Tunge tanker

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg hadde en veldig hard fødsel sist som endte med at jeg fikk store skader i underlivet. Slet med smerter ved toalettbesøk, sex og bare det å sitte gjorde vondt i et år etterpå.

Jeg kjenner jeg allerede nå ligger våken om natten og gruer meg til fødsel. Noen som vet om hva mulighetene er for planlagt keisersnitt?

I tillegg ble jeg konisert for 3 mnd siden, så går og tenker mye på hva dette vil ha å si for svangerskapet.

Andre som sliter med liknende tanker, eller er alle bare overlykkelige?

Huff, så slitsomt å tenke sånn. Jeg vet om flere som har fått planlagt keisersnitt pga trøbbel etter første fødsel, men vet lite om hva som skal til for å få det.

Jeg hadde en rimelig grei fødsel sist, så den gruer jeg meg ikke til. Men er ikke det spor lykkelig enda, alt for nervøs for ting som kan gå galt. Roer meg i hvert fall ikke før jeg har fått sett et bankende hjerte på UL, og helst har passert uke 12.

Jeg har lignende tanker. Hadde en skummel og litt hard fødsel selv. Høres ikke ut som den var i nærheten av like ille som din, men uansett så gruer jeg meg veldig. Største frykten er å føde i bilen, tror ikke jeg rekker sykehuset hvis den er noe raskere enn sist. Vurderer hjemmefødsel.

vet om de som har fått keisersnitt pga fødselsangst, selvom de ikke har født før også. Med dine erfaringer vil jeg tro at det ikke er noe problem å få planlagt keisersnitt.

Så trist:( en av mine beste venninner ble også veldig ødelagt etter første fødsel. Hun pratet med fastlege når hun ble gravid med nr.2 og han henviste videre til sykehuset for samtale med jm og vurdering om ks. De var absolutt enige om at hun skulle ha ks, hun hadde en my bedre opplevelse med ks:) ta en tur til legen din og fortell om bekymringene dine.

Jeg fikk keisersnitt pga fødselsangst med nr 1, så vil ikke tro det er noe problem får deg å få det! :) be om henvisning til sykehuset så må du nok gjennom en samtale og får det innvilget når du forteller om første fødsel og plagene etter denne! :)

http://www.babyverden.no/Fodsel/Fodselshistorier/Vaginal/Toff-kvinne-i-toff-fodsel/

Fødselhistorien min ble publisert her på babyverden for noen år siden, hvis noen vil lese. Derfor jeg sliter med angst for neste fødsel nå ( ikke les hvis du er førstegangsfødende og gruer til fødsel)
Det hørtes forferdelig ut. Da ble fødselen min en "flott" opplevelse i forhold. Men jeg måtte også syes en god del og hadde smerter mange uker etterpå. Jeg har faktisk tenkt å spørre om muligheten for ks selv..

Vil jo forresten absolutt tro at du er egnet til ks! Ta kontakt med lege/jordmor og snakk med dem :)

Første fødsel var en drøm. Tok tre timer fra de tok vannet til hun var ute. De satt meg i gang med ta vannet på grunn av svangerskapsforgiftning.

Nå derimot, så ligger jeg våken å gruer meg til bla fødsel for jeg tror aldri i verden at jeg får en så fin fødsel igjen :(

Jeg hadde en dødfødsel for nesten 2 år siden. Så fødsel for meg er og ekstremt vanskelig. Snakk med legene på sykehuset å se hvilke muligheter du har:) Jeg er så heldig å ha veldig fod kontakt med overlegen på fødeavdelinga så dette skal gå bra:):):) Håper du får den hjelpen du trenger:)

Oj, for en forferdelig opplevelse :( Dette burde jo være en tilstrekkelig grunn til å få ks spør du meg. Sender en klem jeg :)

du har nok de beste grunnene for å få planlagt keisersnitt,ellers burde ingen få det:) lykke til :)

Min fødselshostorie er ikke helt ulik din, og jeg får KS nå. Jeg bestemte meg tidlig for å være veldig tydelig. Tenkte at det er mitt liv dette gjelder, for helsevesenet er jeg bare "et navn på et papir" Så mitt råd til deg er å kontakte fastlege, få henvisning til samtale på sykehuset, vær tydelig på hva du vil og hvorfor du vil samtidig som du legger fram alle plagene forrige fødsel medførte.

