tvillinger

søvnlø

Betatt av forumet
Gubben trur det blir tvillinger. Overbevist heter det vel. Ønsketenkning mener jeg da.. hehe... noen som vet hvor tidlig det kan oppdages??

De så hvertfall at det var to der inne da jeg var på ultralyd i uke 7. Men den ene hadde stoppet utviklinga da. Men man så begge.

Tror hvertfall de kan se det fra den uken hjertet begynner å slå ;) ...skal dere på tidlig ultralyd å ha "vareopptelling" som mannen min spøker med?

Trur ikke selv at sjansen for tvillinger er stor. Har selv ingen tvillinger i fam. Men gubben har 2 tvilling søsken par. Må vel ta kontakt med legen åbforhøre meg om han kan finne det ut. Vet ikke om de tilbyr tidlig ul her.... hmmmm....

Anlegg for tvillinger er kun arvelig fra morssiden. Altså to-eggede tvillinger skyldes jo at mammaen slipper to egg ved eggløsningen og at begge blir befruktet. Anlegg for dobbel eggløsning kan du arve, men barnefaren har ingen påvirkning på dette. Det vil altså ikke øke din sjansr for å få tvillinger selvom han har det på sin side. En-eggete tvillinger er helt tilfeldig og ikke arvelig. :)

Her er mamma tvilling, toegget, og oldemor på mammas side fikk tvillinger. Så vi har tvillinger i familien. Men tror ikke det blir tvilling her denne gangen heller:)

Oi dette viste jeg faktisk ikke. Lærer noe nytt hver dag :-) hadde vert veldig koselig med tvillinger. Men med 3 små fra før ser jeg for meg at det blir veldig slitsomt. Nei holder med en om gangen for meg... :-)

Her er min bestefar (på farsiden) tvilling, og jeg har fått høre at det hoppet over ett ledd og gikk på jentene? Stemmer ikke det da?

Ble gravid me 2 denne gang, men bare eb som har utviklet seg her også!!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Her er min bestefar (på farsiden) tvilling, og jeg har fått høre at det hoppet over ett ledd og gikk på jentene? Stemmer ikke det da?

Ble gravid me 2 denne gang, men bare eb som har utviklet seg her også!!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Beklager, jeg svarte litt kjapt og før jeg fikk tenkt meg om.

Det er alltid mor som bærer det arvelige genet. Dette kan ikke barnefar ha noen innvirkning på. Men om mor og barnefar (som har tvillinger i slekta) får ei jente, kan far ha gitt jenta det arvelige genet. Så med andre ord - en mann (og hans familie) kan ikke gi økt sjans for at mannen får tvillinger, men han kan gi sin datter det arvelige genet, fordi det arves via x-kromosomet.​

Som du sier vil det da hoppe over en generasjon. Faktisk kan det "hoppe over" mange generasjoner, så lenge det er guttebarn som bærer genet.​

Hvis din farfar er tvilling så betyr jo det at din far kan ha arvet genet og gitt det videre til deg. Men dette er altså ikke sikkert.

De kan se om det er fler enn en fra ca 6-7 uker. Jeg skal til gyn 7 januar for å ta tidlig ul og telle hvor mange som er inne i magen :p jeg har brukt pergotime for å bli gravid og da er sjansen mye større for at det er fler. I tillegg har jeg pcos og kan da slippe flere egg på en gang,dermed veldig stor sjanse for flere. Så var min oldemor på mor sin side tvilling og det er arvelig på mors side + at det hopper over 2 generasjoner. Så da er det min generasjon som kan få fler. Dermed VELDIG stor sjanse for fler. Så har jeg hatt sterke symptomer på graviditet fra 3 dpo! Og fikk positiv test fra 8 dpo! Så har en liten følelse for at det kan være mer enn 1.

Back
Topp