Tvang *Inspirert*

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hva tenker du som voksen er tvang? Og hva tror du barnet ditt tenker er tvang? Tenker dere likt eller tror dere at tvang oppleves ulikt for barna og dere?

Jeg tror nok barn tenker mere tvang enn oss.
Noen barn kan oppleve det som tvang når de må kle seg godt i 10 minus grader. Tvang når det gjelder tannpuss og ved medisiner. Det er ikke alltid de vet sitt eget beste og da må vi bruke andre metoder.

Tror jentene her tenker at jeg tvinger dem til ALT! Spesielt nå som dem er blitt større å vil bestemme mer selv:p Men jeg bruker aldri tvang. Dem har alltid valg som kan komme ut både positivt å negativt :)

Noen barn kan oppleve det som tvang når de må kle seg godt i 10 minus grader. Tvang når det gjelder tannpuss og ved medisiner. Det er ikke alltid de vet sitt eget beste og da må vi bruke andre metoder.

Signerer denne.
Noen kan nok se på det som tvang når de får beskjed. Men tror nok de fleste barn vil se tilbake på det senere og se at det absolutt ikke er tvang.
Noen kan slå seg vrang når de skal kles på, og kan sikkert oppleves som tvang akkurat der og da.

Samme her i huset.

Har brukt tvang noen få ganger når hun har trasset som verst. Da i betydningen å holde henne fast og sørge for å få på klær, få pusset tenner, få henne opp til soveromsetasjen fra stua, hindre henne fra å slå og sparke oss, eller få henne ut av badekaret. Har alltid gitt henne valget om å samarbeide, og god betenkningstid. Det er stort sett når hun er så trøtt at hun ikke vet sitt eget beste at disse episodene kommer. Da hjelper det ingenting å "dille" og mase i en halvtime ekstra, hun blir bare trøttere. Og hun sover ikke lengre om morgenen heller. Så da har vi samme regla dagen etter.

Blir lengre og lengre mellom hver gang det er nødvendig, hun blir større og mer rasjonell for hver dag. Nå holder det som regel å minne henne på at hvis hun ikke samarbeider blir det kortere tid til noe hyggelig, f.eks å lese bok på sengekanten.

Vil hun ikke ha på lue/votter, så tar jeg dem i lomma og venter til hun fryser. Tar sjelden lang tid, og da får hun føle konsekvensene. Dagen etter er det ikke et problem.

En del ting ER tvang. Som å pusse tenner, vaske håret (innimellom), uteklær når det er kaldt, rydde før neste aktivitet. De kan så klart velge å samarbeide eller ikke, eventuelt velge lue, men de må likevel ha lue på.

Noe er frivillig "tvang": type:om du rydder fint nå skal vi gå ut, spiser du maten blir det dessert (her er kriteriet at de spiser noe mat, ikke hopper over for å få dessert). Ingen iPad i morgen om du ikke legger deg fint osv..

Tror kanskje vi oppfattes som strenge av barna våre, men de vil nok se tilbake på det senere i livet at det var grenser laget av omsorg.

Tror nok barn er mer vant til at andre bestemmer over de enn vi voksne så tror nok de godtar mer enn det vi ville gjort.

Back
Topp