Tvillinger..

Jeg er gravid med en denne gangen, men har tvillingjenter på snart fem år. Det er utrolig kjekt å ha tvillinger, de har så ye glede av hverandre :-). Mine jenter er toegget, men vi fikk veldig tett og god oppfølging. Jeg tror jeg gikk på ultralyd hver tredje uke fra uke 19. Vi hadde TFK tvillingvogn, var veldig fornøyd med den. Dere må ha lykke til videre med graviditeten! Anbefaler forresten å bli medlemmer på  tvilling-forum.com

Mye jeg trenger også, selv om jeg ikke har kvittet meg med så mye fra de to andre små-trollene jeg har. Vogn er en stor utfordring......har en TFK twinner twister til minstemann nå, men vet ikke om jeg er superfornøyd med vogna, tror jeg vil ha en vogn der de sitter imot meg også på sportsvogndelen. Har vurdert Emmaljunga twin city cross. Det er jo en jungel av utstyr...... Det værste er at vi trenger en større bil, 7-seter, men noe må man jo overlate til sin bedre halvdel også. Hvor gamle er dere som er her inne?

Mye praktisk som skal avklares ja... Her er også mannens største bekymring at vi må skifte bil:) Jeg er HELT enig i at jeg helst skulle hatt de i mot meg på sportsdelen også, men ser ut som om emmaljungaen er veldig brei? Vi er nesten avhengig av å få den inn i en vanlig dør, slik at får vogna under tak uten å demontere den. Når det gjelder St.olavs og sykemelding, så kan jeg høre litt når jeg skal dit neste uke.. Dersom de order dette når tiden er inne, så tror jeg nesten ikke at jeg bryr meg om å ta noen flere timer hos fastlegen. Følte at hun visste svært lite om tvillingsvangerskap, og syntes ikke jeg fikk så mange svar ist jeg var der.. Jeg er forresten 27år. Enn dere?

Nå har jeg vært på UL igjen, og alt sto bra til med mine to små <3

Jeg spurte litt om sykemelding, og hun sa at slik hun forstod det var det litt opp til oss mødrene. Men jeg kom ikke til å jobbe til uke 28 siden de deler morkake (mest trolig sykemeldt fra uke 20-22). Sykemelding blir ordnet gjennom sykehuset, og ikke gjennom fastlegen. Fra uke 20 ble det mer oppfølging med både ul og måling av livmorhals.

Jeg spurte også endel om ferietur til sommeren. Vi har bestilt oss tur til Italia i midten av Juni, men dette kunne de ikke gi noe fasit på. Det var jo et risikosvangerskap, så de kunne ikke anbefale det. Men samtidig, dersom vannet gikk i uke 20, så var det svært lite de kunne gjøre.. Hva tror dere? Har dere planlagt noe tur i sommer? Hadde vært så deilig å fått litt ferie før de små kommer, men dersom det er en liten sannsynlighet for at ting blir værre av at vi reiser, så blir vi nok hjemme..

Håper alt står bra til med dere alle sammen!

Hei, vært uten internett noen dager, men nå endelig fikk jeg koblet meg på.
Så utrolig godt at alt er bare bra med småttisene      
Jeg skal  på u-lyd førstkommende mandag, er veldig spent på om alt er bra.. De deler også morkake, og ligger i samme fostersekk, og etter det jeg har lest så er det risikabelt på mange måter.
I forhold til ferie så er det sikkert best å holde seg i ro, selv om jeg godt kunne tenkt meg litt ferie i sommer. Blir en lang sommer å bare være hjemme.
Forøvrig er jeg 35 år.

Vi venter tvillinger :) desverrehar vi TSS , så her er det ukentlig oppfølging fra sykehuset .

Godt at du blir godt oppfulgt da! Tar du Ul hver uke da eller? Ser du også får tre tette barn:) jeg har en på 17mnd fra før, så han blir nesten 2år når han blir storebror til 2:)

Velkommen hit.
Kan jeg spørre om  i hvilken uke de fant ut at det var TSS?
På min første u-lyd i uke 9 snakket de om at det var TSS, men jeg fikke ikke noe bekreftet der og da. Har ikke vært på u-lyd siden det, er uke 15 nå på mandag.
Er så redd for at det skal være det.
Blir en hektisk tid når det kommer to til, jeg har en jente født juni 08 ,og en gutt født februar 10.

