Trygge produkter for gravide

lillyzilly

Forumet er livet
Jeg er gravid for første gang og syns det er så mye farlige produkter (såper, kremer, deodorant, sminke, vaskemidler, shampo, neglelakk, hårspray osv). Hva tenker dere om det? Har dere noen tips for hva som er anbefalt eller ok å bruke. Hva bruker dere? Tror jeg har gått igjennom og sjekka minst 30 produkter den siste uka, men blir liksom ikke 100 % sikker på om det er trygt :p
 
Jøss, det har jeg aldri tenkt over. Liste!?
 
Dette er jeg også interessert i å lære!
Jeg har lest noen steder at neglelakk merkene OPI og Essie skal være trygge å bruke.
 
Oi da, har heller ikke tenkt sånn veldig over det. Sist graviditet var det vel egentlig kun maling jeg kom på å sjekke. Bruker lite sminke o.l, men dog. Del gjerne hvis du har liste:)
 
Jeg har bl.a. brukt sterilan aloe vera (deo), men den inneholder benzyl salicylate (også leste jeg noe om at aloe vera ikke er bra for gravide og ammede, så bør vel unngå den mens jeg ammer og da). Har byttet ut med neutral 0 %, men føler meg ikke helt frisk med den, så mulig jeg bytter den med noe anna senere.

Jeg har også noen produkter som inneholder div. soloxane (kremer og sminkefjerner), men finner ikke noe direkte på at det er farlig for gravide, men ikke bra for miljøet.

Bruker palmolive dusjsåpe (grønn) som inneholder sodium salicylate som jeg må bytte ut. Forslag til hva jeg kan bytte til? Også bytta ut håndsåpa (palmolive grønn) med Neutral 0 %.

Bruker SP color save shampo som inneholder salicylic acid, men balsamen så trygg ut. Så vet ikke om det går bra, så lenge en skyller ut shampoen etterpå?

Så er det mange produkter som inneholder div. parabener, men er jo umulig å unngå, og siden de sier at det skal være trygt, så får det vel kanskje gå..
 
Last edited:
Jeg har bl.a. brukt sterilan aloe vera (deo), men den inneholder benzyl salicylate (også leste jeg noe om at aloe vera ikke er bra for gravide og ammede, så bør vel unngå den mens jeg ammer og da). Har byttet ut med neutral 0 %, men føler meg ikke helt frisk med den, så mulig jeg bytter den med noe anna senere.

Jeg har også noen produkter som inneholder div. soloxane (kremer og sminkefjerner), men finner ikke noe direkte på at det er farlig for gravide, men ikek bra for miljøet.

Bruker palmolive dusjsåpe (grønn) som inneholder sodium salicylate som jeg må bytte ut. Forslag til hva jeg kan bytte til? Også bytta ut håndsåpa (palmolive grønn) med Neutral 0 %.

Bruker SP color save shampo som inneholder salicylic acid, men balsamen så trygg ut. Så vet ikke om det går bra, så lenge en skyller ut shampoen etterpå?

Så er det mange produkter som inneholder div. parabener, men er jo umulig å unngå, og siden de sier at det skal være trygt, så får det gå.

Jeg ville sjekket ut LUSH om jeg var deg om du leter etter såper og hårprodukter.
http://lushnorge.blogspot.no/2015/04/er-lush-trygt-bruke-for-gravide.html?m=1
 
Husk at parabener er konserveringsmiddler, og er gjort mye tester på de.. ofte så reagerer man mer på de stoffene som parabenene er byttet ut med :) men veldig greit å gå igjennom hva vi faktisk bruker på kroppene våre. Jeg jobber som frisør selv, så jeg kommer konsekvent til unngå avfargingsprosjekter og bruke de mildere bleketypene :) heldigvis har frisørproduktene blitt myyye mildere, og hårfargene våre er uten ammoniakk :)
 
Husk at parabener er konserveringsmiddler, og er gjort mye tester på de.. ofte så reagerer man mer på de stoffene som parabenene er byttet ut med :) men veldig greit å gå igjennom hva vi faktisk bruker på kroppene våre. Jeg jobber som frisør selv, så jeg kommer konsekvent til unngå avfargingsprosjekter og bruke de mildere bleketypene :) heldigvis har frisørproduktene blitt myyye mildere, og hårfargene våre er uten ammoniakk :)

Kunne jeg spurt deg om hårfarging og graviditet? Jeg har farget håret hjemme i alle år (svart farge) men leser så mye forskjellig om hva som er riktig og galt. Hva er greit og ikke?
 
