøster med det ;) vi skal uansett klare å trikse det til at pappaen blur hjemme de første 4 mnd :)
Jeg er litt usikker på hvor lenge vi skal sette opp at han blir hjemme i starten.. Ellers er det ganske sikkert hvordan vi skal legge det opp nå.
Vet du om ungene må starte i barnehage i august ved oppstart? Eller kan de starte der i sept/okt/nov om vi ikke har mer permisjon?
 
Jeg er litt usikker på hvor lenge vi skal sette opp at han blir hjemme i starten.. Ellers er det ganske sikkert hvordan vi skal legge det opp nå.
Vet du om ungene må starte i barnehage i august ved oppstart? Eller kan de starte der i sept/okt/nov om vi ikke har mer permisjon?
Eneste jeg vet er at jeg vil ha han hjemme til november ca, og det trir jeg skal gå ved at han jobber ekstra mye nå og sparer seg opp fri samt ferie og forhåpentligvis 4 uker permisjon med betaling fra arbeidsgiver (må søkes om. Du kan lese om det på tvillingforeldreforeningen). Ellers tar jeg så mye perm som jeg kan, og så ulønna videre når han tar si del, evt at jeg jobber mindre prosent.

Jeg tror at man kan velge å starte senere, men at man da må betale for plassen. Noen har inntak i januar også. Så vi skal enten ha dem hjemme til januar eller august 2020 eller evt deltidsplass i bhg om det lar seg gjøre.
 
Back
Topp