TSH 5

Linda4

Flørter med forumet
Kan noen av dere forklare dette.
Dette kan være en grunn for at man ikke blir gravid? Selve stoffskiftet er normalt men TSH er på 5. Skjønner ikke så mye av dette. Hvis noen kan forklare om det er en av grunnene?
IMG_6194.jpeg

Kan noen av dere forklare dette.
Dette kan være en grunn for at man ikke blir gravid? Selve stoffskiftet er normalt men TSH er på 5. Skjønner ikke så mye av dette. Hvis noen kan forklare om det er en av grunnene?Vis vedlegget 474759

Edit: ser jeg i den trøtte ammetåka skrev om lav tsh, men 5 er forhøyet :whacky011 så korrigerer svaret her TSH er tyreoidea stimulerende hormon, det er et hormon som stimulerer skjoldbruskkjertelen (tyreoidea) til å produsere stoffskiftehormoner T4 og T3. Så forhøyet TSH og normal t4, viser skjoldbruskkjertelen ikke responderer som den skal på stimuleringen og ikke produserer nok t4. Levaxin er en medisin for lavt stoffskifte, det erstatter manglende T4.

Sikkert lurt å ta en time til lege som kan sjekke nivåene (f.eks. om t4 er synkende) og få vurdering fra noen som er bedre kjent med klinikken. Lykke til :)

Last edited:
Med TSH på 5 og evt normal fritt t4 så kan dette tyde på subklinisk hypotyrose. Vet ikke om su har noen symptomer på lavt stoffskifte? Dvs ar kjertelen jobber noe mer enn normalt for å opprettholde et normalt niva av fritt t 4. Jeg ville anbefalt levaxin spesielt om dere prøver på graviditet.

Hadde selv TSH på 4,9 på fertilitetssjekk hos Hausken. Ble satt på levaxin, da det ikke er noe fordel at stoff skiifte er i ubalanse. Så hadde som beskrevet her fått legen til å skrive ut levaxin.

Hadde selv TSH på 4,9 på fertilitetssjekk hos Hausken. Ble satt på levaxin, da det ikke er noe fordel at stoff skiifte er i ubalanse. Så hadde som beskrevet her fått legen til å skrive ut levaxin.
Ble du gravid etter levaxin?
Er det verdt er forsøk?

Sjekket også stoffskifte hos fertilitetsklinikken etter en kjemisk og en sa, det var normale tall for vanlige folk men for høyt om man ønsket graviditet sa dem. Hadde da TSH på 3,3 og de ønsket at man var under 2,5. Startet på Levaxin og under 3 uker etterpå var jeg gravid, nå er det straks termin :Heartred

Ble du gravid etter levaxin?
Er det verdt er forsøk?
Ikke meg du spør, men jeg ble gravid med min første med tsh på 6. Startet med Levaxin ca samtidig med el den runden tilfeldigvis, så den rakk nok ikke å påvirke noe altså. Til sammenlikning er jeg nå på pp6 på nr to uten å lykkes med en mye bedre tsh så det behøver ikke ha noe å si.

Dog er det normalt at tsh forverres under en graviditet, i alle fall når den allerede er forhøyet, fordi kroppen trenger mer hormon, så selv om du fint kan bli gravid uten så ville jeg begynt på Levaxin likevel, så du sikrer best mulig vilkår for baby den dagen du blir gravid:happy:

Hadde dersom du prøver å bli gravid og eventuelt har prøvd lenge hørt på helsepersonell som anbefaler dette. For noen betyr det ingenting, men for andre være faktor til at en ikke blir gravid. Det er da vanskelig å si hva som gjelder for deg. Levaxin starter å virke etter et par døgn, mens maks er 1-3 uker så bedre å få startet opp.

Ser i innlegget du har spurt om noen kan forklare hvorfor, men høy TSH kan påvirke eggløsning, eggkvaliteten og øke risikoen for å miste blant annet.

Back
Topp