Tungpustet

Gullfisk

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Har siden tidlig i svangerskapet kjent at jeg har vært tungpustet etter lite anstrengelse som å gi trapp eller oppoverbakke.
Nå er jeg 22+1 og har merket mer og mer at jeg sliter med pusten bare jeg leser høyt eller prater lenge uten pauser. Føler liksom jeg ikke helt får nok luft.

Hadde en episode i sted hvor jeg lå på sofaen og kjente plutselig at jeg ikke fikk puste skikkelig. Måtte sette meg opp og bare slappe helt av og hente meg inn igjen.
Synes dette er litt skummelt og lurer på om noen andre har det slik?

Skal kontakte lege på tirsdag, men vet ikke om jeg er dramatisk om jeg tar kontakt med legevakten på grunn av dette....

Dette er veldig normalt hos gravide. Kroppen jobber mye, livmor og baby tar opp plass for lungene etc.

Det som kan være greit å sjekke er om du kanskje reagerer på pollen eller liknende i tillegg, da dette kan gi samme symptomer og kanskje forverre følelsen. Men kan betrygge deg med at det ikke er unormalt.

Sjekk det hos lege om du er usikker :) Hilsen sniker

Har det delvis sånn jeg også, blir jo andpusten av ingenting! Jeg har i tillegg astma. Forbereder meg på at det blir verre ettersom magen blir større.

At en er andpusten under graviditet er helt normalt, men taledyspnoe i ro hørtes litt i overkant ut.. Har du hatt det lenge? Eller har det plutselig kommet nå?

At en er andpusten under graviditet er helt normalt, men taledyspnoe i ro hørtes litt i overkant ut.. Har du hatt det lenge? Eller har det plutselig kommet nå?

Har blitt mer og mer av det siste uken.
Hver uke leser jeg høyt til samboeren om utviklingen til babyen og da måtte jeg heve etter pusten bare av å lese høyt.
I går lå jeg bare der og kjente at jeg ikke fikk puste ordentlig... Føler ikke det er så normalt?!

Ringte legevakten i går. De ville jeg skulle komme inn hvis det vedvarte eller jeg kjente smerter i brystet. Jeg følte meg bedre så dro ikke ned i natt, men blir nok ett legebesøk neste uke.

Jeg har vært andpusten helt fra jeg fant ut at jegvar gravid nesten. Nå peser jeg som en hval i oppoverbakker i skogen

Jeg er også blitt mye mer tungpustet/kortpustet. Det er jo helt normalt som de andre sier, men det kan kanskje være greit å sjekke bla hemoglobin om du føler det er en plutselig og kraftig forverring.

Jeg var slik flere beskriver her. Var hos legen og fikk målt hemoglobin, som var lavt. Tar nå jerntabletter og var bedre allerede dagen etter!! :happy:Følte meg som jeg var høygravid før jeg fikk begynt med jern :confused:

Har blitt mer og mer av det siste uken.
Hver uke leser jeg høyt til samboeren om utviklingen til babyen og da måtte jeg heve etter pusten bare av å lese høyt.
I går lå jeg bare der og kjente at jeg ikke fikk puste ordentlig... Føler ikke det er så normalt?!

Ringte legevakten i går. De ville jeg skulle komme inn hvis det vedvarte eller jeg kjente smerter i brystet. Jeg følte meg bedre så dro ikke ned i natt, men blir nok ett legebesøk neste uke.
Jeg ville sjekka det ut hvis jeg var deg. En trenger ikke ha smerter for at det kan være noe. Og jeg tenker generelt, heller en sjekk for mye enn en for lite.

Jeg har det akkurat som deg, kjennes ut som jeg holder på å bli kvalt da jeg ligger/sitter halvveis på riggen.. Puster som en hvalros, får litt småpanikk, men det går som regel over da jeg legger meg på venstre side:wideyed:

Jeg og er veldig tungpust. Har både allergi og mild astma, og det er forverret nå som jeg er gravid. Føler meg som en hval når jeg blir så tungpust bare av å gå opp trappa :p

Ville tatt en blodprøve og sjekket Hb som flere sier:) Hemoglobin kan synke fort når en er gravid, og lav Hb kan være svært ubehagelig, blant annet gi tungt for å puste til og med i hvile.

Ver obs på at om du ligger på ryggen kan tyngden fra magen/barnet klemme på vena cava også, en stor vene inn til hjertet. Mange tåler ikke å ligge på rygg store deler av svangerskapet pga den blir klemt :)

Hadde og det samme. Kom ca 2 uker etter en forkjølelse. Måtte hive etter pusten etter å ha gått opp trapper, og slet med å lese høyt for ungene (måtte ha pustepauser) Å ligge var grusomt. Vurderte legevakta jeg og, men ble bedre i løpet av helga, og så gikk det nesten over. Nå kan jeg lese høyt igjen, og blir bare litt sliten av å gå trapp. Men oppsøk heller lege en gang for mye enn for lite!!! Burde vel gjort det jeg og, men orket ikke å styre med legevakt da det bedret seg.

Er slik hos meg også. Skal ta det opp med legen nå på Torsdag. :) Er veldig slitsomt. Sliter også med å lese tekster høyt, ikke hver dag, men ofte. Aldri hatt før og kom plutselig. Så skal få sjekket det ut :)

Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din!:wideyed: Føler og at jeg kan slite med å få nok oksygen selv i sofa- hvilemodus!
Tok det opp med legen forrige uke, da jeg samtidig føler at jeg tørker ut i området mellom nesa og svelget, som igjen påvirker følelsen av å ikke få puste! Hun henviste meg videre til øre/nese/hals lege, så får vi se hva han sier..
I går da jeg skulle fly hjem fra England, opplevdes det så ille at jeg fikk et mildt panikkanfall på flyet. De hadde ikke rukket å skru på airconditionanlegget, så det kjentes ut som luften var tom for oksygen. Ble sittende og hikste etter luft mens tårene trillet.. Heldigvis var samboeren der og prøvde å roe- og få meg til å fokusere på andre ting til anlegget kom på!
Greit å vite man ikke er alene om følelsen, samtidig som jeg ikke unner andre de samme opplevelsene!o_O

Back
Topp