Tvillinger?

Veldig spent jeg og! Åå ja det hadde jo vært veldig stas :) samboeren min har 3 gutter fra før så her hadde det vært hyggelig hvis en av tvillingene hadde vært jente. Jeg har 1 gutt og en 1 jente fra før også. Så blir vi blir en one big happy familiy :) veit du om det er eneggede eller toeggede tvillinger du venter?

Wow, for ein stor familie! Så trivelig! Me fekk dårlig tid på ultralyd, så eg må tilbake neste veke. Såg at tvillingane ligg i kvar sine "rom", men jordmor kunne ikkje seie om eit egg hadde delt seg tidlig eller om det hadde vore to heile vegen. Kaaanskje ho kan seie meir om det neste gong. Veit du om dine er ein eller toegga?

Ja blir veldig trivelig det:) skjønner, ja det kan hun sikkert. Kanskje litt lettere å se det når de har utviklet seg litt mere. Her har de egen fostersekk og egen morkake så de er toeggede, DCDA tvillinger :)

Ja blir veldig trivelig det:) skjønner, ja det kan hun sikkert. Kanskje litt lettere å se det når de har utviklet seg litt mere. Her har de egen fostersekk og egen morkake så de er toeggede, DCDA tvillinger :)
Men vil det ikkje være DCDA om egget deler seg tidlig også? Min venninne fikk beskjed om det iallefall, og så lurte hu på korleis hu kunne vite om dei då var eneggede, og då svarte legen at om det etter nokre uker/mnd kun var foreldrene som såg forskjell på babyene så var dei eneggede :hilarious: (dei var eneggede, sjølv om mor enda betviler litt :hilarious: :hilarious: )

Har ikke satt med sånn helt ordentlig inn i de forskjellige tvillingtypene, men tror at hvis delingen skjer før dag 4 fører det til to fostre med hver sin morkake og separate
fosterhinner som ved toeggede tvillinger (DCDA). Dette skjer hos ca. 1/3 av eneggede
tvillinger.

Men vil det ikkje være DCDA om egget deler seg tidlig også? Min venninne fikk beskjed om det iallefall, og så lurte hu på korleis hu kunne vite om dei då var eneggede, og då svarte legen at om det etter nokre uker/mnd kun var foreldrene som såg forskjell på babyene så var dei eneggede :hilarious: (dei var eneggede, sjølv om mor enda betviler litt :hilarious: :hilarious: )
Har ikke satt med sånn helt ordentlig inn i de forskjellige tvillingtypene, men tror at hvis delingen skjer før dag 4 fører det til to fostre med hver sin morkake og separate
fosterhinner som ved toeggede tvillinger (DCDA). Dette skjer hos ca. 1/3 av eneggede
tvillinger.
Dette stemmer! Det er en vanlig misforståelse, også blant en del helsepersonell, at DCDA = toegget, men det er altså bare for embryoet å dele seg tidlig nok, så vil eneggede også kunne bli DCDA. Så mens man i en del tilfeller kan si sikkert at tvillinger er eneggede på UL (dersom de deler morkake og/eller fostersekk), kan man aldri si sikkert at de er toeggede med mindre de har forskjellig kjønn. Så med andre ord fullt mulig at dine DCDA er eneggede @Shishi, selv om toeggede er mest sannsynlig :love017

Her er et bilde som forklarer dette med delingen og resultatet for eneggede tvillinger. Mens toeggede altså alltid vil se ut som den øverste.
IMG_1020.png

Last edited:
Back
Topp