TUL 6+2?

Nei, egg går ikke i "dvale", men enkelte egg kan helt i starten dele seg saktere enn andre. Noen kan også "miste" en celle eller to helt i det tidlige stadiet, og slik bli forsinket i utviklingen. F.eks at det går fra todelt til firedelt, og så tilbake til tredelt/trecellet, så kan det bli femdelt, og så firedelt osv. Disse eggene bruker litt lenger tid på å nå blastocyststadiet og implantasjonen. Dermed henger de litt etter i den "optimale" utviklingen fra eggløsning til foster, og man kan bli satt noen dager tilbake.
Egg som mister celler eller utvikler seg langsommere enn normalt har større sjanse for å ende i spontanabort, men noen av dem gir vellykkede svangerskap (dette har man god kunnskap om i forskning bl.a. gjennom IVF). Dermed kan man i alle fall si at de har sakket av i utviklingen, om enn ikke gått i dvale i flere dager.
Hvor sikker er de CRL-målene som blir gjort veldig tidlig i svangerskap, sånn uke 5-6-7? Er det veldig lett å få nøyaktige mål og dermed nøyaktig termin, eller er det egentlig mer usikkert?

Hvor sikker er de CRL-målene som blir gjort veldig tidlig i svangerskap, sånn uke 5-6-7? Er det veldig lett å få nøyaktige mål og dermed nøyaktig termin, eller er det egentlig mer usikkert?
Det er veldig usikkert, fordi små variasjoner gir store utslag. Så om man holder proben ørlite på skrå, f.eks, så får man ikke akkurat tverrsnittet på langs og kan lett miste noen mm. Og det kan få utslag på mange dager. Det er også lett å måle litt unøyaktig med den kulen som vi vrir på med UL-apparatet. Selv om alle fostre vokser omtrent identisk langt i denne perioden, er det veldig lett å over- eller underestimere med noen mm som kan gi store variasjoner. Men det er greit for å få et overslag over hvor langt man har kommet, man kan jo også følge øvrig utvikling (plommesekk, hjerteslag, ekstremiteter osv).
Internasjonalt er det anbefalt å estimere termin utifra mål ved UL i uke 11-13. Da er omtrent alle fostre likt utviklet, og man kan ta nøyaktige mål av ulike strukturer. Siden vi ikke har denne UL i rutine-UL i Norge (litt pga økonomi og litt pga KrF) så estimeres termin ved OUL i uke 18-20. Det er fortsatt ganske nøyaktig, selv om man på dette tidspunktet kan se enkelte variasjoner ift størrelse og vekst

Det er veldig usikkert, fordi små variasjoner gir store utslag. Så om man holder proben ørlite på skrå, f.eks, så får man ikke akkurat tverrsnittet på langs og kan lett miste noen mm. Og det kan få utslag på mange dager. Det er også lett å måle litt unøyaktig med den kulen som vi vrir på med UL-apparatet.
Takk for svar! Jeg var på ul i går på grunn av noen veldig små blødninger, og da målte hun og estimerte at jeg var 6+1. Da skulle jeg vært 6+4 etter egne beregninger. Tre dager forskjell er jo ikke så mye, men hun skrev termin 21. april, som er fem dager senere enn menstermin (og jeg er helt sikker på når jeg hadde eggløsning). Dette gjorde meg ganske forvirret, og ikke minst ganske stressa. Men om det stemmer som du sier at det er veldig usikkert, skal jeg slutte å bekymre meg. Det er jo mulig embryoet er i ferd med å slutte å utvikle seg og det går galt uansett, men... Vi så i hvert fall et bankende hjerte med 126 slag i minuttet.

Back
Topp