Tromboflebitt (overfladisk blodpropp)

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Jeg var på legevakten i går fordi plutselig fikk jeg kjempe vondt i ene vrista uten en åpenbar grunn. Ventet noen timer i håp om at det skulle gå over, men gjorde ikke det. Ble nervøs spesielt siden jeg er gravid...

Visste seg at jeg har fått tromboflebitt. En overfladisk blodpropp. Det er relativt ufarlig, og krever ingen behandling. Går bort i løpet ca 2 uker, men siden jeg er gravid kan det være jeg må gå med det til fødselen...

Merker likevel at jeg er bekymret for at den utvikler seg til Dyp vene. Noe som den kan gjøre... Sannsynligheten et liten, men fortsatt tilstede.

Legen mente at jeg fikk dette fordi jeg er gravid. Er redd at det et noe jeg har gjort feil, selv om hun sa at det ikke var det. Jeg har jo ikke akkurat vært så aktiv de siste mnd pga slitenheten.

Jeg var også inn akut pga jätte smärta i ene benet, var like som de du hadde..
Ingen behandling men skulle köpe en salve at smöre på blodådran.
Hade fortsatt vondt ca 1-2 uker etterpå, men blev bedre etter de. Dette var ca uke 25. Nå har de kommet tilbake litt smerte o spenninger, uke 33 fra de jeg ligger i armen og står opp.
Du borde bruke stötteströmper!
Har et par i nylon fra apoteket, de hjelper at hålle blodkaren "inne".

Skal ikke vare noen fare at de blir dyp tromb. Men var lite observant hvis du blir röd vondt og svullen i området!

Hei!
Jeg fikk blodpropp i benet når jeg var i uke 25, må daglig ta medisiner men har også fått beskjed om å ligge med benet høyt når jeg "sitter på sofaen" og om å bruke støttestrømpe (helt opp på låret). Det kan jo være lurt for deg også å prøve.
Håper du dnartføler deg bedre! :)

Takk for tips jenter, godt å høre at det har gått bra med dere.

Her ringte føden i formiddag så er på vei til sykehuset for en grundigere sjekk. Veldig bra at de tar det alvorlig, eneste som er kjipt er at vi bor 2t unna sykehuset...

Foten er ganske lik i dag.

Hvor lang tid tok det hos dere før smertene forsvant?

Her ringte føden i formiddag så er på vei til sykehuset for en grundigere sjekk. Veldig bra at de tar det alvorlig, eneste som er kjipt er at vi bor 2t unna sykehuset...

Uff skjønner at det ikke er no morro å få! :(
Bra du får komme på sykehuset og sjekket det skikkelig, håpe du snart føler deg bedre, og at du slipper å være bekymret:)

Håper det ikke blir noe verre!
Godt at du fant ut av det iallfall, og at du får en ekstra sjekk nå.
Mye man skal få i en graviditet. Godt det vil gå over om en liten stund da. :-)

Jeg ble sittende i rullestol i en uke før jeg omsider kunne begynne å gå så smått. Blodproppen min satt i over lysken i hovedblodåren opp fra foten. Hevlsen og fargen kom nok så raskt tilbake til normalen, men følelsen av at det strammer/ strekker tokk flere uker. Er i uke 32 nå og kan fortsatt ikke gå på langtur uten at jeg blir veldig sliten i beinet. Men det blir stadig bedre :)

Bra de tar det alvorlig, det er viktig å føle at man blir tatt på alvor! Skjønner at det er kjedelig at sykehuset er så langt unna. Jeg får mye oppfølging å er på kontroll hos enten jordmor, lege eller på ultralyd omtrent hver 14 dag. Syntes det er veldig betryggende at de følger opp så nøye :)

Back
Topp