TUL

Brevdua

Elsker forumet
September To Remember 2022
Trenger råd fra kloke damer.

Etter flere SA/kjemiske var planen at jeg skulle inn til videre utredning på Ullevål. Har nå fått time fredag 4.02 (ventet i ca 4 mnd). På det tidspunktet vil jeg være 7+3/7+5. Hvis graviditeten holder må timen avlyses da undersøkelsen går ut på at de skal inn i livmoren.

Fastlegekontoret mitt har en privatpraktiserende gynekolog. Hun tilbyr innvendig ultralyd. Har bestilt time hos henne den 28.01. Da er jeg 6+3/6+5.

Men så følges jeg også tett opp av en annen gynekolog som er spesialisert på habituell abort. Sekretæren på dette legekontoret mener at jeg kan komme inn til TUL 03.02. Da vil jeg være 7+2/7+4. Altså, dette blir dagen før timeavtalen på Ullevål. Sekretæren mener at det ikke er noe vits å komme tidligere, for da ser man ikke så mye. Denne timen passer utrolig dårlig mtp min jobbkalender. I tillegg holder denne gynekologen til på Jessheim. Et godt stykke fra jobb/hjem.

Planen min var å gjennomføre TUL hos gynekologen på fastlegekontoret den 28.01. Hvis det skulle være noe galt med fosteret, var målet mitt å opprettholde avtalen på Ullevål.
Det blir kostbart om jeg skal opprettholde begge TUL-timene. Spesielt siden det kun er 1 uke i mellom.

Spm til dere er: er det for tidlig med TUL 6+3/6+5? Hvis ikke det er for tidlig er neste steg å flytte den ene timen (Jessheim) til midten av februar.

På forhånd takk❤️

Jeg var hos min veldig erfarne gynekolog ifm noe annet da jeg var rundt fire uker på vei. Hun tilbød meg en time for å sjekke hjerteaktivitet mv., og fikk tilbud om time den dagen jeg etter menstermin er 6+4. Jeg har inntrykk av at så lenge man har ganske god kontroll på hvor langt man er på vei, så er uke 6 helt fint for å se hjerteaktivitet, men man ser jo ikke så mye mer.

Jeg var hos min veldig erfarne gynekolog ifm noe annet da jeg var rundt fire uker på vei. Hun tilbød meg en time for å sjekke hjerteaktivitet mv., og fikk tilbud om time den dagen jeg etter menstermin er 6+4. Jeg har inntrykk av at så lenge man har ganske god kontroll på hvor langt man er på vei, så er uke 6 helt fint for å se hjerteaktivitet, men man ser jo ikke så mye mer.

Takk for svar. :HeartredDet er det jeg ønsker å vite før jeg evt avbestiller timen på Ullevål, at det er aktivitet der inne. Syns det var rart at sekretæren var på påståelig. Har tidligere lest her inne om andre som har gjennomført TUL rundt da.

Takk for svar. :HeartredDet er det jeg ønsker å vite før jeg evt avbestiller timen på Ullevål, at det er aktivitet der inne. Syns det var rart at sekretæren var på påståelig. Har tidligere lest her inne om andre som har gjennomført TUL rundt da.
Det er jo en fare for å ikke se nok dersom man er kortere på vei enn antatt, kanskje det hun tenkte på?

Her seie dei at dei kan se noe i fra uke 6 men anbefaler å vente til uke 8 i tilfelle en er kortere på vei enn en tror. Eg har bestilt time når eg e 7+6 og håper dei kan se noe då

Jeg har time til fastsettelse av graviditet på Torsdag - da er jeg 6+2 - som da visstnok er tidspunktet hvor man kan bekrefte slikt i følge min gynekologispesialist. Men om jeg skulle gjort det ut av egen lomme for å være sikker på å se hjerteslag ville jeg eventuelt ventet til 7+0 for å være helt sikker. På den andre siden kan det bestandig gå galt, jeg så hjertebank og et sunt embryo/foster 2 ganger før MA ble bekreftet på UL uke 13. Så det ene utelukker ikke det andre, på en måte.

Det er jo en fare for å ikke se nok dersom man er kortere på vei enn antatt, kanskje det hun tenkte på?

Ja, det er en fare for at jeg er kortere enn antatt - til tross for at jeg har tempet og testet etter EL:shy:

Jeg har time til fastsettelse av graviditet på Torsdag - da er jeg 6+2 - som da visstnok er tidspunktet hvor man kan bekrefte slikt i følge min gynekologispesialist. Men om jeg skulle gjort det ut av egen lomme for å være sikker på å se hjerteslag ville jeg eventuelt ventet til 7+0 for å være helt sikker. På den andre siden kan det bestandig gå galt, jeg så hjertebank og et sunt embryo/foster 2 ganger før MA ble bekreftet på UL uke 13. Så det ene utelukker ikke det andre, på en måte.

Det er sant. :oops:En er aldri garantert for noe. Jeg tenkte mer på om det skulle gå galt før den 04.02, så hadde jeg fortsatt utredningstimen på Ullevål. Da slapp jeg evt å vente flere nye og lange måneder.

Har lest et sted at en kan se hjertet banke et sted mellom uke 5-6. Tenker uansett at det er uaktuelt med to TUL-timer etter hverandre.

Ja, det er en fare for at jeg er kortere enn antatt - til tross for at jeg har tempet og testet etter EL:shy:

Det er sant. :oops:En er aldri garantert for noe. Jeg tenkte mer på om det skulle gå galt før den 04.02, så hadde jeg fortsatt utredningstimen på Ullevål. Da slapp jeg evt å vente flere nye og lange måneder.

Har lest et sted at en kan se hjertet banke et sted mellom uke 5-6. Tenker uansett at det er uaktuelt med to TUL-timer etter hverandre.
Var på TUL i første svangerskap uke 6+1 (pga. engangstilfelle av blødning) og fikk da se hjerte slå. Er nok sikkert veldig individuelt og man kan jo være lengre/kortere enn antatt, men tror ukene stemte for min del :)

Back
Topp