Tutt eller tommel?

mie84

Glad i forumet
Var deres små avhengige av noe av dette? Og hvilke tanker har dere om at neste mann skal bruke dette?

Begge mine har brukt tommel. Gutten vår brukte tommel i mange år, var veldig vanskelig å avvenne han med dette. Vi endte opp med å bruke en spesial "neglelakk" som smakte vondt, som var beregnet for avvenning av tommel for å få han til å slutte.
Minstejenta bruker også tommel, hun blir 4 i mai. Må snart begynne å avvenne henne også, men blir forhåpentligvis enklere enn med førstemann. Hun er lettere å motivere kun ved prat eller små belønninger.
Nr tre håper jeg at jeg skal kunne venne til tutt, er så mye enklere når hun skal slutte med tutt enn tommel. Også blir det kanskje mindre skriking på nettene det første året (krysser fingrer)

Sønnen min bruker smokk på nettene, og når han skal sove på dagen. Ellers får han ikke den, og bruker heller ikke tommel. Han er ro år, så regner med at han kommer til å bruke den en stund til. Sikkert lettere med det at er de kastet, så er de kastet, men det gjenstår å se hvordan det går. Kommer til å prøve å venne nestemann til det samme. Tror det samme som du, at det er enklere å bli kvitt smokken.

Her bruker guttn på 1,5år smokk om natta og til dupp :) håper lillesøster blir like "glad" i smokken. Ikke for mye å ikke for lite:)
Men guttungen har koseklut, å den blir værre. Prøver å ikke ha den fram på dagtid nå, bare til natta og dupp den også. Kanskje han glemmer den litt. Håper det går greit å venne den av ham. Vill ikke ta den riktig enda da vi nå skal begynne å ha han på eget rom om natta. Føler ikke for å ta alt på en gang.

Junior brukte smokk i 6 mnd, var aldri avhengig av den...

BV app

Nå er jo dette vårt første barn, så jeg er veldig spent på henne. Jeg brukte totten når jeg var liten og sleit med avvenning, så her håper jeg at det ikke blir tilfellet. Virker lettere å avvenne en smokk?

Min første var helt smokkeavhengig frem til han var ca. 1 år, da sluttet han plutselig av seg selv, ville heller leke med tunga enn ha sutt i munnen...

Jenta vår har koseteppe som hun har kost/suttet på alltid. Gutten har aldri brukt noe. Vurderer å ta med sutt på Barsel denne gangen, men blir nok til at vi ikke bruker noe denne gangen også:)

Her har vi en skikkelig smokkegutt! Helt skummelt hvor hekta han er :O Får de bare når han skal sove, men prøver seg x-antall ganger hver dag på å få de utenom soving. Veldig spent på hvordan det vil gå å avvenne han, men er enig i at tommel må være enda vanskeligere! ;)

Gutten vår på 14 mnd bruker smokk, men er heldigvis ikke for avhengig av den :) nestemann blir nok også å få smokk :)

Jenta mi brukte sutt fram til 3 års dagen hennes. Da ble alle klipt og kastet, vi begynte å prate om det når hu var 2 1/2 år så hu var godt forberedt.

Gutten sluttet sånn plutselig med sutt når han var rundt 7-8 måneder, tok ikke lange tida etter så kom fortennene hans. Han var ikke avhengig av å ha den kosen.

Håper lillegutt i magen enten vil ha sutt eller klut og ikke tommel..

Vesla var helt avhengig av smokk. Jeg husker godt hvordan hun ble avvent, men jeg husker ikke helt hvor gammel hun var. Men det var når hun var mellom to- tre år....

Håper jeg slipper smokk denne gangen, så mye styr for den lille saken der :P

Førstemann her var super avhengig av tutten, mens jenta vår trengte ingenting, fikk nok dekket sutte behoved ved amming. MÅ si at dette var klart det beste. Krysser for at vi får en til uten alt for stort sutte behov (utover det som trengs ved amming) og klare seg uten noenting. Mem heller tutt fremfor tommel ;-)

uten tvil smokk. Leon fikk den på sykehuset da jeg ikke fikk melk fort nok i hans øyne og at han hadde ett ekstremt suttebehov. så Victor skal å få smokk. om det blir etter ett døgn som med Leon eller om vi venter til ammingen er inne får vi bare se på :).

Tok deres barn smokk fort? Prøvde aldri tutt med førstemann, men prøvde å gi tutt til andremann - men hun fikk liksom aldri helt taket på den.

Leon tok kun de store mam smokkene. De små skled bare ut av munnen. Hadde nuk til han i begynnelsen på sykehuset men bytta fort ut :)

Bare smokk her, og blir det på neste :) Med begge mine nå har det ikke vært noe problem med begrensning av smokken eller slutt, så da kjører vi på med smokk på den siste og :) Er innmari kjekt å kunne ty til en smokk. Hehe.
Brukt NUK til begge to, syns de er finest :p

Tok deres barn smokk fort? Prøvde aldri tutt med førstemann, men prøvde å gi tutt til andremann - men hun fikk liksom aldri helt taket på den.
Vi brukte lang tid på å få det til. Han prøvde fler forskjellige typer, og ingen av de ble i munnen. Han var ikke veldig interessert i de heller i begynnelsen, men pga mye surving og uttillpasshet på kvelden, så ville vi at han skulle bruke. Det. Vi endte opp med slike med rund kule. Trøst het de mener jeg å huske. Ingen butikk her sol solgte de, så jeg bestilte fra nettet.

Gutten vår har brukt smokk, frem til han var ca 2,5 brukte han smokk ved soving på dagen, da han var 3 var smokken helt borte, han kastet de selv i søppeldunken.

Back
Topp