God kveld! Hvordan gikk d med deg og dine på ul? Håper dere alle har det bra! Hva står egentlig TSS for?

U-lyd på mandag var ikke så veldig oppløftende. De har utvilklet TTTS (heter det), som er tvilling til tvilling transfusjonssyndrom. ettersom de har én morkake og "deler" blod, kan den ene få mye blod og den andre lite. Det vil si at den ene blir stor og blodrik, med fyllt urinblære og den andre blir liten og underernært med ingen fyllning i urinblæren. De ligger i hver sin fostersekk, men i én stor sekk, slik at rundt den som  får for mye, er det for mye fostervann og den andre har alt for lite.
Legen sa at prognosene for at begge overlever er 70% og 90% for at begge overlever.
Jeg skal til u-lyd en gang i uken og må være forberedt på  å bli sendt til Hamburg (der de utfører behandling) på 2 dagers varsel.
Gruer meg til mandag og ny u-lyd

Huff, og nei.. Det var jo ikke no trivelig å høre.. Men det var jo heldigvis forholdsvise gode prognoser. Det du må prøve å trøste deg med, er jo at du blir veldig godt oppfulgt. Dette skal gå bra!

Kjedelig med ttts, men bra det er så gode prognoser.  Krysser fingrene for at det går bra! Vi gikk på tvillingforeldrekurs og i tvillingbarselgruppe (forrige svangerskap) med noen som hadde ttts og ble operert i Hamburg, det gikk/går veldig bra med dem :-). Det er godt  at det finnes så flinke leger og god teknologi.

Da var jeg på u-lyd mandag, og ttts hadde utvilklet seg så alvorlig at de sender meg til Hamburg på torsdag.............huff, det var dette jeg fryktet.
Den eneste trøsten legen kunne si var at begge hadde god blodforsyning og at morkaken ligger bak, slik at det gjør inngrepet enklere.
Blir noen lange dager dette.
Håper alt er bra med dere alle kommende tvillingmammaer he inne
Nyt dagen i finværet:

Hei. Sikkert ingen god beskjed å få. Men regner med at siden dere blir sendt til Hamburg så er de veldig flinke der. Fikk dere noen prognoser.? Tenker på dere og håper alt går bra. Klem

Jeg blir egentlig bare måløs, vet ikke helt hva jeg kan si for å trøste. Utolig bra at du oppdaget at det var tvillinger såpass tidlig, slik at dette ble fanget opp. Dere får heldigvis den beste hjelpen som er å få, så krysser bare fingrene for at dine små deler på godene i magen frem til de skal komme ut. Tenker mye på dere! Håper det går bra i Hamburg! Klem

Huff...  det høres ikke noe kjekt ut :-(. Men det er bra det er blitt oppdaget og du får hjelp! Jeg har hørt at de er fantastisk flinke i Hamburg :-). Vi gikk på tvillingforeldrekurs og i tvilling-barselgruppe (forrige svangerskap) med en mor og to jenter som ble operert i Hamburg. Med dem gikk det kjempebra!! Mener å huske at alt var i orden etter operasjonen og at hun hadde et ukomplisert og fint svangerskap videre. Masse lykke til!!

Hei, da er vi endelig hjemme fra Hamburg. Det ble noen lange dager med mye venting, men legen mente at inngrepet var vellykket. så nå er det bare å krysse fingrene og håpe på at begge jentene klarer seg. Vi ble tatt veldig godt vare på der nede, så for andre med TTTS som får beskjed om å reise til Hamburg vil jeg si at dere er i de beste hender.

Ny kontroll på StOlavs torsdag, blir spennende!
Hvordan går det med dere andre da?

Så bra at det var vellykket:-).  Håper du får et fint svangerskap videre med to friske babyer i magen! Lykke til med ny kontroll!

Hei jenter, jeg kan visst også begynne å skrive i denne tråden nå: ) Fikk meg en overraskelse på ordinær ul i går kan man si.
Venter altså to gutter som sannsynligvis deler morkake. Skal på ny ul i neste uke for å avklare det.

Håper det går bra med alle sammen, høres ut som det har vært litt i overkant spennende så langt for noen av dere!

Back
Topp