tunge løft...

Sommernurk

Forelsket i forumet
Noen av dere jenter som har jobb som innebærer tunge løft? syns det er utrolig stressende altså...fasan[:'(]

Jeg har hatt nattevakt og seinest i morges måtte jeg løfte opp en mann på ca 90kg som hadde fått et illebefinnende... Kjente ca 30 min etterpå at det stakk i magen, ikke sånn lyskemurring som jeg har hatt siden uke 3, men annerledes....

...så dro jeg hjem, og så til min store skrekk at jeg blødde litt [:(][:(]
var ikke friskt blod, mere brunt...har tråkla nettet opp og ned idag for å finne svar på om det er farlig, men alt er så individuelt...

Hadde veldig lyst å dra til legevakta, men skal uansett til fastlege for 1 svangerskapskontroll i morra så får høre med hu.... har hatt sånn brun spotting utover kvelden og...snufs..

Andre som har opplevd/opplever dette??

har desverr ikk opplevd det samme, men dytter litt for deg i håp om at andre har bedre svar[:)]

Så lenge det er brunt er det nok ikke farlig[:)] Hvis det er noen trøst[:)] Jeg var plaget mye med slike blødninger i mitt første svangerskap. Men skjønner veldig godt at du er bekymret og vil ta det opp med legen din. Du får forklare din bekymring så blir du nok henvist til ultralyd for å se at alt står bra til med gullet ditt[:)] Og så får legen da ta en vurdering om det er så lurt og utsette deg for slike løft og stressfaktorer[:)]

Lykke til i morgen og oppdater oss[:)]

Hjertligen takk for trøstende svar[:D] og tydeligvis selvopplevd svar...det lover bra! Trodde ikke j skulle bli så bekymra for ting og uroe meg, men jaggu.... [:D]
Thanx!

Håper det er helt ufarlig[:)]

Jeg ville nok snakket med legen i forhold til sykemelding evt tilrettelegging fra arb.giver, men da må du jo fortelle at du er gravid da[;)]

Synes løft på 90 kg er litt i drøyeste laget..

Lykke til i morra[:)]

ORIGINAL: SkattIMagenSnart

Håper det er helt ufarlig[:)]

Jeg ville nok snakket med legen i forhold til sykemelding evt tilrettelegging fra arb.giver, men da må du jo fortelle at du er gravid da[;)]

Synes løft på 90 kg er litt i drøyeste laget..

Lykke til i morra[:)]

Kan vær greit med tilrettellagt kanskje ja, hvis du har mye tunge løft.[:)]

Må for øvrig legge til at det er imponerende at du klarer å løfte en mann på rundt 90 kg i utgangspunktet! Når man har t illebefinnende vil jeg tro man ikke er noe særlig medgjørlig i utgangspunktet![;)]

Håper det ikke er noe galt, lykke til i morgen!! [:)]
Jobber i hjemmesykepleien selv, men vi har ikke spes tunge løft, og når vi har tunge brukere bruker vi hjelpemidler, er to sammen o.l. Har fortalt begge sjefene mine at jeg er gravid, sånn at det kan tas hensyn til i arbeidsfordelingen, syns det er greit at de vet [:)]

ORIGINAL: vinternurk

Hjertligen takk for trøstende svar[:D] og tydeligvis selvopplevd svar...det lover bra! Trodde ikke j skulle bli så bekymra for ting og uroe meg, men jaggu.... [:D]
Thanx!

Bare hyggelig[:)] Det er bare sånn å gå gravid[:)] Vi kommer til å bekymre oss for alt[:D] Men som sagt så opplevde jeg dette av og på i 9 måneder og var skikkelig frustrert. Var sykemeldt og var mye på legevakten, føden osv osv[8D] Men der var ikke noe galt[:)][:)][:)] Så det kan bare være en rift eller noe som har forårsaket det når du har løftet[:)] Men bare klag deg i morgen slik at du får komme deg til ultralyd[:)] For da klarer du å slappe av etterpå[:)]

haha ja supert[:D] målet mitt er å gå ut den legedøra med henvisning til ultralyd, ferdig diskutert[;)]

men ja...har sagt det til sjefen min men jobber i ambulansen og der finnes det ikke tilrettelagt arbeid... og er man på bil så må man bare trå til...ikke alltid tid til å bruke hjelpemidler og få hjelp fra flere...så d er faktisk ganske så stress.. og ja tone86...det er som en 90kgs potetsekk[;)]..men vi var to da[:)]

tusn takk for gode svar!!

Sleep tight, og fine dagen imorra til dere alle!!

haha ja supert[:D] målet mitt er å gå ut den legedøra med henvisning til ultralyd, ferdig diskutert[;)]

men ja...har sagt det til sjefen min men jobber i ambulansen og der finnes det ikke tilrettelagt arbeid... og er man på bil så må man bare trå til...ikke alltid tid til å bruke hjelpemidler og få hjelp fra flere...så d er faktisk ganske så stress.. og ja tone86...det er som en 90kgs potetsekk[;)]..men vi var to da[:)]

tusn takk for gode svar!!

Sleep tight, og fine dagen imorra til dere alle!!

