tror ribbena til minsta er røket..

ORIGINAL: tindra

næi, har ikke vært hos legen..er ingen ting som tilsier at vi behøver det pr nå ihvertfall. Er jo uansett ikke noe å gjøre med ribbeinsbrudd, og det er ingenting som tyde på noe komplikasjoner i denne sammenhengen.

Paracet, ispinne og en overdose kos..er det vi kan gi

seriøst?

Er blå og hoven..gråter når ho nyser og hoster pga smerter.

er jo litt lurt å sjekke[:-]

God bedring til tuppa di, ræva mi hadde dog. vært på legekontoret asap![:)]

ORIGINAL: tulla88

jeg ville tatt henne med til legen! det der syns jeg legen skal se på.. så ikke fint ut..

Vi ahr hatt ribbeins brudd før..er ingenting legen kan gjøre med det. eneste hvis det er mistanke om at f.eks lungen er punktert, noe vi på ingen måte tror.
eller om ho får feber..

kommer vell litt ann på hva/hvordan/hvor det er vell?

alle brudd er ikke like?

god bedreing og håper det ikke er noe alvorlig, men jeg hadde tatt en tur til legen bare for å skjekke for sikkerhetskyld og for å bekrefte....

ORIGINAL: Wayne`s Wife

Er det mulig...

Dere sitter og tviler på å sende ungene i bhg med litt feber, men å dra på legevakta når ungen kanskje har BRUDD gjør dere ikke!

Da har jeg sett det også.

er i grunnen enig.[:-]

JEG personlig synes det er merklig... uavhengig om dere har hatt ribbeinsbrudd før eller ei...... er ribbeinsbrudd vanlig i deres familie, synes jeg det å er ganske merkelig i grunn, om ikke det ligger en sykdom bak som forklarer det hele.

bytheway, fakta om benbrudd:
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/bruddskader.php

f.eks

1. Hva skal jeg gjøre først?

-Ved minste mistanke om brudd bør du ta barnet med til nærmeste legevakt for videre undersøkelse.[:)]

Ribbeinsbrudd trenger faktisk ikke alltid undersøkes av lege.. Trenger ikke renne ned dørene på legevakten om ikke legen kan gjøre noe likevel.. [8|] Trenger jo ikke være brudd en gang..! Legene er på jobb i morgen og, og helt ærlig, så tror jeg nok at tindra er en oppegående mamma, så hun tar nok kontakt med lege om det trengs..

ORIGINAL: Almyrida81

Ribbeinsbrudd trenger faktisk ikke alltid undersøkes av lege.. Trenger ikke renne ned dørene på legevakten om ikke legen kan gjøre noe likevel.. [8|] Trenger jo ikke være brudd en gang..! Legene er på jobb i morgen og, og helt ærlig, så tror jeg nok at tindra er en oppegående mamma, så hun tar nok kontakt med lege om det trengs..

jeg synes nå mistanke om brudd i ribbeina til et lite barn ikke akkuratt er noe "å ta lett på" jeg da........ meeen, det er da meg[:-] er jeg virkelig tullerusk om jeg hadde dratt på legevakten om jeg hadde mistenkt at min unge hadde brudd i ribbeina?[:-]

for meg personlig, høres det helt merkelig ut[:-] er ikke noe sykesøster, men en vanlig oppegående person, uten brudd erfaringer hverken på meg selv, eller barna.[:)] (bank i bordet)[;)]

har snakka med barnelegen i kveld..og ho har fått bildet på mail.
har et "24/7 forhold" pga andre ting.
Barnelegen mente det ikke var noen grunn til å kontakte lege i kveld, nettopp av den grunn som jeg skrev i ett tidligere innlegg.
Men har fått tillatelse til å gi ho en annen type smertestillende hvis det skulle være nødvendig.

Røntgen får vi uansett ikke tatt..bor for langt unna sykehuset og ho kvalifiserer på ingen måte til at noen på røntgenavd skal stille på jobb på kvelden/natta.

Ho har vært i lek etter fallet, klarte å vaske håret selv i dusjen osv.

