Tv og mobilbruk

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Er jeg urimelig eller er bare verden blitt sånn?

Jeg er alene med barnet vårt 12 timer i døgnet mandag-fredag. Så jeg lyver om jeg sier at jeg ikke setter på litt tv selv, bare så jeg får spist og hentet meg inn i 5-10min. Jeg bruker kun mobilen når barnet sover eller er opptatt av noe annet og ikke ser meg. Skal sies at jeg ikke har noen sovebaby så den alenetiden er det lite av.

Far er tilstede med barnet 2 timer i døgnet. Jeg må ofte bli sur eller ta barnet selv fordi han sitter fortapt i mobilen mens barnet roper etter oppmerksomhet. Etter 1 times tid hjemme så setter han barnet foran tvn fordi han ikke orker å underholder barnet.

Jeg vil at barnet vårt skal føle at tvtid er spennende og være noe som fungerer når man (jeg) virkelig trenger det. Så jeg ber far om å ikke sette barnet foran tvn så mye, for når han skal stå opp så jeg får sove så betyr det 1 time med YouTube. Dette synes ikke jeg er greit.

Er jeg urimelig som bestemmer dette for oss begge?
Å hvordan kan jeg få slutt på mobilbruken hans?

Jeg merker jo at han får dårlig samvittighet og prøver å være tilstede etter jeg har tatt barnet ut av mobilsituasjonen, men da er det for sent tenker jeg..

(skal sies at etter jeg ba han ikke sette barnet foran tvn på morgenen, når jeg gikk på do så satt selvsagt ungen foran tvn..)
 
«For barn under ett år anbefales ingen skjermtid i det hele tatt. For barn mellom ett og to år justeres anbefalingen til å unngå «stillesittende skjermtid», som å se på TV, videoer eller spill.
Når barn har fylt to år, anbefaler WHO at skjermtiden begrenses til en time. Jo mindre jo bedre, skriver organisasjonen.»

Utdrag fra en av veldig mange gode artikler som kommer opp hvis man googler «baby se tv». Her er tv avslått til etter baby har tatt kvelden. Jeg mener ikke å høres hard ut, for det er utrolig slitsomt når de små bare har korte hviler - det føles ut som utrolig lange dager. Men det er snakk om 12-14 timer, det finnes andre måter å underholde baby enn akkurat tv/skjerm.
 
Er jeg urimelig eller er bare verden blitt sånn?

Jeg er alene med barnet vårt 12 timer i døgnet mandag-fredag. Så jeg lyver om jeg sier at jeg ikke setter på litt tv selv, bare så jeg får spist og hentet meg inn i 5-10min. Jeg bruker kun mobilen når barnet sover eller er opptatt av noe annet og ikke ser meg. Skal sies at jeg ikke har noen sovebaby så den alenetiden er det lite av.

Far er tilstede med barnet 2 timer i døgnet. Jeg må ofte bli sur eller ta barnet selv fordi han sitter fortapt i mobilen mens barnet roper etter oppmerksomhet. Etter 1 times tid hjemme så setter han barnet foran tvn fordi han ikke orker å underholder barnet.

Jeg vil at barnet vårt skal føle at tvtid er spennende og være noe som fungerer når man (jeg) virkelig trenger det. Så jeg ber far om å ikke sette barnet foran tvn så mye, for når han skal stå opp så jeg får sove så betyr det 1 time med YouTube. Dette synes ikke jeg er greit.

Er jeg urimelig som bestemmer dette for oss begge?
Å hvordan kan jeg få slutt på mobilbruken hans?

Jeg merker jo at han får dårlig samvittighet og prøver å være tilstede etter jeg har tatt barnet ut av mobilsituasjonen, men da er det for sent tenker jeg..

(skal sies at etter jeg ba han ikke sette barnet foran tvn på morgenen, når jeg gikk på do så satt selvsagt ungen foran tvn..)

Vil bare si: du er ikke den eneste som har det slik! Selv har jeg tvn på når jeg er hjemme men det er for at det skal være lyd i huset, blir gal om det skal være stille hele tiden.

Her har far også vært veldig opptatt av telefon, skal sjekke hele tiden, se alle kommentarer på grupper han syns er veldig interessant på fb. Det ble faktisk til at jeg ble sint, og tok babyen ut av hendene hans eller løftet han opp av vippestolen. Så klart kom jeg også med kommentaren, det er jo ikke vits at du sitter og leker med han når du ikke en gang ser på han. Du er opptatt med noe helt annet og han prøver å få kontakt med deg uten at du merker det.

Det ble noen slike runder, og til slutt innså han faktisk selv at han ser mye på den. Selv ved matbordet satt han med den når vi andre spiste og snakket sammen. Den er ikke i nærheten av matbordet lengere.

Ang tv, der er far også flink å sette på noe (som jeg kaller søppel) til 4åringen.så nå har jeg satt ned foten der også, så jeg er virkelig den kjipe mora men heller det enn at han skal sitte i sofaen i timesvis (heldigvis går han selv derifra) men det kunne faktisk blitt flere timer om det hadde vært opp til far.

Enkelte ting må man faktisk sette en grense på, og andre ting kan man bli enige om.
 
«For barn under ett år anbefales ingen skjermtid i det hele tatt. For barn mellom ett og to år justeres anbefalingen til å unngå «stillesittende skjermtid», som å se på TV, videoer eller spill.
Når barn har fylt to år, anbefaler WHO at skjermtiden begrenses til en time. Jo mindre jo bedre, skriver organisasjonen.»

