Tungt å puste - gravid

• Trådstarter Trådstarter Chuma
  • Opprettet Opprettet
C

Chuma

Guest
De siste ukene synes jeg det blir mer og mer tungt å puste, det er som om noe trykker over brystet og jeg får liksom ikke fylt lungene ordentlig. Noen som vet hva som kan være grunnen til det? Har det når jeg er i ro også. Det er jo tidlig ennå - jeg kan skjønne det senere i svangerskapet når man har fått stor mage som trykker både her og der, men jeg er bare i uke 13, så det kan jo ikke være årsaken. Det er ikke så veldig ille, men slitsomt nok, så jeg skulle gjerne visst om det var normalt? Har ikke hatt det slik i tidligere svangerskap.

Jeg har ikke hørt om det?
Ville nok ringt lege for å sjekke det ut.

Og Chuma, du er jo i uke 14, hvis tickeren din stemmer? :)
Uke 1 er jo fra 0-6, så når du er 13+4 er det i uke 14. :)

Jeg hadde det mye slik i mine svangerskap. Vet ikke helt hva det kommer av, men jeg er ikke topptrent for å si det veldig pent, så jeg tenkte det hadde noe å si også uten at jeg vet sikkert. :-)

Jeg husker at jeg hadde det sånn, men husker ikke når det begynte.. Fikk forklart at selv om fosteret ikke er så stort, så ble alt trykket litt opp og lungene fikk litt mindre plass. Noen merker en del til det, andre nesten ikke. Men det er mulig det var litt senere i svangerskapet, altså, så jeg ville nok spurt en lege, bare for sikkerhets skyld.

Jeg har ikke merket noe til det selv, men mener å ha hørt at noen merker det allerede ganske tidlig pga at hormonenen påvirker pustesenteret i hjernen, så man puster "dypere" på et vis. Så jeg tror det er normalt. Men siden det er deg, Chuma, så skader det vel ikke å ta en telefon til legen likevel? Bare for å være på den sikre siden?

Jeg hadde noen dager der jeg følte det var kjempetungt å puste, men ikke hver dag. Det var nok litt senere i svangerskapet slik at det var babyen som presset, men tror ikke jeg spurte noen. Husker en dag det føltes veldig ille, da tenkte jeg på å dra til legen, men så ble det bedre igjen heldigvis:) er veldig ubehagelig..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Har hatt det sånn i alle mine tre svangerskap. Det har ikke vært noe galt :) Har bare fått beskjed om at babyen presser ting oppover.

Jeg har hatt det slik i mine tre svangerskap, og ganske tidlig også. Måtte liksom trekke pusten høyt og dypt innimellom.
Mormor hadde det på samme vis, og søsteren hennes forsto at jeg var gravid før jeg fikk sagt det på grunn av pustingen.
Men om du er bekymret syns jeg du skal snakke med lege eller jordmor :-)

Jeg hadde det også sånn. Ble litt bedre om jeg la ei pute bak ryggen når jeg satt i sofan så jeg satt i litt "bue".

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde det og sånn med nummer 3 husker jeg :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har det også sånn, føles ut som jeg bare klarer å puste helt overfladisk. Ganske slitsomt, mannen min har måttet vekke meg flere ganger om natta for han synes jeg puster så fort at han har blitt bekymret. Googlet det når jeg begynte å slite med det og fant ut at det er ganske vanlig, har flere venninner som har slitt med det samme. :)

Jeg også hadde det sånn, fikk beskjed om at man trengte mer oksygen eller ettellerannet fordi man fikk mer blod i kroppen tror jeg. Husker ikke så godt som du kanskje skjønner :schocked028 Men var ikke farlig i alle fall :) Men skader jo uansett ikke å høre med legen :)

Kanskje du har litt lite jern og lav blodprosent?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Kanskje du har litt lite jern og lav blodprosent?

Ja, kan det gi slike symptomer? Jeg går på jerntilskudd fordi jeg fikk påvist jernmangel (det var før svangerskapet), og nå har jeg jo blødd en hel måned, så nå går det kanskje nedover med lageret igjen...

Ja, kan det gi slike symptomer? Jeg går på jerntilskudd fordi jeg fikk påvist jernmangel (det var før svangerskapet), og nå har jeg jo blødd en hel måned, så nå går det kanskje nedover med lageret igjen...
Ja det kan gjøre deg tungpustet på grunn av for lute oksygen i blodet. Sliter med det samme

Typisk at jeg avlyste legetimen jeg skulle hatt i dag. Har egentlig time hver 14.dag for ultralyd, men siden jeg var på UL i forrige uke og fikk konstatert at alt var ok med babyen, ringte jeg og avbestilte dagens time. Tenkte ikke på det, er så opptatt av at babyen skal ha det bra at jeg glemmer å tenke på meg selv! :-)

Kan også være symptom på blodpropp på lungene så hadde absolutt nevnt det til legen. Jeg fikk grundig sjekk når jeg hadde det slik sist svangerskap, men alt var ok:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Typisk at jeg avlyste legetimen jeg skulle hatt i dag. Har egentlig time hver 14.dag for ultralyd, men siden jeg var på UL i forrige uke og fikk konstatert at alt var ok med babyen, ringte jeg og avbestilte dagens time. Tenkte ikke på det, er så opptatt av at babyen skal ha det bra at jeg glemmer å tenke på meg selv! :)
Viktig at du har det bra for at babyen skal ha et bra:) Ring legen og få det sjekket ut. Be dem måle blodprosent og oksygenmetning i blodet. Noen får en subjektiv følelse av åndenød selv om det fysisk sett ikke er en årsak til det. Da er det først og fremst ubehagelig og ikke farlig :) Håper du er flink å ta vare på deg selv også. :)

Back
Topp