Trygdekontor - eh.... igjen...

BflyW

Elsker forumet
Blir noen sukk over trygdekontoret...
Altså - jeg er i et dilemma. De har ikke behandlet fødselspermisjonssøknaden min enda... og jeg innser nå at jeg får litt problemer (etter å ha lest reglene mer nøye...)

Jeg er selvstendig næringsdrivende 50% og 50% ufør.
Fordi jeg er selvstendig trenger jeg å jobbe LITT (bare ta noen timer nå og da, for å oppdatere sidene til de kundene jeg allerede har - det blir kanskje 2 dager pr mnd...) så jeg tenkte å ta det som tidskonto og jobbe 1 dag i uken.

MEN man må ha jobbet MER ENN 50% før permisjonen for å kunne ta tidskonto... dethar jo ikke jeg. Og man må altså minimum jobbe 50%, ikke 20% som jeg hadde tenkt til...

Mao kan jeg ikke ta tidskonto - og dermed har jeg ikke lov til å jobbe (og tjene noe) ved siden av permisjonen.

Så alternativene er da:
1) si ifra meg permisjonen og heller ta engangsstønaden. 
- jeg mister da ca 11.000 kr i inntekt (siden fødselspengene vil utgjør ca 11.000 mer enn engangsstønaden) 
- mannen min mister 6 ukers pappapermisjon.
- jeg beholder kundene mine (men inntektene fra disse kundene vil ikke utgjøre så mye som 11.000 på et år - men de gir jo inntekter (noen få tusenlapper) i året i mange år fremover.... så sum-a-sumarum over langen vil det utgjøre mer enn de 11.000)

2) Beholde fødselspengene. Jeg vil da:
- miste kundene og må bygge meg opp ny kundeportefølje når permisjonen er over.
- få 11.000 mer i inntekt dette året.
- mannen min får pappapermisjonen sin.

What to do?
Synes systemet er urettferdig jeg....

E førrstår ikkje koffør systemet skal vær så himmla vanskeli...
Main kain få gråe hår av mindre...
Håpa verkeli du får d som e best for deg, mannen og Amaya.

Uffdå, har du kome fram til ein konklusjon?

Kanskje du kan tenkje litt kreativt... Det er jo sjølvsagt ikkje fint å lure staten, men du kan jo seie at du handla i god tru? Kva med at mannen din overtek kundane dine, og du "jobbar dugnad" eller "hjelper han i gang"?

Ynskjer deg lukke til med konklusjonen

Snedig.. forstår jeg deg rett så får du ikke tidskonto pga du ikke har jobba mer enn 50% før permisjon... men hvordan i svarte mener da trygdekontoret at personer som er 50% uføretrygdet skal kunne jobbe mer enn 50%?? Reglene for å få innvilget uførestønad er temmelig strenge, men i ditt tilfelle så mener jo trygdekontoret(reglene) om at du skal jobbe utover den 50 prosenten du faktisk får stønad for... og hvis de mener at du er frisk nok til å jobbe utover 50% stilling, hvorfor innvilger de da 50 % uførestønad... hmm.. du får ta dette som et hormonelt tankespill fra en søvnløs nybakt mor (som forøvrig sliter litt med trygdekontoret selv)
Hvis reglene er sånn da, at en SKAL jobbe mer enn 50% for å få tidskonto, samma om du er ufør eller ikke.. er ikke dette da en forskjellsbehandling av uføre.

Jaja, ting skal simpelthen ikke være enkelt.

Ja, micromamma - det er helt på tryne!

Man får ikke uføretrygd om man er MINDRE enn 50% ufør. (OK i noen fylker får man det - som en prøveordning - men det gjelder ikke Akershus).

Man får ikke tidskonto om man har jobbet MINDRE enn 50% - mao uføretrygdede kan ikke få tidskonto! Og det blir urettferdig - for det er jo nettop mange uføretrygdede som er i samme situasjon som meg (vil jeg tro) at vi er avhengig av spesiell arbeidstid/sted etc - noe som gjør at vi er nødt til å ha egen næring. Og prøv å ta 100% permisjon fra egen næring et år! Det er jo ikke sånn at kundene plutselig er borte et år de og - eller at utgiftene slutter å løpe!

Jeg skal be om et møte på trygdekontoret med saksbehandler. Har bare ikke fått satt det opp enda. Hun var utilgjengelig på tirsdag når jeg forsøkte, og i går døde bestefar, så jeg fikk liksom ikke ordnet noe annet. I dag har jeg fått vite når begravelse etc skal være, så nå kan jeg avtale ting utenom det. Det er jo greit å styre unna den datoen...

Back
Topp