Hvem har vurdert det irrelevant? Finner mye annen forskning som backer det opp, seneste jeg har lest er fra 2012. Nå er det ikke sånn at jeg ikke mener det er riktig og konkludere med at brystmelk er bede, syns det virker som er rimelig konklusjon, men jeg tror det er veldig liten forskjell og at fordelene lett blir hauset opp. Det er ingen som ser negativt på mødre som lar barna vokse opp i by, selv om dette er forbundet med tilsvarende økt risiko for astma og allergi.
Det her blir et sidespor, men jeg tenker at mange har en tendens til å ta det myndighetene sier som en absolutt sannhet, fremfor å lese tilgjengelig forskning selv og gjøre seg opp et informert valg på bakgrunn av flere uavhengige instanser. Mener selvfølgelig ikke at man skal bli helt paranoide, men at man ikke bør sluke alt rått.
Blir litt som vaginal fødsel og keisersnitt tenker jeg. Norge er veldig frempå med at vaginal fødsel er det beste for mor og barn og man ser omtrent ned på kvinner som ikke ønsker å føde vaginalt. Dette til tross for at begge alternativene er fullgode valg.
Nyere forskning viser at begge deler er veldig trygt i vestlige land, risikoen er tilnærmet lik i størrelse, men forskjellig. Man bør også ha i bakhodet at en av grunnene til at vaginal fødsel er så trygt som det er nettopp skyldes muligheten for hastekeisersnitt (6%) i de tilfellene det blir fare for mor og/eller barns liv og planlagte keisersnitt der det har vært fysisk medisinsk indikasjon - uten dette hadde det tross alt vært en langt høyere dødsrate under vaginal fødsel på mor og/eller barn slik man ser i u-land. I tillegg blir den vesentlig høyere risikoen ved vaginal fødsel når det gjelder varige skader på underlivet blir omtrent ikke snakket om, og ofte totalt utelatt fra studier som sammenligner vaginal fødsel og keisersnitt. Omtrent 3% av kvinner som har født vaginalt er rammet av analinkontinens - det er et betydelig antall, og noen kvinner er komfortable med den risikoen andre er ikke.
Jeg syns selvfølgelig kvinner burde få velge hvordan de ønsker å føde og heldigvis er fødsel (uavhengig av forløsningsmetode) trygt i Norge, men syns det er synd det ikke blir presentert et mer balansert syn på fordeler og risiko forbundet med de forskjellige alternativene.
Den nye rapporten til NICE fra i år er oppdatert og informativ. Tar for seg både risiko knyttet til mor og barn og går gjennom flerfoldige studier.