Tunge løft

sjukesøster

Forumet er livet
Heisann
Jobber som sjukepleiar på ein sjukeheim der det er mange tunge løft i løpet av en arb. dag. Er det nokon som veit om det er tidlig eller seint i sv.skapet en bør unngå det? emoticon har føltes som kynnera etter nokre veldig tunge løft.

Jeg har lest og hørt at man skal være forsiktig med tunge løft.

I helsefolder for gravide står det at du kan løfte. Når du løfter skal du bøye i kne og hofteledd og holde det du løfter rett foran deg og tett inntil kroppen, slik at belastningen blir minst mulig. Ikke løft altfor tunge ting når du er gravid.

Det viktigste er sikkert å kjenne kroppen sin og sine egne begrensinger. Slik jeg forstår det kan en som er vandt til tunge løft daglig også løfte tyngre ting under graviditeten enn en som ikke er vandt til det :)

gravide skal unngå tunge løft gjennom hele svangerskapet og arbeidsgiver er pålagt å legge til rette i forhold til dette. Snakk med sjefen din.

Jeg mistet forrige gang etter å ha løftet tungt!  Jeg vet jo ikke sikkert om det var derfor det skjedde, men det begynte dagen etter jeg hadde løftet!

Løfta frå en 20- 40kg per løft daglig. Gjeld det heile sv.skapet det er farlig? får meg ei sjukmld. til eg er 12 veker å kan fortelle det til dei på jobben, for det er ikkje verdt å miste pga jobben.

3xS skrev:
gravide skal unngå tunge løft gjennom hele svangerskapet og arbeidsgiver er pålagt å legge til rette i forhold til dette. Snakk med sjefen din.

Signerer det 3xS skrev :)

Har lest et sted at man ikke kan løfte på seg en abort, men man kan løfte på seg bekken plager. Jeg ville ha fortalt arbeidsgiver om graviditeten og fått tilrettelagte arbeidsoppgaver :) er selv sykepleier i hjemmetjenesten og har fått tilrettelagt slik at eg kun nå gjør enkle oppgaver, som feks blodsukkertaking, med.legging og sårstell :)

Snakk med sjefen din om tilrettelegging!

Du kan gjøre som du pleier sa legen min til meg sist. Unngå de aller verste løftene og si det til sjefen din så vedkommende kan tilrettelegge for deg! De har taushetsplikt og er pliktig til å tilrettelegge. 

Back
Topp