Turner syndrom oppdaget på tidlig ultralyd

Vi fikk tilbud om NIPT test på Riksen, men valgte morkaketesten basert på informasjonen de ga oss. Dette er fordi NIPT testen ikke er like bredspektret som morkaketesten og at hvis den viser positivt utslag så må det uansett dobbel-testes med morkaketest da den har en større feilmargin når den gir utslag.
Tror ikke det er lov til å tilby NIPT test privat i Norge. Man kan reise til Sverige og ta den, koster mellom 3-5000kr.

Ok, da er det hvertfall noen som har fått tilbud :) siden nipt testen ikke er 100%, men en god indikator. Burde jo testen tas først.

Jeg tok utvidet test i Danmark. Kostet nesten 7000 kr. Dyrt, men ga meg stor ro.
 
Jeg tror ikke de tar den i Norge. Prøvde å få det i sommer. Men fant ingen som tar det. Går bare mye rykter.
Det er vist et "etisk dilemma" med å ha den tilgjengelig.

Det tilbys bare dersom du regnes å hs en god grunn til å ta den :)
Det går ikke å ta den privat i Norge.
 
Jeg tror ikke de tar den i Norge. Prøvde å få det i sommer. Men fant ingen som tar det. Går bare mye rykter.
Det er vist et "etisk dilemma" med å ha den tilgjengelig.

De tar den i Norge, men kun på fosterdiagnostikk-avdelingene på de store sykehusene. Man får den ikke privat.
 
Jeg er 38 år og innenfor kravene.
Fyller man 38 innen termin har man rett til fosterdiagnostikk, men ikke «fri tilgang».
Lege henviser deg til fosterdiagnostisk senter og så får du en innkallelse derfra. Evt telefon med spørsmål først.
Man må gjennom duotest og ul/KUB og få risiko på 1:250 eller dårligere for å få tilbud om NIPT, men da kan man få NIPT før fostervannsprøve eller morkakeprøve.
Alt ift fosterdiagnostikk er regulert i Norge og det er sinnsykt mange som både aktivt ser etter avvik, ser etter neseben og måler nakkefold uten at den ser unormalt stor ut som ikke egentlig har lov til å gjøre det slik som loven er utformet per idag.
 
Hvilke andre ting var det legen reagerte på?

Nakkefold på 2,5 - 3,1 er jo heldigvis ikke ensbetydende med at det er noe galt.
Krysser fingrene for positive svar!

Han første legen (privatklinikk) reagerte på kort lårben og høy puls, men riksen fant ikke noe unormalt på de målingene.
 
En liten oppdatering fra lille meg.
Ingen funn av kromosomfeil på testen <3 utrolig lettet og glad.

Forøvrig vil jeg bare få rose menneskene på Riksen. Vi har hele veien fått veldig god veiledning og følt oss trygge hele veien.
 
Gratulerer!
Så godt å få den beskjeden kan jeg tenke meg.
Får dere noe mer oppfølging utover eller skal alt være som vanlig nå?
 
Gratulerer!
Så godt å få den beskjeden kan jeg tenke meg.
Får dere noe mer oppfølging utover eller skal alt være som vanlig nå?
Takk!
Det kan være at fortykket nakkefold er en indikasjon på hjertefeil, så vi skal få ekstra oppfølging på det :) føles trygt!
 
Takk!
Det kan være at fortykket nakkefold er en indikasjon på hjertefeil, så vi skal få ekstra oppfølging på det :) føles trygt!
Lykke til!
 
Back
Topp