Tunge løft

Millan

Glad i forumet
Junibarna 2015
Da jeg hospiterte på føden for en måneds tid tilbake spurte jeg en jordmor der om tunge løft. Hun sa det ikke var noe problem, siden jeg var vant til det i yrket mitt.
Men jeg vil si det er ikke så ofte vi løfter skikkelig tungt, så vil ikke si jeg er så vant til det?

I dag hadde vi en ekstremt stor dame som vi måtte flytte på et backboard ut til bilen. Vi var tre stykker som bar samtidig, hvorav de to andre var sterke menn. Men det var kjempe tungt. Jeg brukte hele kroppen og ble kjempe svett (måtte bære opp en trapp og ned en trapp i tillegg).
Og etterpå og litt enda, kjente jeg det tok skikkelig i korsrygg/bekken og merket også at livmora hadde anstrengt seg.

Dette liker jeg jo seff veldig dårlig og blir jo stresset og redd. Og jeg vet jo ikke hvor mange tunge løft til jeg får på resten av vakta.

Målet mitt er å jobbe frem til januar når jeg er en 18uker på vei. Men ble nå veldig usikker.

Hva har dere hørt om tunge løft?

Og nå så jeg at jeg posta i mai og ikke juni :P men med termin 3.juni er jeg ikke så langt unna ^^

Tunge løft er "farlig" i svangerskapet fordi leddene er mer bevegelige ift hverandre, og at du derfor lettere kan dra på deg vondter kroppen kanskje klarte å unngå før :) Jeg jobber også med fysisk tungt arbeid til vanlig, men jordmor i bed.helsetj. mente alikevell at jeg skulle ta hensyn og unngå tungt arbeid så godt jeg kunne :) Men det er ikke farlig ift fosteret.. Var det jeg fikk høre :)

Tunge løft er "farlig" i svangerskapet fordi leddene er mer bevegelige ift hverandre, og at du derfor lettere kan dra på deg vondter kroppen kanskje klarte å unngå før :) Jeg jobber også med fysisk tungt arbeid til vanlig, men jordmor i bed.helsetj. mente alikevell at jeg skulle ta hensyn og unngå tungt arbeid så godt jeg kunne :) Men det er ikke farlig ift fosteret.. Var det jeg fikk høre :)

Ok godt det ikke er farlig for fosteret. Er jo det jeg er mest redd for.
Slet veldig med bekkenet med minstemann og det var det jeg kjente nå tror jeg. At bekkenet ikke tålte å bære så tungt :/ å unngå det i min jobb er vanskelig. Vet aldri hva vi kommer til.

Jeg har det også sånn i min jobb, til en viss grad.. Jeg får 50% svangerskapspenger og jobber 50%. Sv.sk.pengene kan jordmor eller fastlege søke om til deg, på det grunnlag at jobben din ikke lar seg tilpasses svangerskapet og at du derfor må tas ut av arbeid.. Enten gradert eller fult.. Dere har sikkert en bedriftshelsetjeneste? Den jordmorens kan hjelpe deg med nettopp dette - hun er vant til å finne løsninger i din type yrke.. Veldig lurt, så man ikke bruker opp sykepengepotten på noe man egentlig kan få stønad for..

Hadde ikke turt å gjort det igjen om jeg var deg! Du skader ikke babyen men deg selv. Jeg har slitt virkelig mye med bekkenet etter slikt og sliter fortsatt. Har vært og fått forskjellige behandlinger men til ingen nytte. Klarer ikke gå lenge, ikke stå lenge, ikke sitte mye, og det irriterer vettet av meg for jeg får jo nesten aldri brukt kroppen når jeg vil aktivisere for eks barna eller være med på ting:( så pass på..

Kontrollerte løft er helt ufarlig så lenge buktrykket ikke blir for høyt. Du bør med andre ord ikke løfte så tungt at du må holde pusten for å klare det. Hvis løftet ikke er kontrollert, noe det ofte ikke er når du må bære noe tungt over en distanse, kan du risikere å tøye leddene. Dette kan ses på som en belastningsskade, Og det er lite sannsynlig at du får løftet på deg en langvarig plage etter noen få løft. Når det er sagt, så bør arbeidsgiver absolutt tilrettelegge slik at du slipper unna de tyngste løftene. Du skal holde ut jobben din i mange år etter graviditeten, og det er lite gunstig for alle parter om du sliter ut kroppen fordi du vil være en pliktoppfyllende arbeidstaker i graviditeten.

Takk for gode svar. Er ikke mulighet for tilrettelegging i yrket mitt. Enten kan du jobbe eller ikke (jobber i ambulansen). Jeg hadde som sagt håpet å jobbe en god måned til. Men fikk meg en liten støkk i kveld. Får prate med sjefen til uka og se om vi finner ut av noe :)

Takk for gode svar. Er ikke mulighet for tilrettelegging i yrket mitt. Enten kan du jobbe eller ikke (jobber i ambulansen). Jeg hadde som sagt håpet å jobbe en god måned til. Men fikk meg en liten støkk i kveld. Får prate med sjefen til uka og se om vi finner ut av noe :)

Jeg skrev om sv.skapspenger høyere opp her.. Min jordmor skal søke om det til meg (sier at jeg får), men fikk da høre idag at man ikke får feriepenger for mer enn 12 uker.. Så hvis det blir alternativet for deg, undersøk det :)

Back
Topp