Tvangssalg

Lurende

Andre møte med forumet
Gammel bruker, men vil være anonym når jeg spør om dette.

Noen som har vært gjennom et tvangssalg? Vi må muligens det nå.
Vi har planlagt å selge huset en stund, men det er en kreditor som har tatt pant i huset slik at det må bli et såkalt tvangssalg. Vi hadde ikke tenkt å selge før til sommeren, men ser ut til at det må bli tidligere enn det.

Jeg tenker det blir veldig pinlig å fortelle at det er et tvangssalg... Folk vil se ned på oss? Jeg står ikke som noe eier av huset, bor sammen med sambo som har rotet dette til..., men likevel. Det vil bli lagt ut som et vanlig salg, men de som kommer på visning vil få vite at det er et tvangssalg..

Noen som har erfaringer\tips\råd?

Kommer ann på hvor stort kravet som er pantet på huset er.

Jeg hadde lagt all min sjel i å løse ut dette uten å måtte selge huset på tvangsalg.
Det kan hende dere får mindre for huset på tvangssalg. Hvis jeg ikke husker feil, så er det opp til kreditorene om budet som er gitt skal godtaes eller ikke. Og så lenge lån og kravet deres er dekket er jo de fornøyde...

ORIGINAL: hopsideisi

ORIGINAL: Febbis

Kommer ann på hvor stort kravet som er pantet på huset er.

Jeg hadde lagt all min sjel i å løse ut dette uten å måtte selge huset på tvangsalg.
Det kan hende dere får mindre for huset på tvangssalg. Hvis jeg ikke husker feil, så er det opp til kreditorene om budet som er gitt skal godtaes eller ikke. Og så lenge lån og kravet deres er dekket er jo de fornøyde...

enig.
man odtar ikke budet selv. hvis jeg ikke tar helt feil. (kan godt hende jeg gjør det)
får færre kjøpere iallefall. vi trakk oss da vi så det var tvangssalg. man har ikke de 5 årene å klage da.

hva mener du med det?

Okda, jeg har lånt så mye penger til sambo for at det ikke skulle bli besluttet tvangssalg. Vi fikk en nedbetalingsavtale og beskjed om at kravet skulle stilles i bero, har bare 1 mnd igjen å betale så er kravet nedbetalt! Men det må ha skjedd en glipp for saksbehandler har vært på ferie siden november og det er ikke sendt inn noe papirer fra han til retten at det skulle stilles i bero så nå virker det som om det skjer likevel...

I dag har vi prøvd å ringe saksbehandler 8 ganger uten hell! [&o]

Vet ikke hvor langt prossesen er kommet hos dere, men jeg vet om folk som har fått beskjed om at huset går til tvangsalg, som har vært rimelig raske å fått huset ut på markedet, og dolgt det på egenhånd.

Hvordan selve tvangsalget foregår aner jeg ingen ting om, men ønsker dere Lykke til [:)]

ORIGINAL: Lurende

Okda, jeg har lånt så mye penger til sambo for at det ikke skulle bli besluttet tvangssalg. Vi fikk en nedbetalingsavtale og beskjed om at kravet skulle stilles i bero, har bare 1 mnd igjen å betale så er kravet nedbetalt! Men det må ha skjedd en glipp for saksbehandler har vært på ferie siden november og det er ikke sendt inn noe papirer fra han til retten at det skulle stilles i bero så nå virker det som om det skjer likevel...

em nom dere dokumenterer at pengene er betalt? går det ikke da?

Vi kan ikke selge det på egenhånd når det er besluttet tvangssalg og er pant i huset. Det vil automatisk gå over til tvangssalg. Vi prøver å få tak i saksbehandler og si at vi kan betale ut hele kravet, men nytter ikke når han ikke er å få tak i[&o] Blir helt ødelagt!

Det trenger ikek bli tvangssalg likevel. vi har fått flere slike brev, da har vi ringt kreditoren å ordnet nedbetalingsplan, ett mindre beløp i måneden. Ingen problem. Bare ring, de er greie sånn sett...

ORIGINAL: nothernstar

Det trenger ikek bli tvangssalg likevel. vi har fått flere slike brev, da har vi ringt kreditoren å ordnet nedbetalingsplan, ett mindre beløp i måneden. Ingen problem. Bare ring, de er greie sånn sett...

Ja, det er nettopp det vi også har gjort. Tvangssalget blir begjært i første omgang, så har vi avtalt en nedbetalingsordning og at det stilles i bero. Denne gangen ble det stilt i bero til denne måneden, men så er det likevel besluttet tvangssalg selv om vi har holdt nedbetalingsavtalen [:(]

Hvis det er 1 avdrag igjen, så bare betal det med engang! Lån penger av noen til dere får lønn. Er kravet innfridd slettes alle pant med engang[;)]

ORIGINAL: Febbis

Vi har penger til å betale det selv, men det virker ikke som om det nytter siden det allerede er besluttet [&o] Hadde vi bare fått tak i den saksbehandleren!
Hvis det er 1 avdrag igjen, så bare betal det med engang! Lån penger av noen til dere får lønn. Er kravet innfridd slettes alle pant med engang[;)]

Vi har penger til å betale kravet selv med en gang, men vi får ikke tak i saksbehandleren så får liksom ingen svar om det hjelper at vi betaler inn alt.. 

