Tror dere det stemmer?

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg spiser veldig lite.. Eller sjeldent..
Spiser heller ekstra mye når jeg først spiser..
Det folk spiser på 2 dager, spiser jeg kanskje på en uke..

Mamma er så bekymra, og sier at jeg må passe på så jeg ikke får diabetes..
Stemmer det? Når man spiser sjeldent, så kan man få diabetes?!
Eller prøver ho bare å skremme meg?

Tror ikke du er noe mer disponert for diabetes om du ikke er svært overvektig, men du tuller jo til forbrenninga kraftig om du spiser veldig i rykk og napp og "mye når du først spiser" så jeg vil absolutt anbefale å spise litt "jevnere"..

Har jeg aldri hørt noe om, men nå er ikke jeg så veldig opplyst på diabetes heller...
Syns det høres rart ut da? Kanskje det er en gammel myte?

Tja, viss ein legg "godviljen" til så kan ein vel argumentere for at blodsukkeret ditt nok har unormalt store svingningar i forhold til dei som et jevnt i løpet av dagen, i tillegg er du jo disponert til å bli overvektig fordi du ødelegger forbrenningen din med å ha eit slikt "rykk og napp"-kosthold.
Diabetes eller ikkje, sunt er det i allefall ikkje, så eg ville nok forsøkt å endre på det.

Når du kun tilfører kroppen mat sjelden og da mye må kroppen produsere mye insulin der og da. Og på sikt kan det kanskje føre til at bukspyttkjertelen ikke produserer insulin som den skal og man vil utvikle insulinresistens som igjen kan føre til diabetes 2. 

Det blir som å skulle holde varmen i et hus med vedfyring. Det beste er å legge litt i ovnen ofte så man "fyrer rundt", i stede for å hive masse inni ovnen for så og la det brenne ut for så og hive innpå masse igjen. 

Faren ved å spise så lite som du gjør er at kroppen setter seg i sparemodus.. så senkes forbrenningen..

Hvis kroppen fortsetter å få for lite næring over tid vil fett og muskler brytes ned for å gi kroppen den energien den trenger for å overleve. Dette er absolutt ikke bra..

Det som skjer er at fett- og muskelmasse reduseres dersom du får i deg for lite næring. Dette er absolutt ikke å anbefale, siden det kan være farlig for deg. Det er ikke bra å spise så lite at kroppen må få energi fra muskelnedbrytning...

Anbefaler deg å spise ofte og lite;) Sånn at du holder forbrenningen i gang.. og slipper å tære på muskelmassen.. for det er ikke noe pent syn..

Men om du kan utvikle diabetis vet jeg ikke noe om.. men svært viktig at du spiser rikelig i løpet av dagen;)

Jeg er ikke overvektig:)
Og går kun nedover..
Men jeg klarer ikke å spise så ofte, får ikke maten ned..
I dag spiste jeg 2 skiver til frokost kl 12. Da blei jeg litt stolt av meg selv:P
I går spiste jeg frokost kl 17:30, sånn som jeg som regel pleier.
Kjenner det tærer litt på meg, men jeg får ikke maten ned.

Men jeg tror mamma prøver å skremme meg jeg.. Ho maser om meg og mat hele tiden..

smash skrev:
Og går kun nedover..
I dag spiste jeg 2 skiver til frokost kl 12. Da blei jeg litt stolt av meg selv:P

Men jeg tror mamma prøver å skremme meg jeg.. Ho maser om meg og mat hele tiden..

Men uansett hvordan man vrir å vender på det, er det ikke sunt å ikke spise mat og kroppen din vil nok ei gang si i fra og da er det kanskje for seint!!!
Prøvd å spise etter klokka? Hver 4 time f.eks. Ikke mye om ganga, men litt og litt. Etterhvert vil kroppen bli vant til det og du trenger ikke stille klokke lengre..

Tenkt på hvilket forbilde du er for ungene dine da? Vil du at de skal få det samme forholdet til mat som du har? Vil du at de kun skal spise ei gang om dagen? De, som er i vekst og trenger ett sunt og variert kosthold, lærer av sine foreldre.. 

Det å spise er mye vane, og om du nå har gått slik en stund, og spist så lite, vil kroppen din gå på sparebluss og venne seg til det. Men det er dermed ikke sagt at det er sunt!! 

Saturnia skrev:

smash skrev:
Og går kun nedover..

Men uansett hvordan man vrir å vender på det, er det ikke sunt å ikke spise mat og kroppen din vil nok ei gang si i fra og da er det kanskje for seint!!!
Prøvd å spise etter klokka? Hver 4 time f.eks. Ikke mye om ganga, men litt og litt. Etterhvert vil kroppen bli vant til det og du trenger ikke stille klokke lengre..

