Tror kanskje jeg kutter av meg puppene!

Du er ikke alene !! Jeg har hvert sår siden fødsel og hatt skikkelig ille sår med sopp og 2 bryst betennelser. Han var 6 uker igår. De skal klippe tunge båndet i morgen for det er for stramt. Og jeg får bare nye sår. Detta såret jeg har bet i nå er stort og åpnet og jeg må rense før og etter pumping/amming. Gørr vondt å amme.
Aiai! Det høres jo helt grusomt ut :( Lykke til med klippingen i dag! ❤️

Sent from my iPhone using BV Forum

Åå føler med deg.... :-( jeg har vært igjennom 3 runder med feber og begynnende brystbetennelse, og Minsten er bare 6 uker...

Æsjda. Virker som om man først har fått det så er veien kort for ny runde? Håper du slipper unna flere runder også! ❤️

Hva er det? :)

Fra ammehjelpen:

Enkelte kvinner kan ha en fettsammensetning i melken som gjør at de får lettere tilstoppinger enn andre kvinner på tross av hyppig tømming og at barnet suger effektivt. For disse kvinnene kan det være verdt å prøve et kosttilskudd som heter Lecitin. Lecitin er en fettforbindelse som fungerer som emulgator, det vil si den får fett og vann til å binde seg til hverandre. Teorien er da at lecitinet har den effekten at den emulgerer melken, det vil si hindre den i å skille seg og da dannes ikke disse fettslintrene i melken. Lecitin er en forebyggende behandling og hjelper IKKE når tilstoppingen har oppstått. Det hjelper heller ikke hos kvinner som får tilstoppinger pga mye melk eller at barnet tømmer brystet dårlig.

Lecitin finnes i mye av den maten vi spiser, både naturlig forekommende og tilsatt for å emulgere for eksempel salatdressinger. Lecitin kan kjøpes på helsekostbutikker og er helt ufarlig å bruke under amming. Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet. Kommer det i pulver er doseringen en spiseskje 3-4 ganger daglig.

NB! Dette er en mye høyere dosering enn det som står anbefalt på boksen. Dosen ved tette melkeganger er høyere fordi midlet skal, via blodbanen videre ut i melkegangene og virke. For å komme helt ut dit trengs høyere doser. Hvis dette har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere reduseres.

Fra ammehjelpen:

Enkelte kvinner kan ha en fettsammensetning i melken som gjør at de får lettere tilstoppinger enn andre kvinner på tross av hyppig tømming og at barnet suger effektivt. For disse kvinnene kan det være verdt å prøve et kosttilskudd som heter Lecitin. Lecitin er en fettforbindelse som fungerer som emulgator, det vil si den får fett og vann til å binde seg til hverandre. Teorien er da at lecitinet har den effekten at den emulgerer melken, det vil si hindre den i å skille seg og da dannes ikke disse fettslintrene i melken. Lecitin er en forebyggende behandling og hjelper IKKE når tilstoppingen har oppstått. Det hjelper heller ikke hos kvinner som får tilstoppinger pga mye melk eller at barnet tømmer brystet dårlig.

Lecitin finnes i mye av den maten vi spiser, både naturlig forekommende og tilsatt for å emulgere for eksempel salatdressinger. Lecitin kan kjøpes på helsekostbutikker og er helt ufarlig å bruke under amming. Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet. Kommer det i pulver er doseringen en spiseskje 3-4 ganger daglig.

NB! Dette er en mye høyere dosering enn det som står anbefalt på boksen. Dosen ved tette melkeganger er høyere fordi midlet skal, via blodbanen videre ut i melkegangene og virke. For å komme helt ut dit trengs høyere doser. Hvis dette har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere
reduseres.
Takk! Skal absolutt prøves! Virker jo som det er dette dom skjer! For han spiser jo hele tiden :p

Og der var jeg full i feber igjen... Tom før jeg var ferdig på kur. Skjønner ikke dette! Han spiser mye, og hadde gått opp 365 gr på en uke! Så jah. Fåkk!

Og der var jeg full i feber igjen... Tom før jeg var ferdig på kur. Skjønner ikke dette! Han spiser mye, og hadde gått opp 365 gr på en uke! Så jah. Fåkk!

Uff, det høres virkelig slitsomt ut. Du er utrolig flink som holder ut med amminga! Masse god bedring til deg.

Uff, det høres virkelig slitsomt ut. Du er utrolig flink som holder ut med amminga! Masse god bedring til deg.

Takk! ❤️ Føler meg litt smådeppet pga disse puppene, men vet jo at mm er det beste for barnet, og så er det litt godt med "vår" tid på en måte. Vært hos legen igjen i dag og CRP på 103 (skal være under 8), - og i dag følte jeg meg egentlig fin :p Så helt tydelig at det er bakteriell infeksjon. Fått dobbelt så sterke tbl og kur skal vare i 3 uker. Så NÅ må det jo forsvinne en gang for alle!

Takk! ❤️ Føler meg litt smådeppet pga disse puppene, men vet jo at mm er det beste for barnet, og så er det litt godt med "vår" tid på en måte. Vært hos legen igjen i dag og CRP på 103 (skal være under 8), - og i dag følte jeg meg egentlig fin :p Så helt tydelig at det er bakteriell infeksjon. Fått dobbelt så sterke tbl og kur skal vare i 3 uker. Så NÅ må det jo forsvinne en gang for alle!

Husk bare på å holde både hender og føtter varme. I tillegg til puppene. Og ikke sitt i trekk.

Husk bare på å holde både hender og føtter varme. I tillegg til puppene. Og ikke sitt i trekk.

Jaa! Null trekk på denne frøkenen ;-) Selvom jeg skulle ønske jeg kunne kledd mer av meg i strålende sol :-)

Back
Topp