Tverrleie/seteleie

klatremusa

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Junibarna 2019
Snøkrystallene2021❄️
Når er det barna bør ligge med hodet ned? Min lå med hodet ned i uke 29 og 30. Nå i 32+0 ligger han på tverra. Hva er prosedyre ved tverrleie og seteleie. Må man føde naturlig dersom man har bredt nok bekken? [emoji14]
Hvordan ligger deres nå?
 
Min lå i tverrleie lenge, men på kontroll sist uke lå han med hodet ned. Mistenker i midlertid at han har lagt seg på tvers igjen, rampen!

Tror det er vanlig at de snur seg en del helt frem til uke 36, da bør de vel helst ha lagt seg rett vei. Hvis ikke tror jeg man kan forsøke å snu dem utenfra på sykehuset i uke 37.

Ligger h*n i sete blir man vel sjekket om bekkenet er bredt nok hvis man ønsker å føde naturlig, evt. kan man få KS.
Ligger h*n på tvers blir det vel KS uansett :)

Det er sånn jeg har skjønt det, men det er mulig jeg tar feil :p
 
Min ligger også i tverrleie og har gjort det hele tiden. Fikk beskjed om at hun må helst ha snudd seg innen uke 36. Ved tverrleie til termin blir det automatisk KS, mens ved seteleie avhenger det av mor og sykehuset. Noen sykehus utfører også ytre vending, men det er visst en del risikoer forbundet med det. Krysser i allefall fingrene for at disse rampene våre tar til fornuften og legger seg riktig[emoji4]
 
Min lå med hodet ned på kontrollen i forrige uke. Har lest at det ikke er så farlig før fra og med kontrollen i uke 36
 
Her lå bebis med hodet ned ved OUL, så snudde han seg i seteleie en gang etter det. Heldigvis snudde han seg tilbake til hodeleie for et par uker siden, og nå håper jeg at han holder seg der! 33+4 i dag :)
 
Min ligger i seteleie fortsatt og har stort sett gjort det hele tiden + litt på tvers. Er i uke 33+3 nå. Håper han snur seg innen neste kontroll i uke 36...
 
Huff, håper inderlig han snur seg her også. Har ikke lyst på setefødsel eller ks :eek:
 
Min ligger med hodet ned, 30+3, men dette kunne endre seg mange ganger før termin sa jordmor. :)
 
Min har ligget i hodeleie i helt samme posisjon hvertfall siden oul i uke 19 [emoji3] tydeligvis dårlig plass hos meg og hun har funnet den minst plasskrevende stillingen. Meeeen ligger med ryggen på høyre side så sjansen for å få en stjernekikker er større.

Håper din snur seg, og nei, de kan ikke tvinge deg til å ta setefødsel. Si det er uaktuelt så får du ks :)
 
Min jordmor svarte at i uke 36-37 bør de ha snudd seg da jeg spurte med førstemann som lå i seteleie hele veien det ble sjekket. Tror det er slik at ved tverrleie blir det alltid ks, men på sykehuset jeg hører til var det ikke mulig å bare kreve ks selv om baby lå i seteleie. Jeg og venninna mi gikk gravid samtidig, begge sin baby lå i seteleie uke 36. Begge sitt bekken ble målt, mitt var for trangt, hennes akkurat innenfor kravet. Jeg fikk ks, hun måtte føde i seteleie. Hun prøvde alt, mange leger, jordmødre, fastlege osv, til og med evig mange timer hos psykisk helseteam der hun uttrykte sin redsel og slikt for det. Hun fikk beskjed om at det er et stort sykehus med god kompetanse, også når det gjelder setefødsler og at det er ikke SÅ uvanlig å føde i seteleie så de ville ikke innvilge ks. Skal sies at det gikk veldig fint med hennes fødsel da:)

Her ligger baby i seteleie nå (uke 34+2) og dersom baby ligger i seteleie i uke 36 eller at det er usikkert, blir jeg sendt til UL for å evt bekrefte seteleie og sette opp dato for ks da jeg ikke får føde i seteleie pga bekkenmålene mine. Da jeg fikk førstemann var det ikke mulig å prøve utvendig vending av baby her på sykehusett, men nå har de startet med å tilby det igjen, men dette kan man ikke tvinges til.
 
Back
Topp