Og til dere som lurer, nei..vi har ikke benskjørhet i familien.
Det har alt vært testa ut nettopp pga en del brudd opp gjennom årene. Mest hos meg selv, men også hos noen av barna.

ORIGINAL: IsabellaCullen

Er det mulig...

Dere sitter og tviler på å sende ungene i bhg med litt feber, men å dra på legevakta når ungen kanskje har BRUDD gjør dere ikke!

JEG personlig synes det er merklig... uavhengig om dere har hatt ribbeinsbrudd før eller ei...... er ribbeinsbrudd vanlig i deres familie, synes jeg det å er ganske merkelig i grunn, om ikke det ligger en sykdom bak som forklarer det hele.

f.eks

-Ved minste mistanke om brudd bør du ta barnet med til nærmeste legevakt for videre undersøkelse.[:)]

og hvorfor det???

Er det mulig...

f.eks

og hvorfor det???

hvorfor?
jeg skriver at jeg personlig ikke har erfaring med brudd noen plasser, ikke fra meg selv, mine barn og min familie, og venner.. så at jeg synes det er merkelig om det ikke er sykdom bak som kan forårsake slike brudd, så synes jeg det er litt rart.. min personlige meninger. Betyr ikke noe annet enn at jeg synes det var rart.[:)]

Er det mulig...

f.eks

og hvorfor det???

hvorfor?
jeg skriver at jeg personlig ikke har erfaring med brudd noen plasser, ikke fra meg selv, mine barn og min familie, og venner.. så at jeg synes det er merkelig om det ikke er sykdom bak som kan forårsake slike brudd, så synes jeg det er litt rart.. min personlige meninger. Betyr ikke noe annet enn at jeg synes det var rart.[:)]

Ok..misforsto litt..
At vi har hatt en del brudd er nok pga en kombinasjon av et aktivt liv og en dose uflax noen ganger.
Lek mellom jentene noen år tilbake, nest eldste løper baklengs, snubbler og treffer kanten på vedkjelen på gulvet..2 ribbein knekt.

eldste har to ganger brukket ribben i bassenget..ene gangen kom ei jente i fart ovenfra(stup) og traff henne sånn at kravebeinet og 4 ribbein gikk, par år senere blei ho truffet av et brystbeinspark under innsvømming i konkurranse..nederste ribbeinet i ryggen gikk.

Selv har jeg brukket ribbein etter fall..og jeg har brukket ribbein en del ganger under kampsport.

Stakkars liten...

Du kan jo ikke vite om det er alvorlig eller ikke...Du vet ikke om ribbenet er bristet eller brekt... Brist får man som regel ikke gjort noe med, men med et brudd er det greit å få sjekket at det ikke står noen beinsplinter innover som kan være i fare for en eventuelt punktering av lunge...Noe som hvertfall ikke er bra...

Vil du virkelig si at du ikke er det minste nysgjerrig eller bekymret for om det kan være et brudd eller et brist...
Hadde nå tatt med frøkna til legen i morgen tidlig for en sjekk...Bedre med en sjekk for mye enn for lite...

(fikk nesten kjeft av legen på legevakta når jeg fortalte at guttungen er så klønete og alltid slår hodet sitt når jeg var inne med frøkna etter at hun falt ut av henda mine når jeg sklei på trappa...)

Hele poenget med ikke å ta henne til legen på en søndagskveld er at vi bo slik til at vi ikke kommer inn til noe sykehus som tar røntgen.

Som jeg skrev litt over her, har snakka på tlf med barnelegen vår (som jobber på det sykehuset) og sendt henne bildet på mail.
Om vi ble sendt herifra, noe vi ikke hadde blitt, så hadde det vært nettopp denne dama som hadde tatt oss imot.

Røntgenavd stenges i helga, kommer kun folk på ved alvorlige skader..noe en mistanke om ribbeinsbrudd ikke kvalifiserer som.

I morgen tidlig skal frøkna på en annen kontroll her vi bor..da får legen kikke på ribbeina.

Back
Topp