Utdrag fra en av veldig mange gode artikler som kommer opp hvis man googler «baby se tv». Her er tv avslått til etter baby har tatt kvelden. Jeg mener ikke å høres hard ut, for det er utrolig slitsomt når de små bare har korte hviler - det føles ut som utrolig lange dager. Men det er snakk om 12-14 timer, det finnes andre måter å underholde baby enn akkurat tv/skjerm.
Enig i at det finnes andre måter å underholde barnet på, men det får være opp til hver enkelt familie å bestemme tenker jeg.
Vi har vært igjennom vårt, halve permisjonen føles *ødelagt* pga sykt barn som måtte sove og være våken oppå meg bokstsveligtalt 20 av 24 timer i døgnet. Vi har ikke kommet oss ut døra eller kjørt bil før nå, så jeg har valgt å bruke litt skjermtid for å kunne blant annet kjøre bil på en trygg og fin måte, og pumpe uten at utdrivningen stopper pga gråtende baby osv.
Jeg respekterer selvfølgelig de som ikke ønsker skjermtid, jeg hverken anbefaler eller fraråder noen av delene.
Blir selvfølgelig imponert over de som greier å skjerme barna helt for skjerm, bra jobbet
 
;);)
Enig i at det finnes andre måter å underholde barnet på, men det får være opp til hver enkelt familie å bestemme tenker jeg.
Vi har vært igjennom vårt, halve permisjonen føles *ødelagt* pga sykt barn som måtte sove og være våken oppå meg bokstsveligtalt 20 av 24 timer i døgnet. Vi har ikke kommet oss ut døra eller kjørt bil før nå, så jeg har valgt å bruke litt skjermtid for å kunne blant annet kjøre bil på en trygg og fin måte, og pumpe uten at utdrivningen stopper pga gråtende baby osv.
Jeg respekterer selvfølgelig de som ikke ønsker skjermtid, jeg hverken anbefaler eller fraråder noen av delene.
Blir selvfølgelig imponert over de som greier å skjerme barna helt for skjerm, bra jobbet
Føler så med deg!! Frøkna har hatt kolikk siden 2 uker gammel og er fortsatt urolig nå etter 5 mnd. Hater vogn og bilstol, eneste måten å få henne til å ikke hyylgråte om vi MÅ et sted (feks helsestasjon) er noen minutter med Peppa Gris i starten av hver tur. Jeg har prøvd alt annet men nå har vi det sånn og hun blir antageligvis skadet for livet pga det :ppp hold ut! Jeg er streng på skjermtid ellers og det har vi hatt krangler på her i huset og.
Men viktig med egen psykisk helse også, etter måneder med kolikk og fødselsdepresjon takler jeg nå svært dårlig at hun gråter mye så da er det en lettelse med Peppa gris innimellom slagene.
 
Jeg synes ikke du er urimelig, og tenker du må følge magefølelsen din og ta en snakk med han, spesielt når det dreier seg om så få timer han med baby.
Hos oss går det mye i serier på tv for min del, men med lavt volum og hun ligger et sted hun ikke kan se tv'en. Hvis hun vil ha oppmerksomhet eller vi skal leke, lese, gå tur eller trene mage osv så blir det slått av. Så lenge alt skjer på barnets primisser så synes jeg det er fint med tv i bakgrunn, men det er opp til hver og en hva de ønsker å gjøre :) Jeg personlig liker ikke at baby blir satt foran tv'en over lenger tid eller kikker med for mye, for jeg ser hvor oppslukt hun blir. Men det skjer da innimellom at jeg skal kunne rekke å fikse meg noe mat, herlighet vi må kunne ta litt vare på oss selv oppi det her også. Så synes ikke du skal ha det dårlig med å sette han foran litt for å få henta deg inn. Synes du er fantastisk som er alene i 12 timer hver dag!! Fy søren det må være tungt,stor respekt til deg!
Men ang tlf, så er samboer her også litt for flink til å stirre i telefonen og la henne vente litt når hun roper. Der sier jeg ifra og spør om han virkelig synes tlf er viktigere enn henne, og da legges den vekk.
 
Enig i at det finnes andre måter å underholde barnet på, men det får være opp til hver enkelt familie å bestemme tenker jeg.
Vi har vært igjennom vårt, halve permisjonen føles *ødelagt* pga sykt barn som måtte sove og være våken oppå meg bokstsveligtalt 20 av 24 timer i døgnet. Vi har ikke kommet oss ut døra eller kjørt bil før nå, så jeg har valgt å bruke litt skjermtid for å kunne blant annet kjøre bil på en trygg og fin måte, og pumpe uten at utdrivningen stopper pga gråtende baby osv.
Jeg respekterer selvfølgelig de som ikke ønsker skjermtid, jeg hverken anbefaler eller fraråder noen av delene.
Blir selvfølgelig imponert over de som greier å skjerme barna helt for skjerm, bra jobbet
Så enig at man må se an sin situasjon! Skjønner godt at noen bruker tv. Selv har jeg aldri hatt behov for det med mine barn, men hadde nok ikke vært for streng med meg selv om behovet var der. Når det er sagt støtter jeg trådstarter. At du trenger det i hverdagen er opp til deg, men støtter deg i at mannen din burde legge vekk telefonen. Synes det er trist at barna må kjempe for oppmerksomheten fordi skjermen er i fokus. Her er det, så langt det lar seg gjøre, skjermfri for oss voksne til alle barna er i seng.
 
Back
Topp