Hei! (Hold deg fast, dette blir langt!) Ble tipset av en snill aprilmamma som såg innlegget ditt, her kan jeg bidra med litt input

Vi fikk tvillinger i april og har ammet helt fra starten og ammer enda (nå er de 5,5mnd). Første døgnet etter fødsel låg tvillingene på nyfødt intensiven med sonde og cpap(pustehjelp), så jeg fikk ikke amme før nesten ett døgn etter fødsel. Det første jeg gjorde var å håndmelke og ta vare på dråpene (fikk beger til oppbevaring på sykehuset) og så fikk tvillingene råmelken via sonden i tillegg til testet morsmelk fra morsmelkbanken. De første dagene pumpet jeg hver tredje time, hadde på vekkerklokke om natta, og tok vare på alt og gav tvillingene på sonde når jeg var nede hos de. I tillegg la jeg de til hver gang de var sultne så de fikk amme litt og fikk resten på sonde. Mine gutter drog ut sonden selv på dag 2 og 3, så da fikk de litt på kopp (veide før og etter amming og så fikk de resten testa morsmelk fra banken). Etter bare noen dager hadde jeg nok melk (takket være hyppig amming og pumping hele døgnet til alle døgnets tider). Så fikk amme guttene helt selv, og de har siden styrt ammingen helt selv. De har lagt godt på seg og fulgt kurven sin så vi har fullammet nå i 5,5mnd

aldri siden pumpet, aldri gitt på flaske, aldri gitt mme, kun fullamming. Herlig, og er kjempestolt av det. Nå har guttene begynt å smake på noen skjeer grøt, fordi det føles som riktig tidspunkt å begynne med fast føde. Ammer alle måltid enda, ca hver 2.-3. Time døgnet gjennom.
Amming: har bbhugmepute og bruker den uten de hvite stopperene, da er den mer formelig. Knytter den på ryggen og sitter helst i sengen eller på sofaen i "yogastilling" med føttene krysset. I sofaen kan jeg ha føttene ned, men opp på tå for å få tvillingene litt opp. Guttene ammes samtidig, en på hver pupp og i tvillingstilling. Jeg har alltid vekket den som evt sover slik at de får mat samtidig. Da får jeg mer ut av dagen og slipper å amme hele tiden. Nå når jeg kjenner guttene og deres tegn så hender det at en av de får en ekstra skvett innimellom, uten at jeg vekker den andre, rett og slett fordi de har litt ulike behov av og til
Vær ikke redd for å spør om det er noe du lurer på! Fullamming og tvillinger er fullt mulig, det handler mye om din innstilling og tankegang