Trygg Samsoving

M-40432510

Andre møte med forumet
Hei. For dere som samsover og ammer liggende om natten, hvordan sikrer dere at barnet ikke havner under voksendyna? Hvordan kan vi samsove på best og tryggest mulig måte? Jenta vår sovner best ved puppen liggende, og våkner fort om det blir flytting og styr.
 
Jeg sover i truse med baby inntil puppen hele natta. Har dyne opp til babyen sitt ansikt. Jeg ligger med armen over baby og «klemmer til», sånn at han ikke får beveget seg noe. Jeg ligger helt stille på natta, alltid gjort, så ingen risiko der. Så for min del ligger han trygt inntil meg, og så bruker jeg armen for å «stoppe dyna» sånn at han ikke får den over ansiktet. Jeg har helt panikk for det, da han lå i bedside i begynnelsen (før vi begynte med samsoving) fikk han nemlig babydyna over seg. Jeg våknet av noen sånne usle klynk, og det var bare flaks, fordi han lå skikkelig under og hadde null sjans for å komme seg ut. Etter det er jeg livredd for dyner, er nok derfor vi samsover og, føler jeg har mer kontroll.
 
Ammer ikke. Sover i varm pysj med babyen inntil brystet, dynen klemmer jeg mellom knærne slik at den ikke går høyere enn hoftene mine. Babyen sover i ullpose. Puten holder jeg i god avstand fra babyen med den ene armen under hodet mitt.
 
Back
Topp