Oi, da ville jeg faktisk diskutert med legen, dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge kan jo rett og slett sykemelding være det eneste riktige! Høres ikke helt ideelt ut å jobbe sånn! [&o]

Uff, forstår du er bekymret..[&:] Men håper bare det er en uskyldig blødning som ikke har noe med løftet å gjøre! [:)] Kjenner til problemstillingen, er sykepleier og jobber med mange tunge løft pr. dag...[:-] Ikke ideelt å være gravid nei.. Vet det blir tatt hensyn til når jeg forteller om graviditeten, men enn så lenge må jeg bare prøve å sette meg opp på de "letteste" pasientene eller være gruppeleder.. Det er mange som har vært gravide på min arbeidsplass før meg, og det har gått bra [:)] Så baibissen toler nok mye av den slags aktivitet også heldigvis [:)] Lykke til og håper alt ordner seg!! [:)] Ett alternativ er å snakke med sjefen om det, og evt få ting tilrettelagt om det går?

ORIGINAL: mariak

Oi, da ville jeg faktisk diskutert med legen, dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge kan jo rett og slett sykemelding være det eneste riktige! Høres ikke helt ideelt ut å jobbe sånn! [&o]

jepsi..regelen på arb.plassen er at alle gravide automatisk blir tatt ut i sykmelding fra uke 16 fordi da vil ikke arb.giver ta ansvaret lengre..
Men så tenker jeg at det kan jo skje ganske så mye før den tid som er uheldig..men så vil jeg ikke være dramaqueen og overreagere heller.. får ta en peptalk med legen imorra[;)]

jeg fant ut at det var best om jobben fikk vite at jeg hadde blitt gravid rett og slett fordi at jeg har vært en del kvalm.
også var det greit å bare gi beskjed at jeg ikke kom inn ene dagen pga svangerskapskvalmen gikk over styr..
noe den har vært disse siste tre dagene...

Sienna3: kan tenke meg d sikkert ikke alltid er like lett for deg heller å "komme seg unna" de tunge løftene... hele tida si sorry, jeg er gravid, noen andre må ta det. Men hvis flere på jobben din har vært gravid før deg så er vel dem fleste positivt innstilt på å avlaste for enkelte innimellom[:)]

Jobber du nattskift forresten? tenker du isåfall fortsette med d?

ORIGINAL: mariak

jepsi..regelen på arb.plassen er at alle gravide automatisk blir tatt ut i sykmelding fra uke 16 fordi da vil ikke arb.giver ta ansvaret lengre..
Men så tenker jeg at det kan jo skje ganske så mye før den tid som er uheldig..men så vil jeg ikke være dramaqueen og overreagere heller.. får ta en peptalk med legen imorra[;)]

Håper det ordner seg for deg!!! [:)] Dersom arb.giver tar ansvar FRAM TIL uke 16 er de vel pliktige til å tilrettelegge?

dersom arb. giver tar annsvar fram til uke 16 så ja...
då er de pliktig å tilrettelegge..

arb. giver er pliktig å tilrettelegge arbeidet uansett. sykemeldt eller ikke...

oki...takk for info:) kan ikke alt det der enda j...;)

Sienna3: kan tenke meg d sikkert ikke alltid er like lett for deg heller å "komme seg unna" de tunge løftene... hele tida si sorry, jeg er gravid, noen andre må ta det. Men hvis flere på jobben din har vært gravid før deg så er vel dem fleste positivt innstilt på å avlaste for enkelte innimellom[:)]

Ja det er ikke alltid så enkelt med travle dager og lite folk på... så det blir nok utfordrende selv når de får vite at jeg er gravid..
Jobber nattevakter også ja, men vet jeg slipper unna det resten av sv.skapet når jeg sier i fra! [:)] Vet det ikke er sånn alle steder, men hos oss er det slik [:D] Har heldigvis bare hatt 1.nattevaktshelg på turnussen siden jeg fann ut jeg var gravid (og den var pytooon...var så trøtt atte..), og skulle egentlig ha 2 netter neste uke (men har da ferie). Så da slipper jeg røpe meg før jeg er 12 uker [;)] Har du døgnvakt eller hvordan fungerer det?

oki...takk for info:) kan ikke alt det der enda j...;)

leste over at du jobber på amb. hva med å heller være inne på AMK då?
eller synes din sjef at det bare er tullete..?

ORIGINAL: Sienna3

Ja det er ikke alltid så enkelt med travle dager og lite folk på... så det blir nok utfordrende selv når de får vite at jeg er gravid..
Jobber nattevakter også ja, men vet jeg slipper unna det resten av sv.skapet når jeg sier i fra! [:)] Vet det ikke er sånn alle steder, men hos oss er det slik [:D] Har heldigvis bare hatt 1.nattevaktshelg på turnussen siden jeg fann ut jeg var gravid (og den var pytooon...var så trøtt atte..), og skulle egentlig ha 2 netter neste uke (men har da ferie). Så da slipper jeg røpe meg før jeg er 12 uker [;)] Har du døgnvakt eller hvordan fungerer det?

jeg har tredelt turnus jeg også...så spørs om d er greit å kvitte seg med nettene uansett. Jobba no netter siste ukene og d er dødstungt! Øya detter jo igjen kl 23 om kvelden...[&:]

Har jobba som spl på shus selv og husker de som var gravid der syns d var litt pes å alltid få tilrettelagt jobbdagen, og følte de ble litt til belastning..men slik er det nå en gang[:)] vært kjekt å fått gått utenpå da...bare tatt forefallende og medisiner og bakt litt og slikt;)
nej, nå må jeg legge meg...er sulten IGJEN og har spist ut huset, haha[:D]

Back
Topp