Tror dere han har kolikk?

cathkal

Gift med forumet
Isak begynner på slaget kl 20.00 hver eneste kveld i 4 uker nå.
Han trekker bena til seg og skriker til han blir helt blå i ansikte og misster pusten

Han slutter på slaget kl 24.00

Syns så synd i han stakkar..godt han ikke holder på hele natta slik storebror gjorde.
Kjenner jeg kvir meg til kveldene nå.

Storebror våkner i et bankende av Isak som skriker, å vi springer hele kveldene.
Kjenner nakke og rygg å skuldre verker som fy (jeg sliter med kraftige muskelsmerter)

I blandt har han luft om morgenen også..

Er dette kolikk tror dere?

Fått han sjekket for KISS/KID? 

Hører ut som snuppa vår det der. Bare at hun holdt på til 4 om morgenen. Kom dere til manuellterapaut eller kiropraktor, så fikser de det lett som regel[:D]

Høres ut som han har luftsmerter ja, stakkars liten. [&o]

Hvilken ernæring får han? Får han morsmelk så må en bruke elimineringsmetoden mtp matvarer en spiser (brus, kaffe, melkeprodukter, løk etc).
Får han mme så kan en prøve å bytte merke.
Gir det seg ikke, kan det være en melkeallergi. (Har han eksemlignende utslett på kroppen?) Da kan en prøve et hypoallergisk melkepulver (resept fra lege).
Kan han ha en eller flere låsninger i rygg/nakke - virker han stiv/spenner seg? Sover han lite på dagtid?
Virker han stiv og spenner seg mye ville jeg kontaktet en manuellterapeut. Det er gratis og for mange svært effektivt.

Ellers kan det hjelpe å drikke fennikkelte (om du ammer), gjøre syklebevegelser med beina han, presser beina hans opp mot magen, legge ham godt over kragebeina dine slik at det blir litt trykk mot magen hans, massere magen hans ("klokka"), generell massasje - særlig under føttene - kan virke beroligende. Varmt bad hjelper noen. Sukkervann.

Hjelper det ikke å bære han på magen heller? Hør med helsestasjonen. Lykke til! [:)]

ORIGINAL: Tanntrollet09

Hører ut som snuppa vår det der. Bare at hun holdt på til 4 om morgenen. Kom dere til manuellterapaut eller kiropraktor, så fikser de det lett som regel[:D]

ja slik som snuppa di var broren hans..skal til kiro.på fredag[;)]

ORIGINAL: Labambie

Hjelper det ikke å bære han på magen heller? Hør med helsestasjonen. Lykke til! [:)]

Nei..hjelper litt å bade han i varmt vann..men han sliter med få av seg også.treg i magen merker jeg[&:]

Høres ut som kolikk jah!Hvis du gir MME anbefaler jeg deg og gi NAN H1 fra apoteket og minifom dråper .. hjalp betraktelig her.
Eller kan du gi gutten din sukkervann.Det er veldig tøft når det står på,men tro meg når jeg sier det går over ..

Vi trodde at Tuva hadde kolikk i begyndelsen, men hu ble stille når typen løftet henne opp og ned i lufte slik at hu ble hellt strekkt (om du forstår), og de sier at en kolikk unge hjelper det ikke å gjøre NOE med mens den gråter... altså til kolikken har gitt seg..
Så vi gikk til manuell teraupaut med henne og det viste seg at hu hadde forslott nakke og rygg etter fødselen.. så ingen kolikk her..

Men ser at din tar beina oppunder seg og det er jo et tegn på magevondt, prøv å kom deg til en behandler med ungen din å se om de kan hjelpe[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Hvilken ernæring får han? Får han morsmelk så må en bruke elimineringsmetoden mtp matvarer en spiser (brus, kaffe, melkeprodukter, løk etc).
Gir det seg ikke, kan det være en melkeallergi. (Har han eksemlignende utslett på kroppen?) Da kan en prøve et hypoallergisk melkepulver (resept fra lege).
Kan han ha en eller flere låsninger i rygg/nakke - virker han stiv/spenner seg? Sover han lite på dagtid?
Virker han stiv og spenner seg mye ville jeg kontaktet en manuellterapeut. Det er gratis og for mange svært effektivt.

Ellers kan det hjelpe å drikke fennikkelte (om du ammer), gjøre syklebevegelser med beina han, presser beina hans opp mot magen, legge ham godt over kragebeina dine slik at det blir litt trykk mot magen hans, massere magen hans ("klokka"), generell massasje - særlig under føttene - kan virke beroligende. Varmt bad hjelper noen. Sukkervann.

Han får mme..har byttet merke nå nettop.skal få slik for alergiker fra lege om han ikke blr bedre etter fysio.
Broren hadde låsninger i nakke og rygg da jeg var me han.
men han er jo veldig rolig på dag..såver mye og roer seg kjempefint selv i vugge og vogn..en drømmebaby om dagen.
Han raper godt..men bæsjer ekstemt sjelden og kaver med få av seg hver 5 dag stakkar[&:]

Det høres ut som kolikk ja. Min eldste skrek fra 15.4 vi gikk til kiropraktor i ukesvis. 15 behandlinger. Ingen forskjell. så at det er en vidunderkur, stemmer kun for et fåtall.

Yngstemann gråt hele kvelden, sånn som din. Vi var til manuellterapuet. Ingen ting i ryggen/nakken. Dvs alle babyer (eller i alle fall de aller aller fleste) har knuter i ryggen og nakken. Men, det er bedre at disse får strekke seg ut selv. Det sa manuellterapeuten vår i alle fall. Og han ble "årets manuellterapeut" i Norge i fjor... De som har KISS/KIDD er det noe annet med.

Jeg ville fått sjekket barnet hos manuellterapeut, som er gratis, og som oftere forteller deg sannheten enn privatpraktiserende kiropraktorer som forteller deg det du vil høre, for å få mest mulig penger ut av deg.

Dessuten kan du prøve å kutte ut ulike matvarer om du gir morsmelk, eller skifte mme. Du kan drikke ammete, gi sukkervann. Og ikke minst bære i meitai eller annen ergonomisk bæresele. Jeg bar minsten her i 6-8 timer i døgnet de første tre månedene. Ble veldig sterk i ryggen[;)] Kun sånn fikk hun sove.

ORIGINAL: cathkal

ORIGINAL: MammaOkt

Han får mme..har byttet merke nå nettop.skal få slik for alergiker fra lege om han ikke blr bedre etter fysio.
Broren hadde låsninger i nakke og rygg da jeg var me han.
men han er jo veldig rolig på dag..såver mye og roer seg kjempefint selv i vugge og vogn..en drømmebaby om dagen.
Han raper godt..men bæsjer ekstemt sjelden og kaver med få av seg hver 5 dag stakkar[&:]

Høres ut som han er forstoppet og derfor får luftsmerter.
Er avføringen hard ("propper" og eventuel noe flytende av og til) og presser han mye i løpet av dagen? Lukter luften veldig stygt? Er magen hans utspilt, særlig på sidene?

Klarer du å få i ham litt vann mellom måltidene så vil dette kunne hjelpe på for at tarmene kan trekke til seg væske.
Ekstremt viktig å måle opp helt nøyaktig mtp vannmengde og mme - dette gjør du helt sikkert, men jeg nevner det fordet.

Håper kiropraktoren finner ut av noe. Ellers kan jeg anbefale manuellterapeut - som har lang erfaring med spedbarn - noe ikke alle har.

Back
Topp