Stakkars deg :-( Føler veldig med deg. Fælt med slike fødselsopplevelser. Jeg har også fødselsangst etter min ene fødsel, som faktisk ikke var så ulik din. Ifølge jordmor lå egentlig alt til rette for en grei fødsel, hodet langt nede osv, men problemet viste seg etterhvert og være at barnet skrudde feil vei på vei ut og kom med ansiktet opp. Da satt hodet bom fast. Før dette hadde jeg hatt rier så tette som hagl fra første rien begynte. Jeg spydde som en gris og ropte etter epidural. Men etter epidural (som jeg måtte vente 3-4 timer på) stoppet riene og endte opp med sugekopp, måtte klippes. Og i tillegg revnet jeg nesten helt, men heldigvis bare nesten. Mistet 1,5 liter blod, og etter hun var ute holdt jeg på å besvime og hadde faretruende lavt blodtrykk. De sydde i over en time og da jeg senere spurte hvor mange sting var visst det umulig å si. Greide ikke sitte eller gå og stå de første 2 ukene.
Slet også med inkontinens både foran og bak. Greide ikke å ha sex før det var gått ca ett år. Og likevel sa jordmor på etter-samtale at jeg ikke måtte tro det var noen automatikk i at jeg fikk KS neste gang . For jeg hadde " bare litt uflaks". :-o Nei, her skal det bli samtale om KS ja!
Tror at du har gode argumenter for å få spesiell oppfølging på hva du ønsker / ikke ønsker etter å ha vært i gjennom det du har iallefall. Håper det er en forståelsesfull jordmor å få snakket med der du bor.

Last edited:
Jeg hadde en veldig hard fødsel sist som endte med at jeg fikk store skader i underlivet. Slet med smerter ved toalettbesøk, sex og bare det å sitte gjorde vondt i et år etterpå.

Jeg kjenner jeg allerede nå ligger våken om natten og gruer meg til fødsel. Noen som vet om hva mulighetene er for planlagt keisersnitt?

I tillegg ble jeg konisert for 3 mnd siden, så går og tenker mye på hva dette vil ha å si for svangerskapet.

Andre som sliter med liknende tanker, eller er alle bare overlykkelige?
be om planlagt keisersnitt! Du har mer enn god nok grunn til å få det! :)

Jeg skal til jordmor for å snakke om fødselen. Jeg hadde styrtfødsel på 15 minutter fra 1 cm til han var ute. Hadde vi ikke vært på sykehuset den dagen, så hadde ikke gutten vår overlevd. Så jeg sliter mye med tanker rundt dette. Jeg har også blitt konisert. Jef får fra uke 25 tett oppfølging med sjekk av livmorhalsen. Gi beskjed til legen din, og be om henvising til gyn for å sjekke dette. Da avtaler du videre oppfølging i svangerskapet med han/henne.

Jeg skal til jordmor for å snakke om fødselen. Jeg hadde styrtfødsel på 15 minutter fra 1 cm til han var ute. Hadde vi ikke vært på sykehuset den dagen, så hadde ikke gutten vår overlevd. Så jeg sliter mye med tanker rundt dette. Jeg har også blitt konisert. Jef får fra uke 25 tett oppfølging med sjekk av livmorhalsen. Gi beskjed til legen din, og be om henvising til gyn for å sjekke dette. Da avtaler du videre oppfølging i svangerskapet med han/henne.
Å herregud!! :o godt det gikk bra <3

Back
Topp