Tungt å puste - gravid

• Trådstarter Trådstarter Chuma
  • Opprettet Opprettet
Viktig at du har det bra for at babyen skal ha et bra:) Ring legen og få det sjekket ut. Be dem måle blodprosent og oksygenmetning i blodet. Noen får en subjektiv følelse av åndenød selv om det fysisk sett ikke er en årsak til det. Da er det først og fremst ubehagelig og ikke farlig :) Håper du er flink å ta vare på deg selv også. :)

sign. denne. :)

Sannsynligvis muskulært.
Jeg er revmatiker og sliter mye med dette.

Tungpust kan kmme av flere årsaker. Alt fra at ting blir presset oppover fordi en er gravid. Jernmangel og det kan også være tegn på blodpropp i lungene
Så er en urolig så tar en en tlf til legen å hører

Jeg hadde det slik fra uke 14 i siste avangerskap. Kunne ikke gå opp trappa uten å hive etter pusten, og generelt føltes det som om jeg hele tiden hadde for lite luft.
Jeg hadde lite jern, men synes ikke det ble noe særlig bedre med økende verdier. Slo meg til slutt til ro med at det bare var slik og fikk heller ingen god forklaring fra lege/ jordmor.
Håper alt er bare bra med deg og at det er like uskyldig som hos meg:-)

Sent from my iPad using BV Forum

Helt normalt..
Det er vanlig å bli mer tungpustet når en er gravid fordi kroppen produserer mer blod. Når du er gravid produserer kroppen omlag 2 liter ekstra blod. Mer blod=hjertet har mer volum å jobbe med og det blir tyngre å puste.. :)

Fosteret trykker på vena cava, en arterie, og kan fort skape pustebesvær. Pass på god holdning :) I tillegg har du større blodprosent. Så mer blod i mindre omløp=dårlig oksygenflyt

Og ta det opp med legen eller jordmor ved første og beste anledning

Jeg hadde det sånn fra uke 17 og ble sendt på rønkten med fare for blodpropp i lungene så det blr absolutt sjekkes ut :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for innspill, alle sammen! Har en legetime den 7. april, skal nevne det da hvis det ikke blir bedre! Det er nok helt normalt, har ikke hatt det slik tidligere, men ingen svangerskap er jo like.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har det likedan nå, og hadde det slik sist også fra veldig tidlig i svangerskapet. Blir fort kortpustet/ anpusten og har perioder der jeg kjenner at jeg må puste helt ned i magen for å få luft ned i lungene. Jeg er veldig aktiv og går masse så er ikke noen grunn for at det skal bli slik egentlig. Mener jeg har hørt at det kan handle om at en har mer blod i kroppen og dermed krever mer oksygen for å fungere, aner ikke om det stemmer. Tror det er normalt ja, men vet ikke hva det handler om nei. Håper du føler deg mindre bekymret, ser du har fått mange fine svar:)

Sent from my iPad using BV Forum

Ja, jeg er ikke bekymret, det er helt sikkert ikke noe farlig, bare veldig slitsomt! :-) Men jeg tar gjerne dette og alt annet, bare jeg får premien i den andre enden av dette!

Back
Topp