TUL og for stor nakkefold

I påvente av at noen med egen erfaring svarer, kan jeg nevne at en venninne av meg var på OUL for to uker siden, og fikk påvist stor nakkefold på sin baby. Ho tok da fostervannsprøve for å se om det var kromosomavvik. Ho fikk svar på prøven 7 dager seinere, og alt viste seg å være normalt og i skjønneste orden. Men dette er alt jeg veit, så kan dessverre ikke gi deg mer utfyllende info.
 
I påvente av at noen med egen erfaring svarer, kan jeg nevne at en venninne av meg var på OUL for to uker siden, og fikk påvist stor nakkefold på sin baby. Ho tok da fostervannsprøve for å se om det var kromosomavvik. Ho fikk svar på prøven 7 dager seinere, og alt viste seg å være normalt og i skjønneste orden. Men dette er alt jeg veit, så kan dessverre ikke gi deg mer utfyllende info.

Takk for svar.
Nakkefolden her var over grenseverdien, og krevde videre utredning. Heldigvis fikk beskjed om at det generelt såg fint ut, så vi burde ikke miste nattesøvnen mens vi ventet på resultater av duotesten...
 
Vi opplevde det. Tok KUB/duo test som kom tilbake bra. (Tester for trisomi 13,18 og 21).
Det viste seg senere i svangerskapet at hun hadde 3 hull i hjertet og feil på kromosom 7. (Dette ville jo blitt oppdaget ved en fostervannsprøve/morkakeprøve) altså kromosonfeilen. Hjertefeilen ble oppdaget på ultralyd.

Her ble det værst tenkelig utfall da lille Thea døde i magen min i uke 36+5. Av akutt oksygenmangel. Vil aldri få svar på om det var morkake, navlesnor eller sykdommen hennes som var «skyldig».

Så her indikerte en forstørret nakkefold kromosomfeil og hull i hjertet. Dog så trenger det ikke bety noe heller. Mange med stor nakkefold som får helt friske barn.
 
Back
Topp