TUL

Jeg skal på min tredje tul til fredag. Jeg har en fantastisk gyn som følger meg opp etter sa og ma. Han sier at det er bedre for barnet at jeg er rolig, så derfor vil han heller ta noen ekstra kontroller.

Var på tidlig ultralyd i uke 9 med henvisning fra legen pga tvillingsvangerskap og prematur fødsel forrige gang. Skal på ny TUL 19. mai pga prematur fødsel, da er jeg 16 uker. Forrige svangerskap var jeg også på tidlig ultralyd med henvisning fra lege. Da i uke 7, og fikk henvisning fordi jeg følte at noe ikke stemte. Viste seg jo å være to, så hadde jo "rett" sånn sett

Jeg er i mitt tredje svangerskap og har aldri vært på TUL. Bare lurer, ser flere skriver at dere vil se at alt er bra med baby, er det om det er liv der eller for å se etter sykdommer/kromosomfeil?

Jeg er i mitt tredje svangerskap og har aldri vært på TUL. Bare lurer, ser flere skriver at dere vil se at alt er bra med baby, er det om det er liv der eller for å se etter sykdommer/kromosomfeil?

Jeg var i dag for å bekrefte liv før jeg søker om svangerskapspenger til tirsdag :D
Kommer ikke til å ta flere ul nå før oul :)

Jeg var på ultralyd nå på tirsdag 13+3/13+4 rett og slett for å bekrefte liv :) Er gravid for første gang og var veldig nervøs for at det ikke skulle være noe der inne eller at hjertet ikke skulle banke! Så nå kan jeg puste rolig og tenke at dette går bra <3

For min del er det i hovedgrunn for å se at det er liv der. Er jo også selvfølgelig greit at de ser at fosteret er friskt også. Noen sykdommer/syndromer kan jo ikke fosteret overleve med, og da tenker jeg det er bedre å få vite det i uke 11-12 enn i uke 18-19 på den ordinære ultralyden. Men det er nå bare min mening :)

Jeg deltar i et forskningsprosjekt, så i starten får jeg se hver 3 uke.
Er veldig betryggende for meg som har angst og har vært gjennom en spontanabort for ikke så lenge siden.
Så den for første gang i uke 7 og i uke 11. I uke 7 så vi et lite hjerte som banket, og de trodde at den kanskje var yngre enn antatt.
Men ved uke 11 var den kommet dit den skulle og den var bare litt treig i starten. Den sprelte rundt som en frosk. Så den gikk fra å bli kalt larven til frosken. :)

Jeg deltar i et forskningsprosjekt, så i starten får jeg se hver 3 uke.
Er veldig betryggende for meg som har angst og har vært gjennom en spontanabort for ikke så lenge siden.
Så den for første gang i uke 7 og i uke 11. I uke 7 så vi et lite hjerte som banket, og de trodde at den kanskje var yngre enn antatt.
Men ved uke 11 var den kommet dit den skulle og den var bare litt treig i starten. Den sprelte rundt som en frosk. Så den gikk fra å bli kalt larven til frosken. :)
I uke 6 var "fisken" min også antatt å være sen (ca. en uke), nå skal jeg på ny TUL i neste uke (12+0) og håper å høre det samme som deg, at den var treg i starten og nå har tatt seg opp:) hihi. Grugleder meg!

Vært på ultralyd idag, er 12+5, pga økt risiko for blodpropp. Dette blir den eneste før OUL i uke 19. Er førstegangs så var veldig betryggende å få se at alt var i orden med den lille.

For å se at hjertet slår fint og jevnt. De sjekker at barnets hjerne har to halvdeler, at ryggraden er rett og mistanke om kromosomfeil. En ting er at jeg ønsker å kunne ta et bevisst valg om noe skulle være veldig galt, noe annet er at det er en del medisinske tilstander de kan oppdage ved TUL som ved at de finner det ut så tidlig kan redde barn som ellers ville hatt stor sjanse for død/sykdom. feks tvillinger som deler morkake eller barn som har tarmene på utsiden av magen og sikkert flere andre ting. Det avdekker jo også flerlingesvangersksp, noe iallfall jeg setter pris på å vite før jeg er halvveis i svangerskapet.

skal ha 9 mai (11+0) pga sjekke at alt er i orden, og muligens se om barnet kan ha genfeil. Håper selvsagt at barnet er friskt.

Back
Topp