Er retten som bestemmer hvor mye huset skal gå for. (og såklart beløpet til kreditorene)

Mamma kjøpte hus på tvangsalg i fjor. der var huset takstert til 1.3 mil men de fikk det for 1.1 mil. så når huset er på tvangsalg selges det som regel mye mindre enn verdien.

Håper det ordne ser for dere. men siden du ikke står som eier, kan ikke du ta opp lån da? ordne ny nedbetalingsplan. om huset blir solg så kan dere ordne penger etter 6uker.

ORIGINAL: *Sander_og_Mamma*

Er retten som bestemmer hvor mye huset skal gå for. (og såklart beløpet til kreditorene)

Mamma kjøpte hus på tvangsalg i fjor. der var huset takstert til 1.3 mil men de fikk det for 1.1 mil. så når huset er på tvangsalg selges det som regel mye mindre enn verdien.

Håper det ordne ser for dere. men siden du ikke står som eier, kan ikke du ta opp lån da? ordne ny nedbetalingsplan. om huset blir solg så kan dere ordne penger etter 6uker.

Jeg er bare student for tiden så blir vanskelig for meg å ta opp lån. Måtte blitt et lån hos familie, men da føler jeg at det ikke jeg som skal stå for det lånet, men at sambo må ta det opp hos sin familie. Men vi har penger til å innfri kravet og har bare 1 mnd igjen å betale så er det nedbetalt. Hadde nok fått svar på alle disse spørsmålene dersom vi fikk tak i saksbehandler, men først er det møte, så er det lunsjpause og til slutt så tar han bare ikke tlf![&:]

Vi har penger til å betale kravet selv med en gang, men vi får ikke tak i saksbehandleren så får liksom ingen svar om det hjelper at vi betaler inn alt.. 

JODA[:D]

Ta vare på kvitteringen[;)]
Snakk med en annen saksbehandler, har dere penger nå, løser dette seg føre helga. Bare ring de, det skal ikke gå utover dere at saksbehandler har ferie eller syke barn eller hvorfor den ikke er på jobb

ORIGINAL: *Sander_og_Mamma*

Jeg er bare student for tiden så blir vanskelig for meg å ta opp lån. Måtte blitt et lån hos familie, men da føler jeg at det ikke jeg som skal stå for det lånet, men at sambo må ta det opp hos sin familie. Men vi har penger til å innfri kravet og har bare 1 mnd igjen å betale så er det nedbetalt. Hadde nok fått svar på alle disse spørsmålene dersom vi fikk tak i saksbehandler, men først er det møte, så er det lunsjpause og til slutt så tar han bare ikke tlf![&:]

skjønner situasjonen stiller seg litt annerledes da du er student ja. Men kan dere ikke ringe og få snakket med noen andre? si at dere ikke får tak i saksbehandleren deres og dette haster? Skjønner du vil han skal ta lån hos sin familie da han har rotet det til..

Håper veldig det ordner seg. skriv når dere har snakket med saksbehandler av noe slag da..

Men denne saksbehandleren må vel ha en vikar for seg hvis H*N har vært borte siden november???

Sambo fikk endelig tak i saksbehandler og han kunne ikke se at det var registrert noe tvangssalg på den saken [&:]
Så han skjønte fint lite siden han akkurat var kommet tilbake fra ferie.....
Han skulle hvertfall ringe retten og ringe oss tilbake i dag eller mandag.
Kravet som gjenstår er på ca 20 000 så det er ingen problem for oss å innfri det kravet! Er jo helt latterlig om vi skal måtte selge huset vårt pga et krav på så lite... Vi har betalt inn 10 000 i mnd på det over en lang periode nå og slitt mange mnd med å få det til, så er dette resultatet[&o]

Sambo fikk endelig tak i saksbehandler og han kunne ikke se at det var registrert noe tvangssalg på den saken [&:]
Så han skjønte fint lite siden han akkurat var kommet tilbake fra ferie.....
Han skulle hvertfall ringe retten og ringe oss tilbake i dag eller mandag.
Kravet som gjenstår er på ca 20 000 så det er ingen problem for oss å innfri det kravet! Er jo helt latterlig om vi skal måtte selge huset vårt pga et krav på så lite... Vi har betalt inn 10 000 i mnd på det over en lang periode nå og slitt mange mnd med å få det til, så er dette resultatet[&o]

Huff, det hørtes tøft ut.
Men der ser du, 2 avdrag igjen så er det ferdig[:D]
Og det løste seg[;)]

Vi vet ikke om det ordner seg enda. Når retten har avgjort en sak så er det vel bare det å anke som kan endre "dommen" ? Retten har allerede besluttet at tvangssalget skal gjennomføres, så vet ikke om det nytter at vi betaler inn alt vi skylder. Skulle jo tro det da, men... 

Back
Topp