Kunne jeg spurt deg om hårfarging og graviditet? Jeg har farget håret hjemme i alle år (svart farge) men leser så mye forskjellig om hva som er riktig og galt. Hva er greit og ikke?

Det er ikke påvist noe at barnet tar skade av det, men er jo lurt å velge produkter uten ammoniakk :) håret kan også reagere litt annerledes pga hormonene, som kan gjøre at fargen feks ikke dekker nok :) å bleking er nok litt verre mtp at det ofta har ammoniakk i seg :p så helbleking er nok ikke til å anbefale så ofte :)
 
Det er ikke påvist noe at barnet tar skade av det, men er jo lurt å velge produkter uten ammoniakk :) håret kan også reagere litt annerledes pga hormonene, som kan gjøre at fargen feks ikke dekker nok :) å bleking er nok litt verre mtp at det ofta har ammoniakk i seg :p så helbleking er nok ikke til å anbefale så ofte :)
Har lest at det kan være farge endringer.
Har heldigvis ikke tenkt å gå drastisk til verk å bli blond de beste månedene. Men greit å vite om man kan fikse på etterveksten :smiley-ashamed004
 
Har lest at det kan være farge endringer.
Har heldigvis ikke tenkt å gå drastisk til verk å bli blond de beste månedene. Men greit å vite om man kan fikse på etterveksten :smiley-ashamed004

Ja det er sant.. håret kan som sagt reagere litt slik pga hormonene :)
 
Har egentlig holdt meg unna alt av konserveringsmidler og parabener og alle de andre tingene som er uheldig for både oss og miljøet :) handler for det meste økologiske produkter. Alt fra deo til andre hygiene produkter. Sminke bruker jeg svært lite av uansett. Hadde neutral våtservietter til å fjerne sminke, de måtte jeg kaste nå. Reagerer med store røde flekker i ansiktet som hovner litt opp på en måte [emoji14] er heldig som er den eneste i familien som er så sensitiv til produkter.
 
Kanskje en skal finne noe her? De må jo være trygge?

http://www.svanemerket.no/produkter/?m1=111



Dette skriver kreftforeningen.no om parabener:
Paraben er et slikt hormonforstyrrende stoff som det har vært skrevet mye om og forsket mye på, og som ofte finnes i kosmetikk og kremer. Parabenerer kjemiske konserveringsstoffer som brukes for å hindre bakterie- og soppvekst i kosmetikk, mat og legemidler. Det gir få bivirkninger eller allergiske reaksjoner når det er brukt i tillatte mengder.
En av bekymringene rundt bruken av parabener i kosmetiske produkter er påvirkning på hormonsystemet. Parabener har evnen til å binde seg til cellenes østrogenreseptorer og på en slik måte kunne gi de samme effektene som naturlige østrogener. Det er vist at de er mellom tusen og en million gang mindre virksomme enn naturlige østrogener.
Dersom man erstatter parabener med andre mindre utprøvde stoffer kan det medføre nye utfordringer. Kosmetiske produkter som inneholder andre konserveringsmidler er dermed ikke nødvendigvis tryggere.


Merker jeg er så redd for å gjøre noe feil
 
Danmark har forbud mot enkelte parabener i barnepleieprodukter, men europakommisjonen ga de ikke medhold, så er mulig de må trekke forbudet. Når det er vitenskapelig bevist at enkelte parabener er hormonforstyrrende, så ser jeg ingen grunn til å fortsette å bruke produkter tilsatt dette. Har funnet gode alternativer uten slike tilsetningsstoffer som holder seg greit :) og de er heller ikke tilsatt andre alternativer som er enda mindre forsket på, så slipper slik "ooops, det middelet er jo 10 ganger verre enn parabenene jeg ville unngå" om noen års tid når de har fått forsket på de [emoji23]
 
Back
Topp