Tenkt på hvilket forbilde du er for ungene dine da? Vil du at de skal få det samme forholdet til mat som du har? Vil du at de kun skal spise ei gang om dagen? De, som er i vekst og trenger ett sunt og variert kosthold, lærer av sine foreldre.. 

Det å spise er mye vane, og om du nå har gått slik en stund, og spist så lite, vil kroppen din gå på sparebluss og venne seg til det. Men det er dermed ikke sagt at det er sunt!! 

Eh... Jeg VET jo alt det der.
Me jeg gidder ikke å sitte her å forsvare meg, jeg lurte kun på det ang diabetes jeg.

smash skrev:
Og går kun nedover..

Vet at du ikke er overvektig;)

Jeg bare påpeker viktigheten av å få i seg regelmessig med måltider.. du ser jo hva som kan skje med kroppen din.. diabetes eller ikke;) Ikke sunt å leve sånn..

Kanskje du skal høre med legen din om du kan ta noen tabletter.. som gir deg mer matlyst? Vet at du ikke spør om dette.. og at du er mest opptatt av diabetes.. men jeg skriver nå dette alikevel.. for det er virkelig ikke sunt å leve sånn som du gjør..

jeg og var sånn.. eller jeg levde på godis istede for mat.. men har lært nå;)

mammatileijente skrev:

smash skrev:
Og går kun nedover..

Vet at du ikke er overvektig;)

Jeg bare påpeker viktigheten av å få i seg regelmessig med måltider.. du ser jo hva som kan skje med kroppen din.. diabetes eller ikke;) Ikke sunt å leve sånn..

Kanskje du skal høre med legen din om du kan ta noen tabletter.. som gir deg mer matlyst? Vet at du ikke spør om dette.. og at du er mest opptatt av diabetes.. men jeg skriver nå dette alikevel.. for det er virkelig ikke sunt å leve sånn som du gjør..

jeg og var sånn.. eller jeg levde på godis istede for mat.. men har lært nå;)

Jeg prøver så godt jeg kan, og vet jeg må jobbe med det, men hvis jeg spiser mye og jevnlig så blir jeg skikkelig kvalm..
Er kun på kvelden jeg orker å spise det jeg vil ha.
Har vært flink i dag da, spist 2 skiver og en porsjon grøt til middag.

Vet du jeg holdt på slik før. Og det første jeg tenkte når jeg leste dette er at du må prøve sakte men sikkert å endre dine kostholdsrutiner. Jeg vet jo at du er mye plaget med smerter og det er jeg også. Når jeg endelig lærte meg selv og kroppen min at den fikk mat hver fjerde time, en grei døgnrytme så reduserte jeg også smertene mine. Dette var enn lang prosess da, som du er var jo også jeg. Klarte ikke å få i meg mat. Så jeg begynte sånn smått. Noen dager var jeg så mett og kvalm. Men etter enn stund begynte sulten å komme i steden:) Jeg anbefaler deg å prøve iallefall. Dette var også en av tingene jeg lærte da jeg ble lagt inn. Ang diabetes så vet jeg ikke:)

søteste skrev:
Vet du jeg holdt på slik før. Og det første jeg tenkte når jeg leste dette er at du må prøve sakte men sikkert å endre dine kostholdsrutiner. Jeg vet jo at du er mye plaget med smerter og det er jeg også. Når jeg endelig lærte meg selv og kroppen min at den fikk mat hver fjerde time, en grei døgnrytme så reduserte jeg også smertene mine. Dette var enn lang prosess da, som du er var jo også jeg. Klarte ikke å få i meg mat. Så jeg begynte sånn smått. Noen dager var jeg så mett og kvalm. Men etter enn stund begynte sulten å komme i steden:) Jeg anbefaler deg å prøve iallefall. Dette var også en av tingene jeg lærte da jeg ble lagt inn. Ang diabetes så vet jeg ikke:)

Kan være smertene som holder meg litt tilbake kanskje.. Når jeg har de værste dagene, orker jeg hvertfall ikke mat. Da legger jeg meg samtidig med ungene kl 19...
DA er jeg sulte dagen etterpå:P
Ja, får prøve... Som sagt, så har jeg vært flink i dag.
Er sikkert ikke mye, men til å være meg så er det mye.. Når kl nærmer seg kvelden, spiser jeg kanskje et knekkebrød. Så nå er jeg overmett siden jeg har spist både middag og 2 skiver allerede..

jeg og var sånn.. jeg kunne leve på 1 knekkebrød om dagen noen ganger jeg.. men fylte hungeren med godteri istede.. ikke bra.. men så begynte jeg på Grete Roede;) Og nå så er jeg skrubbsulten etter 3-4 timer;) Før var jeg ikke sulten i det hele tatt..

Hadde snakket med legen min jeg.. om jeg var deg;) Kanskje det er noe du kan gjøre eller ta for å få opp matlysten igjen;) Vet det finnes noe på helsekost i alle fall..

