Tul en gang til?

Moooka

Andre møte med forumet
Hei! :)
Jeg tok tul (privat) i uke 11, og alt så tilsynelatende bra ut. Men så frister det å ta enda en ultralyd i uke 14-15. Sikkert for å forhåpentligvis slappe enda mer av. Men samtidig tenker jeg at jeg må klare å vente til oul i januar. Det har blitt så lett å bare betale seg til tidlige ultralyder.. Jeg har jo ingen grunn til å tro at noe er galt. Jeg har ikke hatt blødninger, og jeg har symptomer (ømme bryst, trøtt, kvalm innimellom osv).
Vet ikke helt hva jeg vil med dette.. Hva ville dere gjort? Hadde dere klart å slappe av frem til oul? Jeg føler meg litt hysterisk som vurderer enda en ultralyd før oul.. Noen som har noen tanker? :)
 
Jeg tenker at det er som du sier, sikkert litt "smør på flesk" , men om man kan kjøpe seg litt ekstra ro, er det verdt det. Selv har jeg hatt 2 TUL. Den ene fikk jeg fordi det er IVF, og da er det i oppfølgingen, den andre tok jeg privat, for jeg skulle reise 3 uker avgårde på jobb, og ville dobbelsjekke, liksom. Det har vært litt mye uheldige svangerskap rundt meg, så jeg er nok litt paranoid. Har ikke hatt spesiellt kraftige symptomer på graviditet heller, og da er det jo lett og begynne med masse ekstra tanker. Så det har i mitt tilfelle vært fint å kunne kjøpe seg litt ro, rett og slett :happy:
 
Var på ultralyd her 12+0, og alt stod bra til. Men skal faktisk igjen i morgen er 13+5 da, fordi samboer ikke har fått vært med før nå, og vi reiser 1 uke til Spania på tirsdag, så lyst å vite at alt står bra til og kanskje kjønnet:) Er førstegangs da så sikkert litt smør på flesk her.. hehe
 
Jeg skal på min femte TUL i morgen, 15+3, så sammenlignet med meg så ser to TUL ganske normalt ut ;) Alt har sett bra ut hos meg også på de tidligerere undersøkelsene.
 
Jeg har vært på to, én i uke 8 og én i uke 12 :) Føler ikke at jeg trenger noen fler før oul i midten av januar. Du har jo sett at alt stod bra til i uke 11, så det er jo veldig stor sannsynlighet for at alt går helt fint der inne :) Skjønner allikevel godt at det er fristende å betale seg til litt ro i sjela ♥
 
Jeg var som deg, skulle jeg "gidde" å bruke penger på en ekstra TUL. Min første var da jeg var litt over 9 uker på vei, og jeg fant etter hvert ut at jeg innerst inne ønsket å få enda en (og en bedre) vurdering litt senere når fosteret var blitt til mer enn en "bamsemums". Endte med å ta en ekstra TUL da jeg var litt over 13 uker på vei, og har ikke angret et sekund.
 
Gjør det som virker rett for deg, og lommeboka. Strengt tatt er det jo ikke nødvendig. Vet også at noen jordmødre er skeptiske til å ta mange ultralyder uten medisinsk grunn, men kan ikke noe om dette selv. Tenker også at en ul fra eller til ikke kan ha noe å si for fosteret. :)
 
Jeg har alt hatt tre, i uke 8, 10 og 12, og skal ha en til denne uka, 16+5. Har mistet to ganger tidligere og har hatt ivf, så jeg tar i mot alle tilbud jeg får. Syns det er godt å kunne sjekke at alt står bra til :)
 
Vi har vært på TUL privat i uke 8 og 15, tok NIPT i uke 11, og var på kontroll på sykehuset i uke 13 :p

Så lenge vi betaler for det selv har jeg null dårlig samvittighet for å ta en sniktitt inn i magen for å roe nervene mine. Stressa mamma er ikke bra for barnet det heller :) Jeg synes det er verre om man skal "grine seg til" offentlig UL hele tiden da, de ressursene kunne vært brukt på bedre ting. Å betale for privat UL er uansett en brøkdel av prisen det koster å ha barn, og såpass til økonomi har vel forhåpentligvis de fleste kommende foreldre.
(Skjønner at NIPT er dyrt altså, men en tusenlapp til TUL burde ikke velte økonomien.)
 
Takk for svar alle sammen Har ikke helt bestemt meg enda, men tror kanskje jeg tar en liten sjekk. Godt å høre at det er flere som tenker litt likt som meg.
 
Jeg skal ikke si noe, for jeg på ul nr 5 på torsdag. Og jeg lurer på hvordan jeg skal overleve 5 uker til OUL etter torsdag.

Jeg synes det er vel anvendte penger å kjøpe seg litt ro i sjela. Også har ikke jeg lyst til å være en av disse som oppdager dødt foster i magen etter 8 uker
 
Jeg skal ikke si noe, for jeg på ul nr 5 på torsdag. Og jeg lurer på hvordan jeg skal overleve 5 uker til OUL etter torsdag.

Jeg synes det er vel anvendte penger å kjøpe seg litt ro i sjela. Også har ikke jeg lyst til å være en av disse som oppdager dødt foster i magen etter 8 uker

Ikke bare meg som har 5 TULer altså. Sitter i venterommet og venter på min femte nå :)
 
Ikke bare meg som har 5 TULer altså. Sitter i venterommet og venter på min femte nå :)

Forrige svangerskap endte jeg opp på 14 stk tror jeg :p
Men det var mye ufrivillig også, fordi jeg hadde en muskelkul som vokste i livmoren + et foster med lite liv.

Lykke til i dag :)
 
Jeg har hatt 5, og har betalt for alle selv :)

Har tidligere mistet to ganger, så sliter veldig med å tro at det skal gå bra denne gangen. Er 13+3 i dag! Skal på en til før nyttår, bare for å beholde roen i sjelen til jordmortime (hun har UL-apparat) i januar.

Gjør det som er best for DEG!
 
Back
Topp