Masse lykke til;) Håper virkelig at du klarer å få i deg nok mat om ikke så lenge;)

smash skrev:

søteste skrev:

Kan være smertene som holder meg litt tilbake kanskje.. Når jeg har de værste dagene, orker jeg hvertfall ikke mat. Da legger jeg meg samtidig med ungene kl 19...
DA er jeg sulte dagen etterpå:P
Ja, får prøve... Som sagt, så har jeg vært flink i dag.
Er sikkert ikke mye, men til å være meg så er det mye.. Når kl nærmer seg kvelden, spiser jeg kanskje et knekkebrød. Så nå er jeg overmett siden jeg har spist både middag og 2 skiver allerede..

Skjønner godt hva du føler og sier her. Det er en ond sirkel desverre. Jeg rett og slett tvang meg selv til å spise, innførte ett og ett måltid. Alikevel ble jeg kvalm og uvel, jeg bare tenkte på den fine gulleroten jeg skulle få om jeg ble flink, mindre smerter:) Jeg ble enn blidere jente, mer opplagt osv. Jeg hadde også god hjelp av en ernæringsfysiolog :) Vel verdt all lidelsen til slutt. Men en skikkelig hard jobb. Jeg brukte vel nærmere ett år før jeg nådde fire måltider. Jeg falt ut, begynte på nytt osv. Ønsker deg lykke til jeg:)

Om du kan utvikle diabetes eller ikke vet jeg ikke noe om,men jeg også har holdt på sånn som deg.
Nå drikker jeg nutrillet til frokost og lunsj for kroppen trenger faktisk næring,den trenger mer enn ett par brødskiver om dagen,dette funker veldig bra for meg i allefall.

diabetes handler om gener.  Du må være disponert for å få diabetes, mange er det men utvikler aldri diabetes. Det har til og med blitt vurdert å teste nyfødte (på lik linje med følling) etter genet, men pga mange ikke utvikler diabetes, selv om de har genet og man ikke vet hvem eller når, så ble selvfølgelig dette forslaget ikke godtatt.

Diabetes 1 (insulinavhengig diabetes) kan du ikke spise på deg, det kan du derimot med diabetes 2. Ved Diabetes 1 så produserer ikke kroppen insulin i det hele tatt og må få det tilført ved sprøyte eller pumpe, denne sykdommen er dødelig hvis den ikke blir behandlet.
Ved diabetes 2 så produserer ikke kroppen nok insulin eller for dårlig insulin eller kroppen klarer ikke ta opp insulinet du produserer godt nok. Diabetes 2 er en sykdom som kan holdes i sjakk ved hjelp av kosthold og mosjon.

Diabetes handler ikke om sukker, men karbohydrater. 

Jeg tviler sterkt på at du kan utvikle diabetes 2 ved å ikke spise, men det handler jo litt om HVA du spiser når du først spiser også. men jeg vil råde deg til å spise jevnt.  Tynne mennesker kan være mer råtten på innsiden enn de som er kraftig, avhengig av hva som spises og om det trenes...

Marmelin skrev:
diabetes handler om gener.  Du må være disponert for å få diabetes, mange er det men utvikler aldri diabetes. Det har til og med blitt vurdert å teste nyfødte (på lik linje med følling) etter genet, men pga mange ikke utvikler diabetes, selv om de har genet og man ikke vet hvem eller når, så ble selvfølgelig dette forslaget ikke godtatt.

Diabetes 1 (insulinavhengig diabetes) kan du ikke spise på deg, det kan du derimot med diabetes 2. Ved Diabetes 1 så produserer ikke kroppen insulin i det hele tatt og må få det tilført ved sprøyte eller pumpe, denne sykdommen er dødelig hvis den ikke blir behandlet.
Ved diabetes 2 så produserer ikke kroppen nok insulin eller for dårlig insulin eller kroppen klarer ikke ta opp insulinet du produserer godt nok. Diabetes 2 er en sykdom som kan holdes i sjakk ved hjelp av kosthold og mosjon.

Diabetes handler ikke om sukker, men karbohydrater. 

Jeg tviler sterkt på at du kan utvikle diabetes 2 ved å ikke spise, men det handler jo litt om HVA du spiser når du først spiser også. men jeg vil råde deg til å spise jevnt.  Tynne mennesker kan være mer råtten på innsiden enn de som er kraftig, avhengig av hva som spises og om det trenes...

Kjempeinteressant å lese! Tusen takk:)
Etter hva jeg vet, så tror jeg ikke vi har noe særlig diabetes i familien.. Vet ikke om noen hvertfall, og så å si alle i min familie er ganske overvektige..
Når jeg først spiser, spiser jeg ganske sunt.
Elsker grønnsaker, ++
Men blir jo godtespising på kvelden da:P

Back
Topp